۰ نفر

ارزش لیگ برتر فوتبال ایران چقدر است؟

۱۱ آبان ۱۳۹۹، ۱۵:۱۶
کد خبر: 478203
ارزش لیگ برتر فوتبال ایران چقدر است؟

دستمزد سالانه بازیکنان فوتبال 10میلیارد هم رسیده است و گمانه‌زنی‌ها نشان می‌‌دهدکه 16تیم لیگ برتر ایران در یک سال حدود هزار میلیارد تومان حقوق بازیکن می‌دهند

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در ایران رسم نیست که درآمد فوتبالیست‌ها و رقم دقیق قرارداد آنها رسانه‌ای شود. دستمزد بازیکنان فوتبال در ایران که معمولا رقم کمی هم نیست تا سرحد امکان از مردم و رسانه‌ها پوشیده می‌ماند. با وجود این هواداران فوتبال علاقه شدیدی به این موضوع دارند و شرایط اقتصادی اخیر، علاقه آنها را چندبرابر هم کرده است. همین چند‌ماه قبل وقتی جزئیات قرارداد مهاجم خارجی استقلال فاش شد و همه فهمیدند یک فصل بازی شیخ دیاباته حدود 11میلیارد تومان برای استقلال آب خورده است، حاشیه‌ها و بحث‌های فراوانی بر سر این مبلغ عجیب‌وغریب ایجاد شد.

مسئولان باشگاه نیز انتشار این ارقام را اقدامی غیراخلاقی از سوی دشمنان خود قلمداد کردند. اما چند‌ماه بعد از آن ماجرا، شرایط آنقدر تغییر کرده که نه افشای رقم قراردادها کار چندان عجیبی است و نه پرداخت ده‌یازده میلیارد بابت یک فصل تعجب کسی را برمی‌انگیزد. حالا تقریبا همه می‌دانند قیمت بازیکن و مربی در فوتبال ایران به چنین اعداد درشتی رسیده است.

این گزارش نگاهی اجمالی دارد به قیمت بازیکنان در این فصل و بررسی تک‌تک تیم‌های حاضر در لیگ بیستم؛ لیگی که ممکن است اصلا برگزار نشود! پرواضح است که برخی از اعداد و ارقام به‌کار رفته در این گزارش براساس اطلاعات ‌موثق و برخی دیگر بر پایه شنیده‌های نیمه‌موثق از گوشه‌وکنار فوتبال به‌دست آمده‌اند. به هر حال، چنان که گفته شد و می‌دانید، در ایران رسم نیست که کسی از درآمد دقیق فوتبالیست‌ها باخبر شود.

پرسپولیس؛ با مداد بنویسید 100میلیارد

باید از پرسپولیس آغاز کرد؛ قهرمان چهاردوره اخیر لیگ برتر و فینالیست لیگ قهرمانان آسیا. موفق‌ترین تیم سال‌های اخیر، امسال به ستاره‌های درجه‌اول خود رقمی حدود 8میلیارد تومان برای یک فصل می‌پردازد. این رقمی است که نتوانست ترابی، علیپور و شجاع را برای ماندن راضی کند و آنها ایران را ترک کردند. ترابی که پیشنهاد 25میلیاردی از قطر داشت به مدیران باشگاه گفته بود با نصف این رقم در تیم می‌ماند اما پرسپولیس توان پرداخت این پول را نداشت. قرمزها امسال بازیکن 10میلیاردی ندارند و گران‌ترین بازیکنان آنها قرارداد 8میلیاردی بسته‌اند. بازیکنان جدید این تیم که قبل از لیگ قهرمانان آسیا به سرخپوشان ملحق شدند هم قراردادهایی حدود 5میلیارد تومان -یا کمی بیشتر- دارند. آرمان رمضانی مهاجمی که در فصل گذشته 4گل برای سایپا زده امسال 5میلیارد از پرسپولیس دریافت خواهد کرد. یک درجه پایین‌تر از این تازه‌واردها به بازیکنان دو‌سه میلیاردی می‌رسیم که مهدی شیری و مهدی عبدی از آن جمله‌اند. به این ترتیب و با یک حساب سرانگشتی فینالیست آسیا امسال چیزی حدود 100میلیارد تومان باید بابت قرارداد بازیکنانش بپردازد.

