۰ نفر

چه خبر از وضعیت سربازی مرادمند و یزدانی؟

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۰۵
کد خبر: 612731
چه خبر از وضعیت سربازی مرادمند و یزدانی؟

فرشید سمیعی معاون حقوقی استقلال می گوید که آنها برای تعویق اعزام سیاوش یزدانی و حسین مرادمند، هیچ کار خلاف و فراقانونی انجام نداده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان،  امروز اول اسفندماه مصادف است با آغاز مشمولیت دو بازیکن استقلال که در این خصوص نیز طی هفته‌ها و ماه‌های گذشته حاشیه‌های زیادی به‌وجود آمده است؛ چراکه عده‌ای اعتقاد دارند استقلال درحال استفاده از ظرفیت‌های فراقانونی است که بتواند زمان اعزام بازیکنان خود را به‌تعویق بیندازد.

این درحالی است که باشگاه استقلال اعتقاد دارد تمامی اقدامات لازم در این خصوص قانونی انجام شده و از آنجا که هر دو بازیکن استقلال ملی‌پوش هستند و درحال‌حاضر در کوران رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی هستیم، بنابراین براساس آیین‌نامه خود نیروهای مسلح و سازمان نظام‌وظیفه، اقدام قانونی انجام شده است.

فرشید سمیعی معاون حقوقی استقلال درخصوص آخرین وضعیت این دو بازیکن  نکات مهمی را به زبان آورده است که آن را در زیر می خوانیم:

* آیین نامه نظام وظیفه با تعویق اعزام یزدانی موافق است

سیاوش یزدانی عضو تیم ملی است و فعلا از آنجا که در کوران مسابقات و در تورنمنت مقدماتی جام‌جهانی قطر به‌سر می‌بریم و الان هم هنوز این تورنمنت به‌پایان نرسیده است و این بازیکن در این مسابقات حضور دارد، در نتیجه طبق خود آیین‌نامه نظام‌وظیفه زمانی که بازیکن در جریان مسابقات ملی حضور دارد، معمولا با تعویق موافقت می‌کنند.

* قبلا نیز تعویق اعزام، سابقه داشته است

این موضوع هم در آیین‌نامه پیش‌بینی شده و هم اینکه سابقه دارد؛ چراکه در پاسخ به یکی از تیم‌ها در خرداد سال گذشته، نظام‌وظیفه این موضوع را ذکر کرده که این نهاد آماده است به‌صورت مکرر درطول مسابقات اگر بازیکنی مشمول شد به‌خصوص برای ملی‌پوشان این موضوع را تمدید کند و زمان خدمت این دسته از بازیکنان را به‌تعویق بیندازد.

چه خبر از وضعیت سربازی مرادمند و یزدانی؟

* بازیکنان در کوران مسابقات می توانند اعزام را به تعویق بیندازند

درواقع در آیین‌نامه ذکر شده است که بازیکنان ملی‌پوش در کوران مسابقات اگر مشمول شدند می‌توانند معرفی خود را به‌تعویق بیندازند، در نتیجه در مورد ایشان حداقل تا پایان رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی -که مسابقات انجام می‌شود- مشکل خاصی وجود ندارد و بعد از آن هم مبحث سرباز قهرمان می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد و یزدانی به‌عنوان سرباز در اختیار وزارت ورزش باشد اما فعلا درگیر مسابقات مقدماتی جام‌جهانی است. درباره هر دو بازیکن، اقدامات لازم انجام شده‌ است و نامه‌های مرتبط را ارسال کرده‌ایم و دستورات آنها گرفته شده و فقط منتظر اقدام سازمان نظام‌وظیفه هستیم.

* در مورد مرادمند مشکل خاصی وجود ندارد

با توجه به اینکه حسین مرادمند شهریورماه در لیست ۵۰ نفره اسکوچیچ حضور داشت و به تیم ملی دعوت و در آن زمان رجیستر شد و اتفاقا کارت این بازیکن نیز صادر شده، در این زمینه مورد خاصی وجود ندارد. با توجه به اینکه آیین‌نامه می‌گوید بازیکنان در سطح تیم ملی می‌توانند از بند مربوطه درباره بازیکنان مشمول استفاده کنند، بنابراین درخصوص مرادمند نیز به‌واسطه این موضوع اقدامات لازم انجام شده است.

* بازیکن در سطح تیم ملی می تواند از این قوانین استفاده کند

این درحالی است که تیم ملی شرایط خودش را دارد و یک بازیکن اگر به تشخیص وزارت ورزش در سطح تیم ملی باشد، می‌تواند از این موضوع استفاده کند؛ چراکه شرایط تیم ملی به‌گونه‌ای نیست که بازیکنان همیشه در اردوها حضور داشته باشند و یک بازیکن می‌تواند در یک اردو باشد، در اردوی بعدی نباشد و دوباره در اردوی بعد از آن حضور به‌هم رساند.

