۰ نفر

راهنمای سفر به قطر برای تماشای جام جهانی ۲۰۲۲

۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۲۹
کد خبر: 676214
راهنمای سفر به قطر برای تماشای جام جهانی ۲۰۲۲

چند روز قبل از آغاز جام‌ جهانی، بلیت ایرلاین‌های ایران و قطر ایرویز در مسیرهای ایران - قطر قیمتگذاری می‌شود و مسافران ایرانی جام‌ جهانی می‌توانند بلیت خود را ارزان‌تر از بسته‌های موجود خریداری کنند. این چکیده اظهارات وزیر راه و شهرسازی بعد از ملاقات با نخست‌وزیر و وزیر حمل‌ونقل قطر است.

به گزارش اقتصادآنلاین، روزنامه همشهری نوشت: «فوتبال‌دوستان ایرانی هم مانند سایر کشورها می‌توانند با خرید بسته‌های گردشگری جام‌جهانی، به قطر سفر کنند؛ اما وزارت راه و شهرسازی در ماه‌های اخیر رایزنی‌هایی برای همکاری‌های حمل‌ونقلی در ایام جام‌جهانی قطر انجام داده و قرار است سفرهای دریایی و هوایی میان ایران و قطر با مشوق‌های ویژه انجام شود. وزیر راه و شهرسازی بعد از سفر اخیر به قطر و گفت‌وگو با مقامات این کشور، از همه کسانی که قصد سفر به قطر و تماشای مسابقات جام‌جهانی را دارند، درخواست کرد تا بلیت‌هایی را که به‌صورت بسته‌های سفر با مبالغ  ۸۰ میلیون تومان و حتی بالاتر به فروش می‌رسد تهیه نکنند و مؤکدا با این نرخ‌ها بلیت نخرند.

زمان اعلام قیمت بلیت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر ۲ روزه خود به کشور قطر و ملاقات با نخست‌وزیر و وزیر حمل‌ونقل این کشور، توافقات انجام شده در مورد جام‌جهانی ۲۰۲۲ را از دستاوردهای مهم این سفر برشمرد و گفت: در جلسه‌ای که با وزیر حمل‌ونقل برگزار شد، توافق شد چند روز قبل از مسابقات جام‌جهانی قیمت بلیت هواپیمای ایران و قطر ایرویز قیمت‌گذاری و اعلام شود. رستم قاسمی به پایگاه خبری وزارت راه اعلام کرد با توافقات بسیار خوبی که با کشور قطر برای بلیت ارزان صورت گرفته است مردم ۲ هفته قبل از مسابقات جام‌جهانی می‌توانند از طریق سایتی که رسماً اعلام خواهد شد، بلیت ارزان تهیه کنند.

قاسمی همچنین با اشاره به توافقات انجام شده برای انجام سفر هوایی از فرودگاه‌های کشور به دوحه افزود: از شهرهای ساحلی جنوبی بوشهر، بندرعباس، شیراز و کیش به دوحه پرواز انجام خواهد شد و با توجه به فراهم بودن امکانات رفاهی در استان‌های ساحلی جنوبی تماشاچیان می‌توانند صبح به قطر سفر کنند و بعد از تماشای بازی به شهر خود بازگردند یا در هتل شهرهای شیراز، کیش و بوشهر استراحت کنند.

