۰ نفر

اشتباه استراتژیک در قرارداد ویلموتس که تاج انکار می‌کند!

۲ شهریور ۱۳۹۹، ۱:۵۴
کد خبر: 461811
اشتباه استراتژیک در قرارداد ویلموتس که تاج انکار می‌کند!

رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال که قرارداد با ویلموتس را نهایی کرده، از یک واقعیت مهم خبر داشته اما آن را نادیده گرفت تا در نهایت این غرامت چند صد میلیاردی علیه فوتبال ایران رقم بخورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، صحبت‌های اخیر رئیس مستعفی فدراسیون فوتبال که در انتخاب و عقد قرارداد همکاری با مارک ویلموتس نقش ویژه‌ای را ایفا کرده، سکوتش را درباره غرامت ۶ میلیون یورویی در پرونده شکایت مربی بلژیکی شکست اما او که به سبک و سیاق خود می‌تواند از زیر سوالات در برود، این بار هم یک سوال کلیدی را بی پاسخ گذاشت و توپ را در زمین مسئولان دولتی انداخت!

در واقع این سوال مهم را تاج ایجاد کرده که می‌گوید علت شکست ایران در پرونده ویلموتس پرداخت نشدن دوماه متوالی از دستمزد این مربی بوده که در تمام دنیا به عنوان یک قانون شناخته می‌شود! بنابراین او معتقد است محکومیت ایران تنها و تنها به دلیل یک بند در قرارداد بوده که در آن ذکر شده اگر تا دو ماه نتوانند دستمزد این مربی را بدهند قرارداد فسخ می‌شود.

این اتفاق در حالی است که پرداخت نشدن دو ماه از دستمزد سرمربیان و بازیکنان در ایران امری بدیهی است چرا که به علت نبود ساختارهای مناسب برای درآمدزایی و همین طور بسته شدن کانال‌های انتقال پول از خارج از کشور به ایران و بالعکس، چرا فدراسیون فوتبال به سراغ ویلموتس رفته است؟

برای این انتقاد از مهدی تاج و معرفی او به عنوان مقصر اصلی در این پرونده یک دلیل مهم وجود دارد که رئیس مستعفی فدراسیون در این باره فرافکنی می‌کند!

وقتی فیفا و AFC پولی به ایران نمی‌دادند

بسته شدن کانال مالی فیفا و ایران به مدت‌ها قبل‌ از اینکه کی‌روش تیم ملی را ترک کند، باز می‌گردد. در واقع به دلیل همین محدودیت، فدراسیون فوتبال مجبور شد حقوق عقب مانده کارلوس کی‌روش از جام جهانی تا جام ملت‌های آسیا را به جای فیفا از طریق AFC پرداخت کند.

با اشراف بر این وضعیت، مهدی تاج هم می‌دانست که دستش به پاداش‌های باقی مانده از جام جهانی روسیه نمی‌رسد و از طرفی در AFC نیز اعتبارات زیادی در حساب فدراسیون فوتبال نیست؛ پس تاج حتی قبل از اینکه به فکر انتخاب مربی خارجی بیفتد، باید راهکاری عملی برای مشکل پرداخت دستمزد ویلموتس انتخاب می‌کرد یا حداقل فردی را انتخاب می‌کرد که به علت تابعیت بلژیکی و قوانین سخت‌گیرانه بانکی برای انتقال پول، با قوانین مربوط به پول شویی مواجه نمی‌شد.

وقتی با جیب خالی با ویلموتس قرارداد بسته شد

با در نظر گرفتن بسته شدن کانال مالی با فیفا  که از نخستین روز روی همکاری با ویلموتس سایه انداخته بود، چرا مهدی تاج دست به چنین کاری زده تا ریسک قرارداد را بالا ببرد و غرامت ۶ میلیون یورویی را به فدراسیون فوتبال تحمیل کند؟

از جواب مهدی تاج به این سوال هیچ چیز را متوجه نمی شوید؛ مطلقا او پاسخی به این سوال ندارد و حتی قبول دارد که از قبل از انتخاب ویلموتس کانال های مالی با فیفا و AFC بسته شده است! و در نهایت توپ را زمین دولت می اندازد و می‌گوید به دولت گفتم که اگر پول ندهند، او می رود!

مهدی تاج در پاسخ به اینکه چرا با علم بر اینکه فیفا پولی به ایران نمی‌دهد با ویلموتس قرارداد بسته شده، به اشتباه یا به هر دلیل دیگری میگوید "قسط آخر آخر قرارداد کی روش را از طریق فیفا پرداخت کردند" که این پاسخ نادرست است.

تاج در تازه ترین اظهارنظرش هم چنین پرداخت حقوق کی‌روش توسط AFC را می‌پذیرد. او در واکنش به اینکه "قسط آخر دستمزد کی روش هم به علت محدودیت‌های بانکی از سوی فیفا، توسط AFC پرداخت شده و فدراسیون با علم بر اینکه دیگر قادر به دریافت پولی از فیفا نیست، با ویلموتس وارد همکاری شده است که نتواند پولی را هم پرداخت کند"، می گوید: پول خارج، پول داخل نیست. بالاخره ما یا از AFC گرفتیم یا از فیفا. اگر می‌توانستیم از AFC پرداخت می‌کردیم اما تحریم‌های جدید از سوی آمریکا موجب بسته شدن حساب سفارت مالزی شد که حقوق کی‌روش را پرداخت کرده بود. برخی می‌گویند شما که می دانستید پولی وارد کشور نمی‌شود چرا از داخل کشور نگرفتید....»

صحبت‌های مهدی تاج را همین جا بررسی کنید. او می‌دانست که پولی از فیفا و AFC وارد نمی‌شود و باز هم بدون در نظر گرفتن منابع مالی، با ویلموتس همکاری کرده است که بعد از پرداخت نشدن دستمزدش، بهانه لازم را برای فسخ قرارداد به دست بیاورد.

تاج انتظار داشته دولت دستمزد ویلموتس را بدهد و جلوی اشتباهات او را بگیرد اما آیا فدراسیونی که خودش را مستقل از نیازهای دولتی می‌داند و متوجه است که کشور با چه مشکلاتی در انتقال پول مواجه است، می‌تواند به همین راحتی از کارهای خودش سلب مسئولیت کند؟

رئیس مستعفی فدراسیون مدت‌ها است که نامه‌های را در دستانش تکان می‌دهد و می‌گوید به نهادهای مختلف نامه زده تا حقوق ویلموتس با عنوان استقراض پرداخت کنند اما او باید به یک قدم عقب‌تر برگردد و بگوید چرا با وجود محدودیت‌های بانکی، قرارداد هنگفتی با ویلموتس و دستیارانش بسته است؟ تا وقتی جواب این سوال را ندهد، تمام گفته‌های او محلی از اعراب ندارد.