۰ نفر

معجزه ۲ میلیون نفری عادل

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۸:۴۹
کد خبر: 491301
معجزه ۲ میلیون نفری عادل

انتخاب عادل فردوسی‌پور به‌عنوان گزارشگر فینال لیگ قهرمانان آسیا در صفحه رسمی و فارسی اینستاگرام AFC یک جادوی تمام عیار را رقم زد؛ پدیده‌ای نادر و کمیاب که هم محبوبیت و مقبولیت عادل را نشان می‌دهد، هم فرصت‌طلبی کنفدراسیون را و هم فرصت‌سوزی دردناک مدیران صداوسیما را. در شرایطی که بسیاری از مردم ایران علاقه داشتند و دارند که فردوسی‌پور مسابقات مهم فوتبال را برای‌شان گزارش کند، این امکان از آنها سلب شده و حالا این پیج AFC است که از این نمد برای خودش کلاه می‌بافد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ گزارشگر و مجری نام‌آشنای ایرانی به دوحه دعوت شد تا با عزت و احترام، با تشریفات کامل از طبقه ششم ورزشگاه الجنوب این شهر دیدار فینال لیگ قهرمان آسیا بین پرسپولیس و اولسان هیوندای کره‌جنوبی را گزارش کند. تنها اعلام این خبر که هواداران ایرانی می‌توانند بازی را با گزارش عادل از صفحه فارسی AFC ببینند، باعث شد تعداد دنبال‌کنندگان این پیج لحظه به لحظه افزایش پیدا کند. در شرایطی که صبح جمعه پیش از اعلام این خبر تعداد فالوورهای این صفحه کمی بیش از ۲۰۰ هزار نفر بود، صبح شنبه این عدد حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد و تا شروع بازی لحظه به لحظه بر این تعداد افزوده می‌شد؛ طوری که تا پیش از شروع مسابقه از مرز دو میلیون نفر عبور کرد. این یک برد بسیار بزرگ و همه‌جانبه برای کنفدراسیون بود. حتی برای ستارگان ورزش و هنر هم ساده نیست که با انفجارهای خبری به این سرعت دنبال‌کننده جذب کنند، اما کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک تصمیم ساده و درست به چنین موفقیتی دست یافت. آنها حالا هم یک پایگاه پرمخاطب و قدرتمند رسانه‌ای دارند و هم می‌توانند از طریق آن کسب درآمد کنند. همه اینها صدقه سر پاس‌گلی است که مدیران تلویزیون ایران دادند و البته AFC آن را تبدیل به گل کرد! به راستی دردناک است که نیروهای داخلی با این همه پتانسیل و استعداد چنین به حال خود رها می‌شوند و عروسی را به کوچه دیگران می‌برند.

   عادل وارد اینستاگرام می‌شود؟

عادل فردوسی‌پور در سال‌های طولانی فعالیتش در فضای رسانه‌ای از حضور در شبکه‌های اجتماعی خودداری کرده است. با این حال مسدود شدن مسیر کاری او در صداوسیما و نیز محدودیت‌هایی که برای عادل در زمینه همکاری با تلویزیون‌های اینترنتی به‌وجود آمد، ظاهرا او را وسوسه کرده که به‌طور مستقیم با هواداران و مخاطبانش در ارتباط باشد. عادل چندی پیش در مراسم رونمایی از کتاب جدیدش برای اولین بار امکان حضور در شبکه‌های اجتماعی و مشخصا اینستاگرام را رد نکرد و حالا استقبال خیره‌کننده‌ای که از گزارش او در پیج AFC شده می‌تواند این انگیزه را در فردوسی‌پور تقویت کند. اگر این امکان وجود دارد که گزارش او روی یک بازی فوتبال در پیجی مهجور با استقبال میلیونی مواجه شود، چرا فردوسی‌پور نباید از این امکان برای تولید و پخش برنامه جدیدش استفاده کند؟ بی‌گمان حالا این یک وسوسه بزرگ است و چه بسا اگر مجری و تهیه‌کننده سابق برنامه نود آن را جدی بگیرد، مدیران شبکه‌۳ بابت هدایت این داستان به چنین مسیری حسرت بخورند.

   با مزدک فرق می‌کند

مزدک میرزایی گزارشگری بود که بنا به ادعای خودش به‌خاطر برخی بی‌مهری‌ها ایران را ترک کرد و با مهاجرت به انگلستان در یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان مشغول به ‌کار شد. حضور مزدک در این شبکه البته اتفاق بزرگی برای او رقم نزد. با این حال قصه عادل متفاوت است. او عمیقا به زندگی در ایران دلبسته است و بارها هم این مساله را عنوان کرده. با این حال شرایط کار برای عادل در خارج از کشور بسیار مهیاتر از یکی مثل میرزایی است. فردوسی‌پور به زبان انگلیسی تسلط کامل دارد و سال‌هاست با نشریات بین‌المللی همچون ورلدساکر همکاری می‌کند. دعوت کنفدراسیون فوتبال آسیا از او هم به وضوح نشان داد مراجع بین‌المللی نسبت به توانایی‌های این گزارشگر و برنامه‌ساز آگاهی و اشراف دارند. بنابراین کاش حالا که آب در کوزه است، مردم را این‌قدر تشنه‌لب نگه نداریم.