۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روابط اسراییل و آمریکا به کدام سو می‌رود؟

۱۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۳۰
کد خبر: 503621
روابط اسراییل و آمریکا به کدام سو می‌رود؟

روابط اسراییل و آمریکا که در چهار سال گذشته و تحت رهبری نتانیاهو و ترامپ به نقطه عطف تازه‌ای دست یافته بود که با روی کار آمدن جو بایدن رییس جمهوری دموکرات به ابهام رسیده است.سیاست بایدن در تلاش برای کاهش شهرک سازی‌های اسراییل و نیز بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، دوستی چهل ساله او با نتانیاهو را تحت تاثیر قرار داده است. در آستانه چهارمین انتخابات اسراییل در دو سال گذشته و پیش از برگزاری دادگاه اتهام به فساد مالی نتانیاهو به نظر می‌رسد او بیش از هر زمان دیگری به حمایت‌های آمریکا با رهبری جو بایدن نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین، روابط اسراییل و آمریکا که طی چهار سال گذشته سمت و سوی مشخصی داشت، از زمان روی کار آمدن بایدن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. صرفنظر از اینکه انتخابات 23 مارس راهبردهای آتی اسراییل را تعیین خواهد کرد، سوالاتی درباره نحوه برقراری روابط با دولت بایدن هم وجود دارد.

آیا نتانیاهو قادر خواهد بود روابط خود را با دولت بایدن به اندازه دولت ترامپ دوستانه کند؟

نگاهی به پیشینه روابط دو طرف بیانگر دوستی دیرینه بیش از چهل ساله میان آنهاست. بایدن و نتانیاهو نخستین بار زمانی یکدیگر را ملاقات کردند که او سناتوری تازه کار از ایالت دلاویر و نتانیاهو کارمند سفارت اسراییل در واشنگتن بود. این دوستی تا نخست وزیری نتانیاهو در سال 1996 و پذیرش معاونت بایدن در دولت اوباما هم ادامه یافت. ا

گرچه نتانیاهو از جمله منتقدان اصلی سیاست‌های اوباما در خاورمیانه و به خصوص در رابطه با فلسطین و ایران بود. گفته می‌شود با وجود آنکه بایدن اساسا مخالف نظرات نتانیاهو نسبت به دولت اوباما بود اما از ایجاد تنش میان دو طرف پرهیز می‌کرد. از همین رو از جمله افرادی بود که می‌توانست برخی مشکلات سیاست خارجی مرتبط با اسراییل را در دولت اوباما مرتفع کند.

روی کار آمدن ترامپ اما نقطه عطف روابط دولت نتانیاهو با ایالات متحده بود. پیرمرد 71 ساله مشوق اصلی سیاست خارجی دولت ترامپ به خصوص در رابطه با خاورمیانه شناخته می‌شد. اکنون پیش از چهارمین انتخابات اسراییل در دو سال گذشته و برگزاری قریب الوقوع .دادگاه اتهام به فساد مالی، نتانیاهو بیش از هر زمان دیگری به رابطه با آمریکا نیاز دارد. بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی معتقدند نتانیاهو به شدت به حزب جمهوری‌خواه در آمریکا وفادار است. سیاست‌های دولت بایدن علیه ادامه شهرک سازی‌ها در اسراییل و بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران از جمله مسائل مورد اختلاف نتانیاهو با دولت دموکرات آمریکاست

در صورت انتخاب مجدد نتانیاهو در انتخابات آتی اسراییل به نظر می‌رسد روابط پیچیده‌ای بر این دوستی چهل ساله حاکم خواهد شد.