۰ نفر

برگزاری دیدار نساجی و پرسپولیس روی موکت؟

۳ دی ۱۳۹۹، ۰:۴۶
کد خبر: 492106
برگزاری دیدار نساجی و پرسپولیس روی موکت؟

اوضاع زمین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی، تا حدی نامناسب است که به گواه مسئولان باشگاه نساجی، بازیکنان و عوامل این تیم و نیز تیم‌هایی که در این ورزشگاه به میدان رفته‌اند، فرقی با موکت ندارد!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دیدار معوقه تیم های فوتبال نساجی مازندران و پرسپولیس تهران از هفته پنجم لیگ برتر فوتبال ایران قرار است جمعه، پنجم دی در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر برگزار شود، دیداری که پیش از این یکبار به درخواست پرسپولیسی‌ها لغو شده بود.

باشگاه پرسپولیس از سازمان لیگ درخواست کرده بود تا به دلیل شیوع ویروس کرونا و اجتناب از سفر به این شهر و نیز زمین چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی، دیدار این تیم برابر نساجی مازندران در تهران برگزار شود که مورد پذیرش باشگاه نساجی قرار نگرفت و در نهایت سازمان لیگ به منظور همراهی با پرسپولیس، رای به لغو این دیدار داد.

ماجرا اما صرفا به دیدار تیم‌های فوتبال نساجی و پرسپولیس مربوط نمی شود، بلکه کیفیت نامناسب ورزشگاه وطنی از ابتدای شروع لیگ صدای بسیاری را دراورده بود و بهتر بود که در این خصوص از مدت‌ها قبل چاره اندیشی شود.

ابعاد این ورزشگاه ۱۰۵ در ۶۸ متر است که مساحتی حدود ۷۲۰۰ متری را نشان می‌دهد. براساس اطلاعات کسب شده هر متر زمین چمن مصنوعی مورد تایید فیفا در برهه زمانی کنونی چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان آب می خورد که با یک حساب و کتاب سرانگشتی تغییر چمن مصنوعی ورزشگاه شهید وطنی چیزی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ تا نهایتا چهار میلیارد تومان آب می‌خورد، این درحالی است که بنا بر تغییر کامل چمن ورزشگاه بوده و سعی بر ترمیم یا بهبود کیفیت فعلی آن نباشد.

کیفیت بد چمن مصنوعی ورزشگاه وطنی به حدی است که حتی صدای مدیر این تیم و مسئولان باشگاه نساجی را هم درآورده و از اصطلاحاتی نظیر موکت برای چمن آن استفاده می‌شود. مدیر این تیم همچنین اعلام کرده در صورت بارندگی قبل از دیدار مقابل پرسپولیس، حتی گرانول درون چمن نیز با مشکل مواجه خواهد شد و وضعیت زمین چمن مصنوعی وطنی بدتر می‌شود.

موضوع بسیار مهمی که همیشه در مورد زمین های چمن مصنوعی نسبت به چمن طبیعی وجود دارد این است که فشار وارد شده به بازیکنان در چمن ‌های مصنوعی نسبت به چمن‌های طبیعی بیشتر است و بیشترین فشار وارد شده به زانوها تحمیل می‌شود و مفاصل در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرند. علاوه بر این همچنین به مفاصل و یا کل بدن در چمن مصنوعی شوک بیشتری وارد می‌شود و التهاب ایجاد شده در ماهیچه‌ها و تنش به وجود آمده در جسم یک ورزشکار در زمان فعالیت ‌روی چمن‌های مصنوعی بیشتر خواهد بود.

چرا باید در وطنی دیداری برگزار شود؟

سوال اساسی و مهم این است که آیا ورزشگاه وطنی قائمشهر شرایط مناسبی و استاندارد لازم برای برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران را دارد؟ آیا نظارت و بررسی لازم و کافی در این زمینه از سوی ناظران و مسئولان متولی سازمان لیگ برتر فوتبال ایران انجام شده است؟

به چه علت باید دیداری در سطح لیگ برتر فوتبال ایران روی زمین چمن ورزشگاهی برگزار شود که به گواه مسئولان نساجی به موکت شبیه است و سلامت بازیکنان را به خطر می‌اندازد؟ چرا قبل از شروع لیگ در این رابطه چاره اندیشی نشده است و حال با یک معضل جدی در این رابطه روبرو هستیم؟

موضوع دیگر در مورد تغییر زمین چمن ورزشگاه شهید وطنی است، تیمی که حدود ۲۰ میلیارد تومان در فصل جاری هزینه کرده، هرچند شاید نسبت به سایر باشگاه‌ها رقم پایین‌تری نیز باشد، اما باید بیش از هر چیزی به مقوله میزبانی خود فکر می‌کرد و چه با هزینه شخصی و چه با کمک از نهادهای استانی شرایطی را به وجود می‌آورد که دیدارهای این تیم در مازندران با چالش زمین نامناسب چمن روبرو نشود و بتواند میزبانی خوبی را رقم بزند.