۰ نفر

تولد دوباره تیم ملی فوتبال زنان

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۴۱
کد خبر: 527040
تولد دوباره تیم ملی فوتبال زنان

پس از نزدیک به 2سال، امروز 30بازیکن که به اردوی تیم ملی زنان دعوت شده‌اند، خودشان را به مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی معرفی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، امروز پایان 2سال حسرت است. 30بازیکن به اردوی تیم ملی فوتبال زنان دعوت شده‌اند و این یعنی آغاز دوباره. در 2 سال گذشته تیم زنان هیچ فعالیتی نداشته و حالا قرار است در برنامه فشرده برای 2 تورنمنت آماده شود؛ بازی‌ دوستانه با بلاروس (اواخر خرداد) و مقدماتی جام ملت‌های آسیا (شهریور). در این شرایط سخت است که یک مربی پیدا شود و مسئولیت این تیم را به‌عهده بگیرد.

اگر هم بگیرد شاید از همان اول غرهایش را بزند و همه را آماده کند که قرار نیست با این تیم به جایی برسد اما مریم ایراندوست از امید حرف می‌زند و از اینکه باید همه انرژی‌شان را برای بهتر شدن بگذارند. امروز 30بازیکن در هتل المپیک خودشان را به سرمربی تیم معرفی می‌کنند و از فردا تمرینات تیم در زمین شماره یک کمپ تیم‌های ملی آغاز می‌شود. با ایراندوست از روزهای قبل از اردو صحبت کرده‌ایم.

   در شرایط سختی سرمربی تیم ملی شده‌اید. تیم 2 سال تعطیل بوده، یک‌ماه دیگر با بلاروس بازی دارید، شهریور هم باید در مقدماتی جام ملت‌های آسیا شرکت کنید. توقع هم که همیشه بالاست. در این فرصت کم می‌شود کاری کرد؟

صادقانه بگویم؛ بله می‌شود کاری کرد اما در راستای اهداف بلندمدت و ترمیم شرایط تاکتیکی تیم. اینکه بگوییم برای کسب مقام تلاش می‌کنیم غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد، با این‌ حال امیدوار هستیم چون پتانسیل خوبی در فوتبال زنان ایران وجود دارد.

   قبل از اینکه 30بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت کنید، گفته می‌شد 60بازیکن را به گروه واتساپی دعوت کرده‌ بودید؟ چرا اول تیم مجازی تشکیل شد؟

بله گروه واتساپی تشکیل دادیم مثل همه تیم‌ها، اما اینکه تیم مجازی تشکیل داده باشیم این نظر شماست. تشکیل این گروه پیشنهاد بنده بود و به این دلیل بود که در 2سال گذشته تیم نبود و اطلاعات مناسبی از بازیکنان نداشتیم. ما از مربیان باشگاه‌ها درخواست کردیم به‌ترتیب اولویت، بازیکنانشان را به فدراسیون معرفی کنند و این گروه برای گرفتن اطلاعات لازم تشکیل شد.

   بعد از انتخاب شما به‌عنوان سرمربی ایراد گرفتند که در 2فصل گذشته فقط یک نیم فصل در لیگ برتر تیم داشته‌اید. در بعضی از بازی‌ها به‌عنوان تماشاگر در ورزشگاه بودید ولی فوتبال زنان پخش تلویزیونی ندارد و رصد کردن همه بازیکنان در این شرایط کار سختی است. مسئله این بود که با چه شناختی می‌خواهید بازیکنان را انتخاب کنید.

من از شما می‌پرسم آیا لیگ ما همیشه رصد می‌شد؟ من سال1397 با ملوان بودم و سال1398 با البرز و فقط یک فصل در لیگ نبودم که دلیلش هم برای فدراسیون روشن است. در این مدت تمام وقت در آکادمی خودم مشغول بازیکن‌سازی و تمرین دادن بازیکنان و البته ذخیره انگیزه لازم برای شروع مجدد بودم.