شهرخودرو؛ نزول به طبقه متوسط

بعد از یکی‌دو فصلی که شهرخودرو را در جمع مدعیان می‌دیدیم، مهدی رحمتی در این فصل نماینده مشهد را با بازیکنان متوسطی بسته که در میان آنها تقریبا اثری از ستاره‌های گران‌قیمت نیست. خریدهای شهرخودرو بازیکنانی همچون امیرحسین کریمی، رحمان جعفری، صادق صادقی، احمد الجبوری و... هستند که با آنها قراردادهای دو تا سه‌ساله بسته شده و دستمزد آنها برای این مدت حدود 4میلیارد تومان خواهد بود. بازیکنان پیشین شهرخودرو هم قراردادهای نسبتا ارزان‌قیمتی دارند و در این باشگاه خبری از ریخت‌وپاش‌های آنچنانی نیست. شهرخودرو مثل تراکتور یک باشگاه خصوصی است اما برخلاف تراکتور از بودجه کلانی برخوردار نیست.

پیکان و سایپا؛ خودروهای گران، تیم‌های ارزان

پیکان و سایپا با وجود اتصال به شرکت‌های خودروسازی بودجه چندانی ندارند و از تیم‌های ارزان‌قیمت لیگ برتر محسوب می‌شوند. سقف قرارداد در این دو تیم نهایتا 1.200تا 1.500میلیارد تومان است و به همین دلیل این دو تیم نتوانسته‌اند بازیکنان خوب و تأثیرگذار خود را حفظ کنند. شاید امسال هم مثل سال گذشته نام پیکان و سایپا را در میان گزینه‌های سقوط ببینیم چون مجموع بودجه این دو تیم کمتر از بودجه مس رفسنجان تازه‌وارد به لیگ برتر است.

سپاهان؛ بچه پولدار اصفهان

سپاهان از متمول‌ترین و پرهزینه‌ترین تیم‌های لیگ است و در این فصل هم بازیکنان گران‌قیمت زیادی دارد. محرم نویدکیا، سرمربی جدید این تیم برای جور کردن ترکیب بازیکنانش به خریدهای زیادی احتیاج نداشت اما همین خریدهای کم‌تعداد هم هزینه زیادی روی دست این باشگاه گذاشتند. سپاهان با 7میلیارد تومان دانیال اسماعیلی‌فر را از چنگ پرسپولیس درآورد و محمد نژادمهدی را با 5میلیارد از ذوب‌آهن گرفت. خرید دیگر این تیم محمدرضا خلعتبری بود که قطعا برای بازگشت به تیم سابقش رقم خوبی از اصفهانی‌ها دریافت کرده است. سپاهان برخلاف پرسپولیس و استقلال بازیکن ایرانی 10میلیاردی هم دارد و ستاره‌های درجه‌اول این تیم ازجمله امید نورافکن ملی‌پوش حدود 8تا 10میلیارد برای یک فصل دریافت می‌کنند. قیمت کی‌روش استنلی –آقای گل لیگ هجدهم- نیز در همین حدود است. در سپاهان ارزان‌ترین بازیکنان (بازیکنان اصلی) 3میلیاردی هستند یعنی کف قرارداد در این تیم با سقف قرارداد در فولاد خوزستان برابری می‌کند! به‌عنوان مثال رضا دهقانی که به‌صورت قرضی از این تیم جدا شده و به نساجی رفته بود، درصورت بازگشت به اصفهان قراردادی 4میلیاردی خواهد داشت. با یک حساب‌وکتاب تقریبی، دستمزد سپاهان به بازیکنانش در این فصل بالای 130-120میلیارد تومان خواهد بود. این تیم سنگین‌ترین رقم این فصل را هم به علی کریمی پیشنهاد کرده که تا این لحظه توافقی میان دو طرف حاصل نشده است.

