۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه؛ بازی برد-برد استارتاپ‌ها و بورس

۱۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۴۷
کد خبر: 487902
حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه؛ بازی برد-برد استارتاپ‌ها و بورس

نقش اقتصاد دانش‌بنیان در تولید و اشتغال هر روز پر رنگ‌تر می‌شود. از همین رو تأمین سرمایه این شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. بهره‎‌گیری از ظرفیت بازار سرمایه و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند آثار و نتایج مطلوبی را به همراه داشته‌باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، رشد سریع فناوری و فعالیت‌های نوآورانه طی سالیان گذشته، اقتصاد دانش‌بنیان را تبدیل به موضوعی داغ در میان دولت‌‌ها مختلف کرده است. شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان یکی از کانون‌های اصلی تولید و اشتغال دانست. در همین رابطه، مساله تامین سرمایه این شرکت‌ها تبدیل به یکی از دغدغه‌های مهم سیاستگذاران در اقصی نقاط جهان شده است. از جمله منابع تأمین سرمایه برای بنگاه‌های دانش‌محور می‌توان به حمایت‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری اشاره نمود. 

طی سالیان اخیر و همزمان با گسترش فعالیت این بنگاه‌ها، بازار سهام نیز به عنوان یکی از روش‌های کارآمد تامین سرمایه آن‌ها مطرح شده است. در ایران نیز مدتی است که مساله حضور گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس، مورد توجه مسئولان قرار گرفته است. تصویب برخی قوانین جهت تسهیل ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه را در همین راستا می‌توان تفسیر نمود. در حال حاضر 40 شرکت دانش‌بنیان در بازار سهام کشور حضور دارند

در همین رابطه، مدیر دفتر تامین مالی معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری از راه‌اندازی تابلوی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس خبر داده است. این شرکت‌ها بدون نیاز به برخورداری از حداقل سرمایه لازم نیز مجاز به ورود به بازار سرمایه کشور هستند. در همین زمینه، علیرضا دلیری دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، فرضیه رشد حبابی ارزش بنگاه‌های دانش‌محور در بورس طی دوره اخیر را مردود دانست. دلیری از تولید مستمر محصولات جدید و گسترش فعالیت‌های R&D به عنوان مهمترین دلایل افزایش قیمت سهام این بنگاه‌ها در بورس نام برد.

در این میان، نیاز دو طرفه بازار سهام و شرکت‌های دانش‌محور به یکدیگر قطعی است. مدیریت صحیح انتقال این شرکت‌ها به بورس، نقشی اساسی در تقویت آن‌ها و همچنین رونق مجدد بازار سرمایه خواهد داشت. مساله‌ای که در صورت تحقق می‌تواند منجر به جذب بخش از نقدینگی به بخش تولید شود