* تعویق اعزام تا ۳۰ سالگی برعهده وزارت ورزش است

درواقع این موضوع که بازیکنان می‌توانند تا ۲۸ سالگی به سربازی نروند در اختیار سازمان لیگ و فدراسیون است اما بازیکنانی که تا ۳۰ سالگی در سطح تیم ملی هستند می‌توانند سربازی خود را به‌تعویق بیندازند و تشخیص اینکه آنها در سطح تیم ملی هستند یا نه با وزارت ورزش و جوانان است.

* موضوع تعویق اعزام مرادمند مورد پذیرش قرار گرفته

بنابراین با توجه به مدارکی که ارائه داده‌ایم و این موضوع که نام مرادمند به‌عنوان عضو تیم ملی به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده و در لیست تیم ملی وجود دارد، این امر مورد پذیرش قرار گرفته و نامه آن از طرف وزارت ورزش برای سازمان نظام‌وظیفه ارسال شده، بنابراین برای مرادمند نیز هیچ‌مشکل قانونی‌ای نداریم و کلیه کارهای قانونی این بازیکن برای تعویق خدمت سربازی انجام شده است و فقط مانده تا نظام‌وظیفه اقدامات مربوط به خود را انجام دهد و همکاری داشته باشد. درواقع با توجه به اینکه کلیه اقدامات قانونی انجام‌شده این موضوع هم انجام خواهد شد.

* نمی توانیم بگوییم مرادمند و یزدانی راهی دسته یک شوند

اگر ستاد کل نیروهای مسلح با درخواست استقلال و وزارت ورزش موافقت نکند، چه سرنوشتی در انتظار یزدانی و مرادمند خواهد بود؟ با توجه به اینکه پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی بسته شده و آنها نمی‌توانند در تیم‌های نظامی لیگ برتری بازی کنند. بله، داستان همین است و اینها بازیکنان تیم ملی هستند و نمی‌توانیم به آنها بگوییم که در خانه بنشینند یا در کوران مسابقات ملی و باشگاهی در لیگ دسته اول بازی کنند، بنابراین همان‌طور که عرض کردم آیین‌نامه این اجازه را داده است تا با تعویق موافقت کنند.

* اگر ظرفیت قانونی وجود نداشت، بازیکن مجبور به خانه نشینی می شد

درواقع اگر آیین‌نامه این کار را نمی‌کرد و ظرافت قانونی در آن وجود نداشت، آن زمان بازیکن مجبور بود یا در خانه بنشیند که سرباز فراری می‌شد یا باید در لیگ یک بازی می‌کرد آن هم در جریان مسابقات مقدماتی جام‌جهانی. به همین دلیل این موضوع در آیین‌نامه پیش‌بینی شده است.

* لازم باشد، اسامی کسانی که از این قانون استفاده کرده اند را منتشر می کنیم

این اولین‌بار نیست که این اتفاق می‌افتد، بلکه که در ظرف دو سال گذشته که این قانون بوده و اجرایی شده است؛ مواردی داشتیم که بازیکنان مشمول از آن استفاده کرده‌اند و حتی قبل از آن هم که قانون به این شکل حمایتی نبود باز هم مواردی به‌صورت مکرر داشتیم که اگر لازم شود لیست این اسامی را اعلام می‌کنیم. این درحالی است که ظرفیت‌های قانونی همیشه کمک‌حال فوتبال کشور بوده و نیروهای مسلح و سازمان نظام‌وظیفه همیشه تا هر جایی که توانسته‌اند به تیم‌های لیگ برتری و فوتبال ایران کمک کرده‌اند و الان هم مسیر فعلی برخلاف کمک‌رسانی‌ها دنبال نمی‌شود، یعنی در چهارچوب‌های قانونی که خودشان برای فوتبال ایران ایجاد کرده‌اند.

* این ظرفیت های قانونی به پیشنهاد نظام وظیفه بوده است

از سویی این ظرفیت‌های قانونی که در آیین‌نامه مشاهده شده به‌لطف پیشنهاد نیروهای مسلح و نظام‌وظیفه بوده و اینطور نبوده که این قانون و آیین‌نامه را تیم‌های فوتبالی نوشته باشند، این درحالی است که از قدیم با توجه به اینکه در مورد خروج بازیکنان مشمول یک‌سری مشکلات به‌وجود آمده بود و همواره باید کمک می‌کردند تا این بازیکنان وارد و خارج شوند، این لطف را کرده و یک‌بار برای همیشه با این آیین‌نامه، قانون را ترمیم و اصلاح کرده‌اند تا بتوانند به فوتبال ایران کمک کنند و الان این آیین‌نامه و مقررات کاملا تطبیق دارد و ما هم اصلا به‌دنبال کار خلاف قانون نیستیم. می‌گوییم از آنجا که این موضوع در قانون آیین‌نامه وجود دارد، می‌خواهیم برای بازیکنان خودمان از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم.