نفت آبادان؛ نفت هست، پول نیست

تیم محبوب خوزستان فصل گذشته بیشترین پولی که به بازیکنانش می‌داد حدود 800میلیون تا یک‌میلیارد تومان بود. این پول به بازیکنانی همچون عیسی آل‌کثیر و میلاد جهانی و... تعلق می‌گرفت که حالا اغلب آنها از آبادان رفته‌اند. از جمع گران‌قیمت‌ها فقط طالب ریکانی کاپیتان تیم باقی مانده که با وجود تورم شدید و بالا رفتن قیمت‌ها باز هم بیشتر از 2میلیارد درآمد نخواهد داشت. در کل صنعت‌نفت باز هم یکی از تیم‌های ارزان‌قیمت لیگ خواهد بود و بازیکنان اصلی این تیم همگی بین یک تا 2میلیارد دریافت خواهند کرد.

ذوب‌آهن؛ رنگ سبز اسکناس

ذوب‌آهن از تیم‌های ته‌جدولی فصل گذشته بود اما در زمینه بودجه و پرداخت‌ها ازجمله تیم‌های متوسط به بالا محسوب می‌شود. خریدهای جدید این تیم مانند میلاد جهانی و شهاب گردان با قراردادهای 5میلیاردی به فولادشهر آمده‌اند. حفظ هادی محمدی و وحید محمدزاده و... نیز تقریبا در همین حد و حدود برای ذوب‌آهن آب می‌خورد. ذوب‌آهن البته بازیکن گران‌تر از 5میلیارد هم دارد که قاسم حدادی‌فر کاپیتان این تیم یکی از آنهاست.

گل‌گهر؛ زندگی لاکچری در میانه جدول

همین که امیر قلعه‌نویی به گل‌گهر رفته به‌خوبی نشان می‌دهد آنها از چه بودجه خوبی برخوردار هستند. گفته می‌شود قرارداد قلعه‌نویی با تیم سیرجانی 15میلیارد است که با احتساب آپشن‌ها ممکن است به 20میلیارد هم برسد. این مربی مدعی است تیم گل‌گهر با بودجه 45میلیارد تومانی بسته شده اما شنیده‌ها حاکی است مسئولان گل‌گهر سقف قرارداد را روی 6میلیارد گذاشته‌اند و برای بازیکنان متوسط نیز از 3تا 5میلیارد هزینه کرده‌اند. به‌عنوان مثال بازیکنی که قراردادش در نساجی 700میلیون بوده امسال قرارداد 3میلیاردی با گل‌گهر بسته است. به‌نظر می‌رسد بودجه این تیم حداقل 50درصد بالاتر از رقمی است که قلعه‌نویی ادعا می‌کند.

فولاد؛ کم‌خرج و پرقدرت

اما فولاد خوزستان به‌عنوان تیم سوم فصل گذشته و یکی از نمایندگان ایران در آسیا، احتمالا کم‌هزینه‌ترین باشگاه در میان مدعیان قهرمانی خواهد بود. فولاد در پنجره نقل‌وانتقالات خریدهای زیادی انجام داد اما نکته مهم اینجاست که در این باشگاه سقف 3میلیارد تومان برای قراردادهای بازیکنان تعیین شده است. مدیران این باشگاه تأکید دارند به استثنای پاتوسی و پریرا -2 بازیکن خارجی که خرج زیادی روی دست تیم گذاشته‌اند- به هیچ بازیکن دیگری بالاتر از 3میلیارد پرداخت نکنند. البته جواد نکونام از مدیران فولاد خواسته بود سقف قرارداد بازیکنان ایرانی را هم تا 5میلیارد بالا ببرند تا او بتواند تیمی مدعی برای حضور در آسیا ببندد. اما ظاهرا با درخواست او موافقت نشده چون همانطور که دیده شد هیچ ستاره گران‌قیمتی به اهواز نیامد و حتی فولادی‌ها رقابت برای جذب فراز امامعلی را به باشگاهی چون مس رفسنجان باختند. بنابراین فولاد با ستاره‌های درجه‌اول خود که حدس زدن نام آنها سخت نیست قرارداد 3میلیاردی بسته و برای دیگر بازیکنان نیز دستمزدهایی از 1.5تا 2.5میلیارد درنظر گرفته است. اگر این شنیده‌ها درست باشد، مجموع قرارداد فولادی‌ها از 60میلیارد تومان فراتر نخواهد رفت.

