۰ نفر

روس پرافتخار روی نیمکت مربیگری والیبال ایران؟

۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۰۶
کد خبر: 465229
روس پرافتخار روی نیمکت مربیگری والیبال ایران؟

گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب سرمربی جدید تیم ملی والیبال بار دیگر آغاز شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  کمیته فنی فدراسیون والیبال دو روز پیش رسما اعلام کرد سرمربی این تیم خارجی خواهد بود و رسانه‌ها خیلی زود فهرستی از گزینه‌های احتمالی تصدی این پست را منتشر کردند. الکنو، رزنده، ولاسکو، آناستازی، جیانی، کاستلانی، خاویر وبر، ده جورجی، برناردی، انتیگا، لورنزتی، گاردینی و استویچف، مربیان طراز ‌اولی هستند که گفته می‌شود اسامی آنها در کمیته فنی مطرح شده و قرار است سرمربی والیبال ایران از بین آنها انتخاب شود؛ اما در این میان شایعات بیشتر حول الکنو، مربی پرافتخار روسی می‌چرخد و اهالی این رشته او را محتمل‌ترین گزینه برای نشستن روی نیمکت مربیگری تیم ملی می‌دانند. تقریبا دو ماه پیش بود که خبر مذاکرات ولادیمیر الکنو، سرمربی سابق تیم ملی والیبال روسیه با فدراسیون والیبال به بیرون درز کرد.

خبر رایزنی این مربی سرشناس با فدراسیون والیبال ایران به‌سرعت در دنیای والیبال پیچید و بسیاری از رسانه‌های خارجی هم به آن پرداختند. البته در این رابطه میلاد تقوی، دبیر فدراسیون والیبال نیز مذاکره با الکنو را تأیید کرد. باید به این نکته اشاره کرد که الکنو قبلا در گفت‌وگویی ضمن تأیید مذاکرات با ایران از علاقه خود برای سرمربیگری در تیم ملی کشورمان در المپیک توکیو خبر داده بود. با این شرایط به نظر می‌رسد او نسبت به سایر اسامی مطرح‌شده شانس بیشتری برای عقد قرارداد با فدراسیون والیبال داشته باشد. به‌خصوص اینکه برخی از کارشناسان هم تلویحا به توافقات صورت‌گرفته بین ایران و الکنو اشاره می‌کنند.الکنو 53‌ساله سابقه مربیگری در تیم‌های باشگاهی روسیه و همچنین تیم ملی این کشور را دارد. کسب مدال برنز بازی‌های المپیک 2008 و طلای المپیک 2012 از جمله افتخارات او با تیم ملی روسیه است. این مربی در رده باشگاهی هم توانسته چندین بار قهرمانی در لیگ روسیه را تجربه کند. سعید معروف، کاپیتان تیم ملی ایران هم مدتی در تیم زنیت‌کازان زیر نظر او بازی کرده است. روز گذشته در شرایطی خبر توافق الکنو با تیم ملی والیبال همه جا پیچید که هیچ‌یک از مقامات فدراسیون والیبال در‌باره آن توضیحی ندادند. تنها واکنش فدراسیون دراین‌باره انتشار بیانیه‌ای بود که شایعات را رد می‌کرد. در این بیانیه آمده: «برخی رسانه‌ها فهرستی از گزینه‌های هدایت تیم ملی منتشر کردند که به‌هیچ‌عنوان مورد تأیید فدراسیون والیبال نیست. فدراسیون والیبال تاکنون با هیچ گزینه‌ای برای هدایت تیم ملی کشورمان وارد گفت‌وگو و مذاکره نشده است و فهرست منتشر‌شده، در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای بوده و مورد تأیید نیست».فدراسیون والیبال انتخاب قطعی سرمربی تیم ملی را به نشست آتی کمیته فنی که قرار است دو هفته دیگر برگزار شود، موکول کرده است. دومین نشست کمیته فنی و اتاق فکر فدراسیون والیبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی ساعت 10 روز چهارشنبه 19 شهریوربرگزار می‌شود. اما با‌این‌همه کارشناسان والیبال بر این باورند که محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال انتخاب خود را کرده و حتی به توافقات نهایی نیز با سرمربی آینده تیم ملی دست یافته اما آن چیزی که باعث شده تا از انتخاب خود رونمایی کند، بحث شرایط اقتصادی کشور است. از آنجا که نوسان نرخ ارز تمام فدراسیون‌ها را برای پرداخت دستمزدهای مربیان خارجی با چالش جدی مواجه کرده، به نظر می‌رسد فدراسیون والیبال دنبال خریدن زمان است تا هزینه استخدام مربی خارجی را کاهش دهد.

داورزنی پیش از این هم گفته بود که چون در نیمه دوم سال هیچ رویدادی به خاطر کرونا برگزار نمی‌شود و فقط رقابت‌های لیگ داخلی در جریان است، برنامه‌اش این است که قرارداد سرمربی جدید را ابتدای سال آینده، برای حضور در لیگ ملت‌ها و بازی‌های المپیک منعقد کند تا به این وسیله حداقل فدراسیون هم متحمل هزینه کمتری شود.

اما سؤال اینجاست، فدراسیونی که هدفش حضور در چهار تیم برتر بازی‌های المپیک توکیو است، چطور می‌خواهد در فاصله کوتاه چهار ماه تا بازی‌های المپیک بازیکنانش را بشناسد و تیم منجسمی را تشکیل دهد. سرمربی خارجی باید حضور فیزیکی و ملموس‌تری در ایران داشته باشد و هم‌زمان با برگزاری رقابت‌های لیگ برتر از نزدیک شاهد مسابقات باشد تا بتواند با مشورت بهترین انتخاب‌ها را در میان بازیکنان انجام دهد. اینکه فدراسیون در حال خرید زمان باشد تا هزینه استخدام مربی خارجی را کاهش دهد، نمی‌تواند قابل توجیه باشد.

اینها در حالی است که هفته اول لیگ ملت‌های 2021 هم از 24 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود. قرار بر این بود که سرمربی تیم ملی پیش از مسابقات لیگ انتخاب شود اما با توجه به شرایط اقتصادی این موضوع امکان‌پذیر نیست و به همین خاطر مانند سال‌های گذشته سرمربی جدید تیم ملی باید به دیدن فیلم‌های لیگ والیبال ایران بسنده می‌کند.

به‌این‌ترتیب داورزنی برای کاهش هزینه‌ها، قرارداد با گزینه مورد نظر را فروردین 1400خواهد بست و بعید به نظر می‌رسد که در وضعیتی که فدراسیون‌ها اعتبار مالی محدودی دارند، نظرش را تغییر بدهد. درست مثل تصمیمی که درباره قرار‌داد ایگور کولاکوویچ، سرمربی پیشین تیم ملی گرفت. ایگور که قراردادش تا المپیک 2020 توکیو بود، با تعویق این بازی‌ها به خاطر کرونا، قراردادش به‌طور دوستانه فسخ شد. رئیس فدراسیون والیبال در‌این‌باره گفت: «چون همه رویدادهای بین‌المللی تا پایان سال لغو شده و اردوهای تیم ملی تعطیل است، توجیهی ندارد که در شرایط بد اقتصادی کشور، حقوق دلاری بدهیم».

به‌هر‌حال باید منتظر ماند و دید که آیا توافق الکنو با فدراسیون والیبال صورت می‌گیرد یا نه.نباید فراموش کرد که اگر این مربی پرافتخار روسی هدایت تیم ملی والیبال را برپ عهده بگیرد، بی‌تردید یکی از مهم‌ترین اتفاق‌ها در ورزش ایران رخ داده است.