* ما کار غیرقانونی انجام نداده ایم

در فضای مجازی یک‌سری صحبت‌ها مطرح است مبنی‌بر اینکه استقلال کار غیرقانونی انجام می‌دهد و از ظرفیت‌های غیرقانونی برای بازیکن سرباز خود استفاده می‌کند اما چنین چیزی نیست. مشخصا وقتی مدارک بازیکنان ازجمله مرادمند که به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارائه شده و رجیستر شده‌اند و مدارک آنها نیز رسانه‌ای و موجود است، دیگر چه صحبتی باقی می‌ماند؟ ما که خلافی نکرده‌ایم، فدراسیون فوتبال ایران این بازیکن را شهریور سال‌جاری به‌عنوان بازیکن تیم ملی فوتبال ایران برای مسابقات مقدماتی جام‌جهانی قطر معرفی کرده است، حالا چه کاری انجام بدهیم این مدرک را پاره کنیم یا بگوییم نیست یا تکذیب کنیم؟ این کار انجام شده و ما هم براساس ظرفیت‌های قانونی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم، پس مرادمند به‌عنوان بازیکن ملی‌پوش معرفی شده است.

* یزدانی می تواند بعد از ۳۰ سالگی امریه بگیرد

سیاوش یزدانی نیز به‌صورت پیش‌فرض بازیکن تیم ملی محسوب می‌شود و برای این تیم بازی هم کرده و از آنجا که در جریان رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی هستیم این موضوع در آیین‌نامه پیش‌بینی شده؛ چراکه طبق آن نظام‌وظیفه می‌تواند بازیکنانی که در کوران مسابقات تیم ملی مشمول می‌شوند با تعویق درخواست آنها موافقت کند. این درحالی است که اگر آیین‌نامه درباره یزدانی اجرا شود، براساس قانون سرباز قهرمان این بازیکن از آنجا که قهرمان ملی و عضو تیم ملی است بعد از ۳۰ سالگی می‌تواند به‌عنوان سرباز وزارت ورزش امریه بگیرد و معرفی شود، هرچند باید دوره آموزشی را طی کند.

* زنده روح؟ باید دید آیا مسیر را درست طی کرده اند؟

احمد زنده‌روح، هافبک فصل گذشته گل‌گهر سیرجان که برای سپری کردن دوران سربازی به فجرسپاسی رفته در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود او هم در لیست شهریورماه تیم ملی بود اما مدارکش مورد پذیرش سازمان نظام‌وظیفه قرار نگرفت. در این مورد هم صحبت می‌کنید؟ 

در همه قوانین و حتی در خارج از سیستم درباره پرونده‌هایی که به‌ظاهر مشابه هستند، آرای متفاوت صادر می‌شود، چون این موضوع بستگی به آن دارد که آیا شما مسیر را درست می‌روید و آگاه هستید و بلدید از قانون استفاده کنید؟ در این بین آشنایی با قوانین و درست تصمیم گرفتن بسیار مهم و موثر است.

* خیلی از بازیکنان با عنوان قهرمان ملی معاف شده اند

به هر حال خیلی از بازیکنان با عنوان قهرمان ملی در گذشته از معافیت‌ها استفاده کرده و معاف شده‌اند؛ چراکه ظرفیت‌های قانونی را بلد بوده و آنها را به کار گرفته‌اند. شاید هم یک نفر مسیر را اشتباه رفته و نتوانسته از راه درست استفاده کند. در هر صورت ما برای هر دو بازیکن مستندات خود را به‌صورت قانونی ارائه داده‌ایم و حتی توانسته‌ایم استعلام‌ کارت مرادمند را هم بگیریم و آن را صادر و ثابت کنیم که از سوی فدراسیون فوتبال ایران او به‌عنوان بازیکن تیم ملی معرفی شده و این موضوع را مستندا ارائه کرده‌ایم، شاید بازیکنان دیگر این مستندات را نداشته باشند یا آنها را ارائه ندهند. اینکه آیا این بازیکنان رجیستر شده‌اند یا خیر، خبر ندارم؛ چراکه مورد مشابه در تیم‌های دیگر زیاد بودند که درحال بازی کردن هستند. البته تا جایی که شنیدم گویا این بازیکن اصلا رجیستر نشده است.