تراکتور؛ گاوصندوق دلار

تیم چهارم فصل گذشته و پرهزینه‌ترین باشگاه خصوصی لیگ ایران، امسال هم بازیکنان گران‌قیمتی در ترکیب خود خواهد داشت. محمدرضا زنوزی مطلق، مالک باشگاه تراکتور برای هزینه کردن در تیم خودش کاملا آزاد است و قوانین دست‌وپاگیر باشگاه‌های دولتی را ندارد. او 2فصل پیش با تکیه بر همین آزادی عمل، 3کاپیتان تیم‌ملی را در حالی از باشگاه‌های خارجی به ایران کشاند که هیچ باشگاه دیگری در ایران توانایی خرید آنها را نداشت. شجاعی، دژاگه و حاج‌صفی حالا سومین فصل حضور خود در تراکتور را آغاز کرده‌اند و همچنان گران‌ترین بازیکنان باشگاه تبریزی هستند. از این جمع، مسعود شجاعی سنگین‌ترین قرارداد را دارد و گفته می‌شود رقم قرارداد او برای یک فصل 550هزار یورو است. این عدد می‌تواند لقب گران‌ترین بازیکن ایرانی لیگ را نصیب مسعود شجاعی کند. اشکان و حاج‌صفی هم قراردادهایی ارزی و البته کمی ارزان‌تر از شجاعی دارند. یک درجه پایین‌تر از این بازیکنان رشید مظاهری و رضا اسدی بودند که هر دو از تراکتور جدا شدند وگرنه رقم قرارداد آنها برای فصل جدید 8تا 10میلیارد تومان بود. سایر بازیکنان فیکس فصل گذشته یعنی تیکدری، سعید مهری و... که قرارداد آنها کمتر از 3میلیارد بود امسال با حدود 4تا 5میلیارد تومان تمدید کرده‌اند. زنوزی البته پولی هم برای جذب ستاره‌های 7تا 10میلیاردی کنار گذاشته بود اما ستاره‌ای جذب نشد.

ماشین‌سازی؛ آه در بساط نیست

تیم دوم تبریز امسال قرار نیست پول زیادی هزینه کند. اغلب بازیکنان فصل گذشته این تیم قراردادهای خود را یکطرفه فسخ کرده و رفته‌اند. ماشین‌سازی هم جای آنها را با خریدهای ارزان‌قیمتی از لیگ‌یک و دسته2 پر کرده است. به‌نظر می‌رسد ماشین از گزینه‌های سقوط در لیگ آتی باشد، چون بودجه تیم و قرارداد بازیکنانش را با معیارهای لیگ‌یکی بسته است.

نساجی قائمشهر؛ حراج فصلی، 90درصد آف

نساجی تقریبا تمام بازیکنان اصلی‌اش را در نقل‌وانتقالات از دست داد و تقریبا تمام خریدهای جدیدش از تیم‌های دسته‌اولی بودند. نماینده مازندران از لحاظ مالی شرایط ایده‌آلی ندارد و خیلی از خریدهای این تیم زیر یک میلیارد تومان قرارداد بسته‌اند. حامد شیری، مجتبی ممشلی و محمدمهدی نظری -بازماندگان تیم فصل گذشته و 3 کاپیتان فعلی تیم- هم بین 1.5تا 2میلیارد دریافت خواهند کرد.

