۰ نفر

اروپایی ها حریف بازی های تدارکاتی تیم ملی نمی شوند

۱۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۵۳
کد خبر: 624337
اروپایی ها حریف بازی های تدارکاتی تیم ملی نمی شوند

تیم ملی فوتبال کشورمان در فیفادی پیش رو فرصت بازی دوستانه با تیم‌هایی از آفریقا و آمریکای جنوبی را خواهد داشت و نمی‌تواند با اروپایی‌ها بازی کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، با توجه به شرایط کرونایی که در دو سال اخیر، دیدارهای انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را هم تحت‌الشعاع قرار داد، قرعه‌کشی این مسابقات به اجبار پیش از پایان یافتن تمام دیدارهای انتخابی فردا (جمعه - ۱۲ فروردین) برگزار خواهد شد. تا روز قرعه‌کشی جام جهانی تکلیف حضور ۲۹ تیم در این مسابقات نهایی شده و فقط تکلیف یکی از دیدارهای پلی‌آف اروپا و دو دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای می‌ماند که تا ماه ژوئن (خرداد) مشخص می‌شود. به این ترتیب که ولز به مصاف برنده دیدار اسکاتلند و اوکراین خواهد رفت و نمایندگان آسیا (امارات و استرالیا) و آمریکای جنوبی (پرو) و نمایندگان کونکاکاف (کاستاریکا) و اقیانوسیه (نیوزلند) با هم دیدار می‌کنند تا تکلیف سه تیم باقیمانده که در قرعه‌کشی نیز در سید چهارم قرار می‌گیرند، مشخص شود.

در مراسم قرعه‌کشی جام جهانی، نمایندگان تیم‌های صعودکرده نیز حاضر هستند و گروهی هم از ایران راهی قطر خواهند شد تا در مراسم قرعه‌کشی حضور داشته باشند. در این مورد حمید استیلی مدیر تیم ملی فوتبال کشورمان نیز گفته است: «بعد از بازی با لبنان قرار است ما برای قرعه‌کشی جام جهانی عازم قطر شویم که در این بین به دنبال آن هستیم تا از ارتباطات خود استفاده کنیم و بتوانیم چند بازی خوب با تیم‌های بزرگ دنیا داشته باشیم».

مسئله مهم درباره بازی‌های دوستانه احتمالی تیم ملی در ماه ژوئن (خرداد ماه) شرایط خاص فیفادی پیش روست. در فیفادی‌های پیش رو فیفا چهار تاریخ را برای بازی‌های دوستانه در نظر گرفته است که تیم‌ها تا فرصت باقیمانده تا شروع جام جهانی که ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱ خواهد بود، بتوانند برای آماده‌سازی خود برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند. با این حال تیم‌های اروپایی و کونکاکاف در این فیفادی نمی‌توانند برای دیدارهای دوستانه تیم ملی هماهنگ شوند، چرا که تیم‌های این دو کنفدراسیون در رقابت‌های لیگ ملت‌ها حضور خواهند داشت که از سوی یوفا و کونکاکاف برنامه‌ریزی می‌شود و عملاً این تیم‌ها درگیر مسابقات رسمی می‌شوند و فرصتی برای دیدارهای دوستانه ندارند.

البته در تاریخ اول ژوئن (۱۱ خرداد) آرژانتین و ایتالیا دیداری دوستانه برگزار خواهند کرد و این شرایط استثنایی هم وجود دارد، اما بهتر است تیم ایرانی که عازم قطر می‌شود، در حاشیه مراسم قرعه‌کشی مذاکرات خود را برای انجام بازی‌های دوستانه با تیم‌های آمریکای جنوبی و آفریقایی انجام دهد. به طور مثال وقتی استرالیا یا امارات از آسیا در پلی‌آف بین قاره‌ای به مصاف پرو می‌روند، فرصت دیدار با تیم‌هایی چون شیلی، کلمبیا و پاراگوئه مهیاست. همچنین از بین پنج تیم آفریقایی راه‌یافته به جام جهانی (سنگال، تونس، مراکش، کامرون و غنا) و در صورت همگروهی ایران با یکی از آنها، فرصت دیدار با چهار تیم آفریقایی دیگر فراهم خواهد شد تا اسکوچیچ، شاگردانش را مقابل تیم‌های راه‌یافته به جام جهانی محک بزند.

البته در فیفادی ماه سپتامبر تیم ملی دو فرصت در روزهای ۲۲ و ۲۷ سپتامبر (۳۱ شهریور و ۵ مهر) خواهد داشت تا دو بازی دوستانه دیگر برگزار کند که در این تاریخ تیم‌های اروپایی و کونکاکاف نیز در لیگ ملت‌های قاره خود مسابقه‌ای ندارند و مسئولان فدراسیون فوتبال و تیم ملی شرایط هماهنگی بازی دوستانه با آنها در فیفادی سپتامبر را خواهند داشت.

تیم ملی فوتبال کشورمان تا پیش از جام جهانی این فرصت را دارد که حداکثر شش دیدار دوستانه برگزار کند که علاوه بر آماده‌سازی و هماهنگی بازیکنان، کادر فنی نیز به شناخت بهتری از تیم و رقبا برسد.