۰ نفر

بررسی حضور تماشاگران در دربی؛

حق با استقلال است یا پرسپولیس؟

۱۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۶:۴۵
کد خبر: 618743
حق با استقلال است یا پرسپولیس؟

اعلام خبر برگزاری دربی با حضور تماشاگران، موج جدیدی از حاشیه را در فوتبال ایران رقم زد.

اقتصاد آنلاین – امیر جهانی؛ روز گذشته بود که وزیر ورزش رسما خبر داد که دربی برگشت پایتخت میان دو تیم پرسپولیس و استقلال با استفاده از 30 درصد ظرفیت ورزشگاه آزادی، با حضور تماشاگران برگزار خواهد شد. این خبر مسرت بخش درحالی اعلام شد که چند ساعت قبل حمید سجادی گفته بود که از خدا می خواهد درب های ورزشگاه ها به روی مردم باز شود! با این حال در کنار موج مثبتی که از بازگشت دوباره تماشاگران به استادیوم ها منتشر شد، حواشی زیادی هم در این زمینه به وجود آمد که قطعا در روزهای منتهی به دربی 26 اسفند، بر شدت آن افزوده می شود.

پرسپولیس خواستار میزبانی شد

وزیر ورزش از حضور 20 هزار نفری هواداران آنهم به صورت مساوی سخن گفت اما باشگاه پرسپولیس بلافاصله پس از رسمی شدن مجوز حضور تماشاگران، اعلام کرد با توجه به اینکه در این مسابقه میزبان است قصد دارد 70 درصد ظرفیت تماشاگران را به خود اختصاص دهد. از آنجایی که استقلال و پرسپولیس هردو به صورت مشترک از استادیوم آزادی استفاده می کنند، میزبانی دو تیم منوط به تغییر استادیوم نیست و تنها اسم های مهمان و میزبان متفاوت است . اما رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس با قصد شکستن این تابو، اعلام کرد که پرسپولیس قصد دارد تا به نحوی از امتیاز میزبانی استفاده کند.

نمونه های جهانی

روی کاغذ پرسپولیسی ها چیز عجیبی نمی گویند. البته که در فوتبال مدرن امروز، همه تیم ها برای خود استادیوم اختصاصی دارند اما هنوز هم هستند نمونه هایی که دو تیم مطرح، از ورزشگاهی مشترک استفاده می کنند. نمونه فعلی آنهم در ایتالیا یافت می شود؛ دو باشگاه اصلی پایتخت این کشور یعنی رم و لاتزیو به اتفاق بازی های خود را در ورزشگاه المپیکو رم برگزار می کنند. در زمان تقابل رو در رو هم هرکدام که میزبان باشد، 90 درصد ظرفیت ورزشگاه را به تماشاگران خودش اختصاص می دهد و 10 درصد آن را هم به همشهری می دهد. مشابه این اتفاق برای دو تیم سرشناس شهر میلان یعنی اینتر و میلان هم سالیان سال است که اتفاق می افتد و حتی این دو تیم با وجود همه رقابتی که با یکدیگر دارند، بر سر پروژه ساخت یک ورزشگاه جدید به توافق رسیده اند و به دنبال جلب رضایت شهرداری میلان برای استارت این پروژه هستند. موضوع همین است که این تیم ها سالیان است که نه 70 درصد، که 90 درصد میزبانی را برای خودشان برمی دارند اما تیم رقیب هم مطمئن است که یک بازی دیگر در طول فصل برگزار می شود که نوبت انتقام آنها برسد! برای همین باید این موضوع را از دید رقیب هم مشاهده کرد.

استقلال جواب پرسپولیس را داد

باشگاه استقلال در اولین اقدام پس از صحبت های مدیرعامل پرسپولیس، در اکانت رسمی خود در توئیتر پاسخ این اظهارات را داد: "سهمیه تماشاگران دو تیم در دربی‌های پایتخت همیشه برابر بوده است. باشگاه استقلال با توجه به بی ‌تماشاگر بودن دربی رفت تحت هیچ عنوان شرایطی غیر از پنجاه-پنجاه را برای دربی پیش‌رو نخواهد پذیرفت." مشخصا موضع استقلالی ها هم در این زمینه غیر منطقی نیست. درویش درحالی از این گفت که قانون باید رعایت شود که کسی از وی نپرسید اگر شرایط برعکس بود، آیا چنین پیشنهادی را می پذیرفت؟ به هرحال بازی رفت بدون حضور تماشاگر برگزار شده و شاید اگر ورود تماشاگر برای همه تیم ها آزاد بود، می شد آن را یک تصمیم سراسری عنوان و از قانون تبعیت کرد اما حالا فقط همین تک بازی با حضور تماشاچی برگزار می شود و مشخص نیست آیا مردم بازهم شانس دیدن فوتبال از نزدیک را دارند یا باید منتظر اتفاق و فرجی باشند.

امیدواریم جرقه نباشد

علیرضا منصوریان سرمربی نفت که دیشب مهمان تلفنی یک برنامه تلویزیونی بود، در لابه لای صحبت به سبک خودش درباره بردن پرسپولیس، به نکته جالبی اشاره کرد: "حضور هوادار را یکبار برای استقلال و پرسپولیس تست کرده‌اند؛ این شانس را به سپاهان، فولاد، صنعت نفت و دیگر تیم‌ها هم بدهید." سرمربی نفت درست می گوید. قطعا این تیم ها به اندازه استقلال یا پرسپولیس طرفدار ندارند اما خب اساسا تیم هایی هستند که می توانند جمعیت زیادی را برای بازی های خانگی به ورزشگاه شان بکشانند. از زمان شیوع ویروس کرونا در بهمن ماه سال 1398 تا کنون، به تعداد انگشتان یک دست هم بازی در ایران برگزار نشده که تماشاگران شانس تماشای آن از نزدیک را داشته باشند؛ در این فصل استقلال و پرسپولیس یک بار میزبان تعداد محدودی از طرفدارانشان بودند و یک بازی تیم ملی هم که مصادف شد با جشن صعود به جام جهانی 2022، در حضور تعدادی تماشاگر برگزار شد. نباید این مورد را فراموش کنیم که چماق فیفا برای حضور بانوان در ورزشگاه ها هنوز بالای سر فدراسیون فوتبال کشورمان - که این روزها حتی رئیس هم ندارد – حس می شود و قطعا این موضوع بی ربط به بسته بودن درب ورزشگاه ها نیست. تقریبا تمام استادیوم های فوتبال جهان حتی در زمان انتشار سویه های جدید و گسترده ویروس کرونا با همه ظرفیت خود پذیرای حضور تماشاگران در ورزشگاه ها هستند و این موضوع را کاملا مدیریت کرده اند. 

با این حال باید منتظر ماند و دید بازگشت تماشاگران تنها منوط به دربی است یا اینکه بابی است بر حضور دائمی آنها در همه بازی ها. هرچند که این اتفاق بسیار بعید است چراکه جدای از مسائل مربوط به کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی، عامل دیگری هنوز مانع برگزاری بازی ها با تماشاچی است که آن، الزام بر حضور بانوان در ورزشگاه هاست.