استقلال؛ کمی بالاتر از پرسپولیس

در استقلال سقف قراردادها تا حدودی شبیه پرسپولیس است و ستاره‌های آبی‌پوش نیز مثل سرخپوشان قرارداد 8میلیاردی دارند. با این تفاوت که استقلال امسال پیشنهاد 10میلیاردی هم داده و برخلاف پرسپولیس که برای هیچ بازیکنی تا این حد ولخرجی نکرده، آبی‌ها حاضرند برای ستاره تأثیرگذار فصل گذشته‌شان 10میلیارد هم بپردازند. بعد از پنج‌شش بازیکن گران‌قیمت استقلال که در این فصل بین 7تا 8میلیارد پول می‌گیرند، به بازیکنان درجه دوم و تعدادی از تازه‌واردهای این فصل می‌رسیم که رقم قراردادشان در حدود 4تا 5میلیارد بوده است. در میان تازه‌واردها گران‌ترین قرارداد را محمد نادری دارد که 4.5میلیارد دستمزد به‌اضافه 2.5میلیارد آپشن، ممکن است رقم دریافتی او را در این فصل به 7میلیارد هم برساند. تازه دریافت رضایتنامه دائمی او از باشگاه بلژیکی هم چیزی حدود 5میلیارد هزینه دارد و به این ترتیب ممکن است صید تازه استقلالی‌ها چیزی حدود 12میلیارد تومان خرج روی دست این باشگاه بگذارد. با این حساب نادری می‌تواند برای استقلال هم‌قیمت شیخ دیاباته تمام شود. کف قرارداد استقلالی‌ها با بازیکنان بزرگسال خود 1.5تا 2میلیارد است که به خریدهای گمنام‌تر این تیم تعلق می‌گیرد. در مجموع استقلال با توجه به حضور دیاباته و میلیچ و با توجه به ارقام بالایی که سعادتمند پیش از رفتن از این باشگاه پای قرارداد بازیکنان نوشت، در این فصل کمی بیشتر از پرسپولیس بابت قرارداد بازیکنانش خواهد پرداخت.

نفت مسجدسلیمان؛ کپی برابر اصل

نفت مسجدسلیمان که فصل گذشته بارها به مشکل بی‌پولی و اعتصاب برخورد کرد، در این فصل به‌دنبال یک اسپانسر پرقدرت است و یکی از شرکت‌های معروف بیمه را برای این موضوع هدف گرفته است. همه بازیکنان این تیم در فصل گذشته زیر یک میلیارد تومان قرارداد داشتند و البته هیچ‌یک از آنها نتوانستند بیشتر از 60درصد قرارداد خود را دریافت کنند. اما سرمربی تیم یعنی مهدی تارتار تمام مبلغ قراردادش را گرفت. امسال هم میانگین قراردادها در مسجدسلیمان بین یک تا 2میلیارد تومان خواهد بود تا از این لحاظ 2تیم نفتی خوزستان کاملا شبیه به هم باشند.

مس رفسنجان و آلومینیوم اراک

دو تیم تازه‌وارد به لیگ برتر از لحاظ مالی وضعیت نسبتا خوبی دارند. هم آلومینیوم اراک و هم مس رفسنجان از باشگاه‌های ثروتمند لیگ‌یک محسوب می‌شدند و تقریبا موفق شده‌اند برای لیگ برتر هم تیم آبرومندی ببندند. مس رفسنجان با بازیکنان اصلی‌اش قراردادهای 2تا 4میلیاردی بسته و حتی موفق شده یک بازیکن را از چنگ فولاد خوزستان و گل‌گهر خارج کند. آلومینیوم نیز در نخستین فصل ورود به لیگ برتر بازیکن میلیاردی زیاد دارد و به گران‌ترین بازیکنش 3میلیارد تومان دستمزد می‌دهد.