۰ نفر

صحنه عجیبی که مهدی باکری هنگام شهادت دید

۱۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۱:۲۳
کد خبر: 651360
صحنه عجیبی که مهدی باکری هنگام شهادت دید

شهید مهدی باکری در آخرین لحظات عمرش و هنگام شهادت صحنه عجیبی را دید که این صحنه را برای شهید حاج احمد کاظمی روایت کرد که چند سال بعد رهبر انقلاب و حاج قاسم درباره آن سخن گفتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس؛  ۳۹ سال از شهادت مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا می‌گذرد و همچنان پیکر مطهرش مفقودالاثر است. با این جود، هرازگاهی برخی، شایعه پیدا شدن پیکر مطهر شهید مهدی باکری را مطرح می‌کنند؛ شایعه‌ای که بارها از سوی کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح این شایعه تکذیب شده است.

آنچه شهادت مهدی باکری از فرماندهان رشید سپاه اسلام را متمایز می‌کند، آخرین مکالمه او با شهید حاج احمد کاظمی است؛ مکالمه‌ای که حکایت از واقعه مهمی دارد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب و شهید قاسم سلیمانی آن را روایت کرده‌اند. در ادامه ببینید این روایت را:

مهدی باکری

 

پیکر مطهر شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا همچنان مفقود است 

درباره نحوه شهادت مهدی باکری نقل شده است: بعدازظهر ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۶۳ ارتش بعثی پس از ورود به حربیه، در دشت مقابل گلوگاه کیسه‌ای پیش آمد و پس از تصرف خاکریز اول خودی، نیروهای لشکر عاشورا را محاصره کرد. شهید باکری مانع عقب نشینی شد و با پرتاب چند نارنجک پشت سیل‌بند بازگشت و مانند یک تکاور ماهر به نبرد ادامه داد.

در گرماگرم نبرد، تکبیرگویان و در حال ذکر و دعا برای حضرت مهدی (عج) و طلب استعانت از آن حضرت، ناگهان تیری به پیشانی‌اش اصابت کرد و به فیض شهادت نائل آمد. سپس پیکر او به قایقی منتقل شد و قایق به عقبه نیروهای خودی در شرق دجله حرکت کرد. در این میان، در حالی‌که تیربار دشمن قایق را زیر رگبار گرفته بود، یک گلوله آر.پی.جی به قایق اصابت کرد. در پی این اقدام، قایق به سرعت آتش گرفت و پیکر نازنین فرمانده و همرزمان مجروحش سوخت.

مدتی بعد جریان آب قایق را در نقطه‌ای کنار خشکی متوقف کرد. در تمام ساعات باقی‌مانده روز، آتش شدید دشمن مانع از تخلیه قایق شد و با فرا رسیدن شب، اثری از قایق باکری یافت نشد.

درباره شهید مهدی باکری بیش‌تر بدانید

شهید مهدی باکری در ۲۰ فروردین‌ماه سال ۱۳۳۳ در میاندوآب به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در ارومیه گذراند. او در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز پذیرفته شد. با پیروزی انقلاب اسلامی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در سازماندهی سپاه ارومیه ایفاگر نقش فعال بود. او در همان سال‌ها، حدود یک سال هم به عنوان شهردار ارومیه برگزیده شد. در مقطعی، مسؤولیت جهاد سازندگی استان آذربایجان غربی را بر عهده گرفت و البته روزهایی هم به ضرورت، دادستان دادگاه انقلاب ارومیه شد.

با آغاز جنگ تحمیلی معاونت تیپ نجف اشرف را پذیرفت. او در عملیات‌های متعددی نظیر فتح المبین، والفجر مقدماتی، والفجر یک تا چهار، مسلم بن عقیل، رمضان و بیت‌المقدس شرکت کرد. شهید مهدی باکری بعدها به فرماندهی تیپ عاشورا رسید؛ تیپی که چندی بعد به لشکر تبدیل شد. سرانجام در روز ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۶۳ در عملیات بدر در شرق دجله به یاران شهیدش پیوست و هنگام انتقال پیکر مطهرش، قایق مورد هدف اصابت شلیک مستقیم آر پی جی نیروهای عراقی قرار گرفت و این گونه شد که پیکر مطهر شهید مهدی باکری به آب‌های گرم جنوب پیوست و مانند برادرش حمید، مفقودالاثر شد.