۰ نفر

فشردگی لیگ قهرمانان آسیا چقدر به تیم‌های ایرانی ضرر زد؟

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱:۱۵
کد خبر: 525071
فشردگی لیگ قهرمانان آسیا چقدر به تیم‌های ایرانی ضرر زد؟

فشردگی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به برخی از تیم‌های این دوره از رقابت‌ها آسیب وارد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، با پایان مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، چهار نماینده ایران که در این رقابت‌ها عملکرد خوبی را به جای گذاشتند، باید خود را برای ادامه رقابت‌های لیگ برتر آماده کنند. برگزاری فشرده و سه روز یک بار این رقابت‌ها باعث شده است برخی از بازیکنان ایرانی از لحاظ بدنی با مشکل مواجه شوند یا آسیب ببینند.

این تیم‌ها باید در لیگ برتر نیز طبق برنامه ریزی صورت گرفته رقابت‌های خود را به صورت فشرده برگزار کنند که این مساله آن‌ها را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد. مشکلاتی که به بدنسازی تیم‌ها برمی‌گردد و باعث شده است برخی از بازیکنان ایرانی نتوانند مانند بازیکنانی در سطح کلاس فراتر از آسیا خود را نشان دهند و دچار افت بدنی و همچنین مصدومیت مواجه شوند.

امیر حاج قاسم، بدنساز سابق استقلال در این رابطه اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی آمده نبودن تیم‌ها، فشردگی مسابقات بوده که خیلی از تیم‌ها مخصوصا تیم‌های ایرانی را اذیت کرد چون هیچکدام از تیم‌های ایرانی آمادگی این را ندارند که هر سه روز یک بار مسابقه دهند و دوران آماده سازی به شکلی نیست که به راحتی در این بازه زمانی کوتاه به میدان بروند. عوامل خیلی مهمی در این مشکل تاثیرگذار است و یکی از این عوامل زمان آماده سازی بازیکنان در پیش فصل است.

او ادامه داد: در این مسابقات شرایط آب‌ و هوایی تاثیرگذار است اما وقتی می‌خواهیم یک تیم را آماده کنیم، باید مدنظر داشته باشیم که تیم در سه جبهه وارد مسابقات خواهد شد. حضور در لیگ، جام حذفی و جام باشگاه‌های آسیا کار را سخت‌تر می‌کند و مثلا در رابطه با تیم استقلال باید بگویم نمی‌توانیم بگوییم با شرایط جسمانی خیلی خوبی وارد مسابقات شده است چون تیم خیلی دیر تشکیل شد و کادرفنی عوض شد و در یک مقطعی هم شنیدم کادرفنی بسیار به تیم فشار آورد و این باعث مصدومیت می‌شود.

بدنساز سابق استقلال اضافه کرد: وقتی یک تیم شرایط لازم و کافی را برای استراحت و تفکر حرفه‌ای را نداشته باشد، فشردگی مسابقات ناخودآگاه به بازیکن آسیب می‌رساند. به همین دلیل به نظر من باید یک سری تغییرات در دیدگاه و شکل تمرینات‌ و دوران آماده سازی‌مان ایجاد کنیم. یکی از بزرگ ترین ایرادهایی که وجود دارد این است که هماهنگی در کار وجود ندارد. یعنی تا بخواهیم تمرینات را با تیم شروع کنیم یکی هنوز قرارداد ندارد یا یکی کار بدنی نمی‌کند و یا این‌که بعد از سه چهار هفته چند بازیکن جدید اضافه می‌شود. این‌ها به تیم ضربه می‌زند و تیم‌ها نباید با این شرایط به مسابقات فشرده‌ای مثل بازی‌های آسیایی بروند.

او با بیان این‌که البته کیفیت مسابقات مثلا در آن سالی‌ که استقلال به نیمه نهایی لیگ قهرمانان صعود کرد، با این دوره از رقابت‌ها قابل مقایسه نیست، گفت: حسنی که این دوره با گذشته دارد این است که بازی‌ها متمرکز و کار راحت تر از گذشته است. این فشردگی می‌تواند به ریکاوری کمک کنند و دیگر پروازهای با فاصله زیاد وجود ندارد اما با این حساب همه چیز به دوران آماده سازی خوب برمی‌گردد. اصولا برنامه ریزی بدنی تیم‌های ما نهایتا برای هفته‌ای دو بازی است و هیچوقت مثل اروپا برنامه ریزی نکردیم که تیم‌های‌مان بتوانند سه روز یک بار بازی کنند. بنابراین باید مدل تمرینی براساس شکل مسابقات و زمان مسابقات برنامه ریزی شود.

حاج قاسم ادامه داد: این برای همه تیم‌ها صدق می‌کند و فقط برای تیم‌های ایرانی نیست. قطعا تیمی که در شرایط مسابقات است و بازی‌هایش متوقف می‌شود، ناخودآگاه یک سری فاکتورها را از دست می‌دهد. تیم‌هایی که در این دوره مسابقه ندادند و ناخودآگاه از شرایط بازی خارج می‌شوند و در مقابل بازیکنانی که در آسیا حضور داشتند با یک خستگی روبرو می‌شوند. نمی‌توانیم به صورت مطلق بگوییم کدام طرف سود می‌برد اما آن تیمی که مسابقه نداده است قطعا سرحال تر است و آن تیمی هم که مسابقه داده در شرایط مسابقات بوده است. هر کدام یک سری نقاط ضعف و یک سری نقاط قوت دارد و مطلق نمی‌تواند گفت کدام تیم سود می‌برد.

او در پایان عنوان کرد: تیم‌هایی که در اروپا حضور دارند در چند جبهه می‌جنگند. آن‌ها نسبت به برنامه بازی‌های خود برنامه ریزی  و تیم‌های خودشان را از لحاظ بدنی آماده می‌کنند. به نظر من می‌شود با یک آماده سازی و زیربنای درست تیم‌های‌مان را به شکلی آماده کنیم که در طول مسابقات کمترین میزان افت را در این شرایط داشته باشند و با مصدومیتی مواجه نشوند.