۰ نفر

راز مهندسی ضد زلزله بودن تخت جمشید چند هزار ساله چیست؟ + فیلم

۲۳ بهمن ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵
کد خبر: 700854
راز مهندسی ضد زلزله بودن تخت جمشید چند هزار ساله چیست؟ + فیلم

ما که در قرن بیست و یکم به دنیا آمده‌ایم، خودمان را باهوش‌ترین و پیشرفته‌ترین نسل بشر می‌دانیم که از نظر تکنولوژی نسبت به گذشتگان‌مان بسیار جلوتر هستیم. در باهوش بودن نسل ما تردیدی نیست؛ ولی گذشتگان هم آنقدرها که فکر می‌کنیم از ما عقب‌تر نبوده‌اند و به‌عنوان مثال مقبره کوروش اثباتی است بر این واقعیت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین؛ مقبره کوروش که در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح ساخته شده، بخش اصلی میراث جهانی پاسارگاد در ایران است که در عین حال تخت جمشید قدیمی‌ترین سازه مقاوم جهان در برابر زلزله به شمار می‌رود.

شاید برایتان حیرت‌آور باشد ولی پیشینیان ما آنقدر باهوش بودند که در دورانی که خبری از تکنولوژی نبود، چنین مقبره و بنای اعجاب‌انگیزی را طراحی و ساخته‌اند. این سازه اولین بار توسط اسکندر مقدونی پیدا شد و طبق گفته‌ها، علاوه بر جسد کوروش، این مقبره شامل تختی طلایی، تابوت و مقداری وسایل ارزشمند دیگر بوده.

بنا بر کتیبه یافته شده در این سایت، پیکر کوروش در آنجا دفن شده ولی هیچ مدرکی برای تائید این واقعیت وجود ندارد. حالا مقبره کوروش و تخت جمشید به عنوان قدیمی‌ترین سازه جدا از پایه دنیا شناخته می‌شود و عایق‌های لرزه‌ای، بهترین ابزار برای محافظت از این بنا در مقابل زلزله هستند؛ معماری این سازه به نحوی است که به ساختمان این امکان را می‌دهد تا مستقل از فونداسیون خود حرکت کند.

از ۲۵۰۰ سال پیش تا به امروز، تخت جمشید در برابر بسیاری از بلایای طبیعی از جمله چندین و چند زلزله جان سالم به در برده که البته کسی از شدت دقیق این زلزله‌ها اطلاعی ندارد. طبیعتا کسی‌ نمی‌تواند به طور دقیق درباره شدت زلزله‌هایی که در ۲۵۰۰ سال اخیر در منطقه پاسارگاد رخ داده، اظهار نظر کند و بگوید که آیا این زلزله‌ها آنقدری بزرگ بوده‌اند که پیکره جداسازی مقبره را تحریک کنند یا خیر.

به‌رغم تمام این سوالات، مقبره کوروش هنوز به‌عنوان قدیمی‌ترین سازه معماری مقاوم در برابر زلزله در جهان شناخته می‌شود.