۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رکوردهای به جا مانده از لیگ بیستم / از بهترین تا بدترین

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۰۶
کد خبر: 552176
رکوردهای به جا مانده از لیگ بیستم / از بهترین تا بدترین

در پایان لیگ بیستم نگاهی آماری به ترین‌های این رقابت‌ها داشته‌ایم.

اقتصاد آنلاینمرتضی پیچکا؛ بیستمین دوره لیگ برترفوتبال با هفتمین قهرمانی پرسپولیس درتاریخ این مسابقات و نیز سقوط ماشین سازی تبریز و سایپا به لیگ دسته اول به پایان رسید. مسابقاتی که رقابت برای قهرمانی و سقوط تا هفته پایانی‌اش ادامه یافت و برای اولین باردرتاریخ لیگ برتر، دو تیم با میانگین دو امتیازبه ازای هر مسابقه داشت و تماشاگران از ابتدا تا انتهای فصل هم غایب بزرگ بازی‌ها بودند. اکنون نگاهی به آمار و ارقام این مسابقات خواهیم داشت:

 پرسپولیس و یقه گیری از 13 تیم در خانه!

 تداوم حضور یحیی گل محمدی ادامه دهنده قهرمانی‌های پرسپولیس بود و سرخپوشان کلمه گلات را به واژه نامه فوتبال ایران اضافه کردند. به نظرمی‌رسید جدایی بشار رسن، علی علیپور و مهدی ترابی درابتدای فصل وپیوستن بازیکنانی چون عیسی آل کثیر، حامد لک و میلاد سرلک که جذب برخی ازآنها سبب انتقاد هواداران هم شد، پرسپولیس رادر لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر به زحمت بیندازد. با این حال سرخپوشان فصل را با درخشش در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا وصعود به فینال این رقابت‌ها آغازکردند. تغییرات مدیریتی هم دست از سر پرسپولیس برنداشت و ویدیوهای حاشیه ساز سبب برکناری مهدی رسول پناه و انتصاب جعفر سمیعی به عنوان مدیرعامل باشگاه شد. شاگردان گل محمدی درلیگ بیستم تنها چهارامتیاز خانگی را ازدست دادند و یقه 13 تیم را در ورزشگاه آزادی گرفتند. پرسپولیس دراین فصل هم چنین توانست رکورد بیشترین امتیازخود درتاریخ لیگ16 تیمی را که فصل گذشته با67امتیازبه خودش اختصاص داده بود، تکرارکند. بیشترین پیروزی با19برد (مشترک با سپاهان)، کمترین شکست با یک باخت، بهترین خط دفاع با 14 گل خورده، بهترین تیم دیدارهای خانگی با 41 امتیازدر خانه، بهترین تیم نیم فصل اول با 30 امتیاز و بهترین تیم نیم فصل دوم با37 امتیاز( مشترک با سپاهان) ازرکوردهایی بود که امسال قرمزهای پایتخت به ثبت رساندند.

 سپاهان زنده کننده یاد طوفان زرد

طوفان زرد امسال خاطرات  دوران طلایی خود دراواخر دهه 80 و ابتدای دهه 90 را برای فوتبال‌دوستان اصفهانی زنده کرد. سپاهان در لیگ بیستم با بازگشت اسطوره محبوب و آرام خود یعنی محرم نویدکیا، بازی‌های چشم نوازی ارائه و از آغاز مسابقات هم خود را به عنوان یکی ازمدعیان جدی قهرمانی معرفی کرد. خط آتش سپاهان با درخشش سجاد شهباززاده و سروش رفیعی هم به صورت میانگین درهر بازی 1.76 باردروازه رقبا را گشود و در فصل آینده لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند عصای دست نویدکیا باشد. بیشترین پیروزی با 19 برد (مشترک با پرسپولیس)، بهترین خط حمله با 53 گل زده، بهترین تیم دیدارهای خارج از خانه با 31 امتیازو بهترین تیم نیم فصل دوم با 37 امتیاز (مشترک با پرسپولیس) کارنامه زردهای نصف جهان درلیگ بیستم است.

ماشین سازی استاد نمره منفی در لیگ بیستم

یکی از سقوط کرده‌های لیگ بیستم ماشین سازی بود که ازهمان هفته‌های نخست نشان داد تیمی نیست که قصد و هدفش ماندن در جدول باشد. تیمی که با چندین مرتبه سرمربی عوض کردن هم راه به جایی نبرد تا یکی ازسرمایه‌های فوتبال تبریز سر ازلیگ دسته یک دربیاورد. نگاهی به آمار ماشین سازی در لیگ بیستم نشان می‌دهد که کمترین برد با یک پیروزی، بیشترین شکست با 20  باخت، کمترین گل زده با 19 گل (مشترک با سایپا) بدترین خط دفاع با 52 گل خورده، بدترین تیم دربازی‌های خانگی با 11 امتیاز، بدترین تیم دیدارهای خارج از خانه با سه امتیاز؛ بدترین تیم نیم فصل اول با هشت امتیاز و بدترین تیم نیم فصل دوم با شش امتیازهمه رکوردهای بد لیگ را به نام خود ثبت کرد. ماشین سازان مصداق بارز تیمی با عملکرد "فاجعه" و یکی ازبدترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر بودند. آنها درفصل نقل وانتقالات عمدتا ازلیگ دسته اول بازیکن خریدند و پس از پنج مسابقه، سرمربی خود یعنی وحید بیاتلو را برکنارکردند. سرمربیگری سعید اخباری دردو برهه و نیز مهدی پاشازاده و علیرضا اکبرپورهم دردی از ماشین سازی دوا نکرد و این باشگاه که درگیر مشکلات مالکیتی بود، در فاصله سه هفته تا پایان مسابقات به لیگ دسته اول سقوط کرد.