وعده فراوانی و ارزانی بلیت

راهنمای سفر به قطر برای تماشای جام جهانی ۲۰۲۲

در جریان برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال، فرودگاه بین‌المللی حمد به ازای لندینگ (فرود) هر هواپیمای مسافری حدود ۱۰ هزار دلار دریافت می‌کند که در توافق مقامات حمل‌ونقلی ایران و قطر مقرر شده این هزینه برای ایرلاین‌های ایرانی تقریباً حذف شود و لندینگ هواپیماهای کشورمان رایگان باشد. این اتفاق تا حدودی می‌تواند هزینه بلیت را کاهش دهد. از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: تعداد زیادی پرواز برای مسابقات جام‌جهانی در نظر گرفته شده که از تعداد تماشاچی‌های احتمالی بیشتر است و محدودیتی در پرواز وجود ندارد؛ ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت قیمت بلیت هواپیما در مسیر ایران – قطر به‌واسطه بازار نسبتاً رقابتی نیز تا حدودی تعدیل شود. نکته قابل‌ توجه این است که کشور کوچک قطر فقط دو فرودگاه دارد؛ فرودگاه غیرتجاری الخور که عمدتاً میزبان جت‌های خصوصی است و فرودگاه بین‌المللی حمد که تمام پروازهای داخلی و خارجی قطر را پشتیبانی می‌کند و به‌عنوان یکی از بهترین فرودگاه‌های جهان برای تأمین حجم ترافیک نامحدود و افزایش مداوم مسافران طراحی شده اما باید دید در جریان برگزاری مسابقات جام‌جهانی، آیا در کنار پذیرش پروازهایی از اقصی نقاط جهان، آیا حاضر است ترافیک ورودی نامحدود برای ایران در نظر بگیرد یا ایرلاین‌های ایرانی مجبورند بنا به تعداد محدود پروازهای تعریف شده، در این مسیر فعالیت کنند.

مسافرت دریایی از دیر تا الرویس

در کنار پروازهایی که قرار است علاقه‌مندان به فوتبال را از ایران به دوحه منتقل کنند، دسترسی دریایی میان بنادر ایران و قطر نیز از مدت‌ها پیش بین ۲ کشور توافق شده و قرار است شناورهای مسافربری در مسیر بندر دیر – بندر الرویس فعالیت کنند. حتی طبق قرارداد دولت‌های قطر و ترکیه و با همکاری ایران، قرار است بخشی از ارائه خدمات حمل‌ونقل به تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی نیز در قالب ۳۵۰ ون مرسدس VIP  از مرز بازرگان وارد ایران شوند و درنهایت از طریق شناور رورو-پسنجر به قطر منتقل شوند. اولین کاروان از این ون‌ها، هفته پیش وارد ایران شد و بخشی از افراد همراه این کاروان نیز ۲۷ مهرماه از فرودگاه بین‌المللی شهدای لامرد به مقصد دوحه پرواز کردند. در این میان، طبق قوانین اداره بنادر و دریانوردی بوشهر، قطر پذیرفته است که جابجایی بار توسط برخی شناورهای سنتی ایران نیز انجام شود. همچنین وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: با قطری‌ها توافق شده در بندر الرویس، زمینی به نمایشگاه صنایع‌ دستی ایران اختصاص پیدا کند که می‌تواند میزبان مسافران جام‌ جهانی باشد.

سفرهای روزانه ترکیبی

یکی از سناریوهایی که برای مسافران ایرانی جام‌جهانی مطرح شده و هزینه آن می‌تواند نسبت به اقامت طولانی‌مدت در قطر تفاوت قابل‌ توجهی داشته باشد، سفر روزانه و ترکیبی است؛ به این صورت که افراد برای تماشای یک مسابقه فوتبال، از طریق پرواز ایرلاین‌های ایرانی یا قطر ایرویز وارد قطر شده و بعد از اتمام مسابقه از طریق شناورهای مسافربری ایران یا پروازهای برگشت به شهرهای ساحلی ایران برگردند که حتی برای اقامت نیز هزینه هتل‌های آنها به‌مراتب از هتل‌های قطر کمتر است. به‌ عنوان‌ مثال، در حال حاضر یک فروند شناور رورو-پسنجر (باری- مسافری) در بندر بوشهر وجود دارد که قرار است در ایام جام‌ جهانی نیز در خدمت مسافران جام‌ جهانی باشد. این شناور از ظرفیت ۱۳۵۰‌ صندلی، ۵۸۱‌تخت، ۲۵۰‌کابین، سالن ورزشی، سینما و ۱۰‌عرشه برخوردار است و همچنین می‌تواند ۷۰۰‌دستگاه خودروی سواری یا ترکیبی از ۱۴۲‌دستگاه خودروی سواری و ۴۲‌دستگاه کانتینر یخچالدار را حمل کند و درمجموع با ارائه خدمات در حد ۵‌ستاره به مسافران، می‌تواند یکی از گزینه‌های جذاب برای سفر به قطر یا برگشت از قطر به بوشهر باشد.»