  از وقتی قرار شد برای تیم ملی سرمربی انتخاب شود، شما یکی از گزینه‌های اصلی بودید. می‌گویند در این مدت فدراسیون با خود شما مذاکره‌ای نداشته و فقط به شما خبر داده‌اند که یکی از گزینه‌ها هستید. این مدل انتخاب را تأیید می‌کنید؟ بعد از انتخاب درباره نحوه همکاری، مدت و مبلغ قرارداد و... صحبتی با شما شد؟ اگر شده این قرارداد راضی‌کننده است؟ اگر این قرارداد را به مربی مرد پیشنهاد می‌دادند امضا می‌کرد؟

فکر می‌کنم این صحبت‌ها شیطنت است. بنده روز 20 اسفند سال گذشته تقریبا جلسه ٣ ساعته‌ای با خانم شهره موسوی (نایب‌رئیس فدراسیون)داشتم و روز 7فروردین ١٤٠٠ هم جلسه‌ای آنلاین با کمیته بانوان برگزار شد. درباره بحث قرارداد هم قرار بود روز یکشنبه در فدراسیون با آقای عزیزی‌خادم جلسه داشته باشیم و به جمع‌بندی نهایی برسیم که بنده به‌دلیل کسالت نتوانستم به این جلسه بروم. من مبلغی پیشنهاد ندادم، قرار بود رودررو صحبت کنیم. برنامه من این بود که قبل از شروع اردوها قرارداد را ببندیم و فدراسیون هم به حرف من احترام گذاشت ولی کسالتی که داشتم اجازه نداد به این جلسه بروم. در اردوها اگر فرصت شود، قرارداد را نهایی می‌کنیم.

   دستیارانتان را هم انتخاب کرده‌اید؟ قرار است این بار هم کادر فنی مشاور مرد داشته باشد؟ احتمال دارد باز هم از پدرتان کمک بگیرید؟

بله انتخاب کرده‌ام، مشاور مرد ندارم اما کمک مربی مرد دارم که پدرم هستند. اینکه یک تیم مربی مرد داشته باشد، طبیعی است. در فوتبال حرفه‌ای دنیا، کادرفنی حرفه‌ای می‌بینیم؛ زن و مرد معنا ندارد. رزومه و کار مهم است. خانم سمیه شهباززاده هم به‌عنوان مربی در کنار من هستند، عملکرد ایشان در تیم‌های باشگاهی و ملی مشخص است. خانم فاطمه علیپور هم به‌عنوان سرپرست رسما کارشان را شروع کرد‌ه‌اند. تیم پزشک، روانشناس و مربی بدنساز هم دارد.

   در صحبت با فدراسیون برای تیم ملی هدف‌گذاری شده یا فعلا تمرکز شما و فدراسیون روی جام ملت‌های آسیاست؟

ما هم در مورد اهداف بلندمدت صحبت کرد‌ه‌ایم هم درباره مسابقات پیش‌رو.

   فکر می‌کنید نسبت به 7 سال پیش که سرمربی تیم ملی بودید، شرایط چقدر متفاوت شده‌؟ کار سخت‌تر است یا زنان پیشرفت کرده‌اند و می‌شود راحت‌تر کار کرد؟

اجازه دهید کار را شروع کنم بعد در این مورد جواب درست را می‌دهم.

   در این 2سال که تیم ملی نبوده، خیلی از بازیکنان به‌خصوص آنهایی که با تجربه‌تر بوده‌اند انگیزه‌شان را از دست داده‌اند یا خداحافظی کرده‌اند. در دعوت از بازیکنان چه ملاحظاتی داشتید؟

متأسفانه همینطور است اما خوشبختانه الان تیم ملی داریم و باید انرژی‌مان را برای بهتر شدن صرف کنیم و قطعا همه بازیکنان خوب را دعوت کرده‌ایم.