سجاد با 20 گل، آقای جدید گل فوتبال

پس ازناکامی در زدن بیشتر از 10 گل طی شش فصل، این مهاجم31 ساله درسومین فصل حضور خود در سپاهان احیا شد و امسال بیشترین گل را در میان آقای گل‌های شش سال اخیر لیگ برتر به ثمر رساند. تا میانه‌های نیم فصل به نظر می‌رسید رقابت آقای گلی میان شهباززاده و گادوین منشا تنگاتنگ باشد، اما افت محسوس مهاجم گل گهر و گلزنی‌های مهاجم سپاهان باعث شد وی ازهفته‌ها قبل تنها مدعی این عنوان باشد.

رفیعی هم آقای پاس گل از اصفهان

رفیعی دیگر بازیکنی بود که می‌توان واژه "احیا" را برای دوران حضورش در سپاهان به کاربرد. این هافبک شیرازی فصل گذشته پس ازبازی‌های نه چندان دلچسب با پیراهن پدیده، به دیارنصف جهان آمد و از آن زمان درسپاهان درخشان ظاهر شده است. رفیعی هم برای عنوان بهترین پاسور گل رقابت نزدیکی با احمدرضا زنده روح، ستاره گل گهر داشت که پاس گل او به رضا میرزایی مقابل استقلال در آخرین بازی فصل،  این عنوان را منحصرا به ملی پوش پیشین پرسپولیس رساند.

آقای کلین شیت و حاشیه

حامد لک دروازه بان مطمئن پرسپولیس عملکرد درخشان خود در لیگ قهرمانان آسیا 2020 را در لیگ برتر هم ادامه داد. لک که پیش ازاین بیشتر به خاطر کری با هواداران استقلال بر سر زبان‌ها می‌افتاد و فصل گذشته هم پنالتی چیپ علیپور را با پیراهن ماشین سازی مهار کرد، در 17 مسابقه دروازه خود را بسته نگه داشت و از این حیث بالاتر از پیام نیازمند و حسین پورحمیدی (با 13 و 11 کلین شیت) قرار بگیرد. این آمارخوب از گلری است که در اواخر فصل و روزهای پایانی کورس قهرمانی پرسپولیس یکسری حواشی به خصوص در بازی آخر به وجود آورد اما عبورآقا کریم از اشتباهات او نقطه عطفی بود که او بتواند همچنان به رکوردشکنی با لباس پرسپولیس برای سال بعد هم فکر کند.

پرگل‌ترین بازی؛ آلومینیوم اراک یک - سپاهان 6

یکی ازعجیب‌ترین دیدارهای لیگ بیستم به تقابل هفته هفدهم آلومینیوم و سپاهان مربوط می‌شود. آلومینیوم در دوررفت عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان داد و دررده ششم ایستاد، اما رسول خطیبی به صورت ناگهانی اراک را ترک کرد وسرمربی تراکتور شد. آلومینیوم سازان هفته پیش ازآن توانستند نساجی را در قائمشهر متوقف کنند، اما مقابل سپاهان تحقیر شدند و خرمزی سرمربی موقت تیم، پس از بازی از مشکوک بودن مسابقه سخن گفت! مسابقه‌ای که حرف و حدیث زیادی را به وجود آورد و این اتفاق در بازی زردهای نصف جهان مقابل مس رفسنجان هم تکرار شد.

پرتکرارترین نتیجه؛ یک بر صفر با69 تکرار

در لیگ بیستم مجموعا 476 گل به ثمر رسید که میانگین گل درهر بازی را به عدد 1.98می‌رساند. پس می‌توان گفت عجیب نیست که در بیش از یک چهارم دیدارهای لیگ برتر، توپ تنها یک باربه تور دروازه بوسه زده باشد. این درحالی است که در فصل گذشته رقابت‌ها 503 گل به ثمر رسید که این نشان می‌دهد تیم‌ها نسبت به لیگ نوزدهم کمی محتاط‌تر شده‌اند. دراین میان پرگل‌ترین بازی‌ها هم درهفته‌های دهم و بیست و نهم بود که تیم‌ها توانستند 24 بارموفق به گلزنی شوند. درمقابل کمترین گل هم درهفته‌های چهارم و سوم بود که تنها 9 گل از خط دروازه‌ها گذشت و فقر گل را در این هفته از لیگ بیستم شاهد بودیم.

عکس 1

untitled