۰ نفر

تا 11مرداد لیگ برتر تمام می‌شود

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۰:۲۶
کد خبر: 439060
تا 11مرداد لیگ برتر تمام می‌شود

سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال ایران گفت:. به ما گفته‌اند که از 11مرداد به احتمال زیاد لیگ قهرمانان آسیا شروع می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  سهیل مهدی مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر درباره وضعیت ادامه لیگ برتر گفت: ما شبانه‌روز درگیر مشخص شدن این وضعیت هستیم و جلسات مختلفی را برگزار می‌کنیم. علاوه‌بر آن یک پروژه هم داریم که بحث به‌روزرسانی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها است که بتوانیم برای برگزاری فصل بعدی لیگ برتر یک شرایط بهتر و شفاف‌تری در آیین‌نامه داشته باشیم.

وی بیان کرد: بیشتر جلساتی که داشتیم در خدمت اعضای محترم ستاد مبارزه با کرونا در ورزش بودیم ولی در دو روز گذشته خوشبختانه این توفیق حاصل شد تا در خدمت عزیزان و نمایندگان ستاد ملی مبارزه با کرونا هم باشیم. در این جلسات صحبت‌های خوبی مطرح شد و ما نیز توانستیم دغدغه‌های خودمان را مطرح کنیم و در نهایت شفافیت خوبی هم به دست آمد که امیدوارم منجر به نتیجه شود. به نوعی سعی کردیم دغدغه‌های این عزیزان در بحث برگزاری مسابقات را شفاف کنیم و به نوعی راه‌حل‌هایی که در کشورهای دیگر اتفاق افتاده را بررسی کنیم.
مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در رابطه با پروتکل‌های بهداشتی عنوان کرد: بعضی از کشورها در این مسیر پیشرو بوده‌اند. علاوه‌بر مسائلی که خودمان فکر می‌کردیم باید رعایت کنیم، خوشبختانه پروتکل‌های بهداشتی بین‌المللی هم رسید و ما در مرحله اول پروتکل‌های بهداشتی لیگ‌های آلمان، اسپانیا و دانمارک را گرفتیم و مطالعه کردیم. به نظرم این پروتکل‌ها آن‌قدر جامع و کامل است که می‌تواند یک الگوی خوب برای سایر فعالیت‌های اجتماعی باشد.
مهدی تصریح کرد: در چند روز اخیر پالس‌های بسیار مثبت و خوبی در خصوص ادامه لیگ برتر گرفتیم و امیدوار هستیم که باشگاه‌ها سریع‌تر وارد فاز تمرینات شوند. 

وی در رابطه با پروتکل‌های بهداشتی که وزارت بهداشت در اختیار مسئولین ورزشی قرار داده است، اظهار داشت:  در بحث برگزاری مسابقات یک سری از موارد را در نظر گرفته‌ایم و یک جمع‌بندی صورت گرفته است. نکته اولی که پیشنهاد دادیم این بود که اگر به ما اجازه تمرین بدهند، ما می‌توانیم تست‌های پزشکی روزانه داشته باشیم و بازیکنان را غربالگری کنیم و در اختیار سازمان‌های پزشکی قرار بدهیم. ما با این فرضیات، بازیکنان و کادر فنی و اجرایی کاملاً سالم و مبرا از ویروس را وارد مسابقات می‌کنیم.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر ادامه داد: اگر بازیکنی کرونا داشته باشد هم در این روزها مشخص خواهد شد و تیم اجازه نمی‌دهد که بازیکن تمرین کند و او را وارد مرحله درمان می‌کند. خوشبختانه تاکنون هیچ‌گونه ابتلا به ویروس کرونا را برای بازیکنان و مربیان ایرانی نداشته‌ایم.
مهدی افزود: از طرفی بحث برگزاری مسابقات است که ما به واسطه پروتکل‌های پیشنهادی یک سری تمهیدات را در نظر گرفته‌ایم. ما تعداد توپ جمع‌کن‌ها و عوامل برگزاری مسابقه را به حداقل می‌رسانیم و همراهی کودکان را دیگر نداریم. کنفرانس‌های خبری هم به سمت تله کنفرانس و از راه دور پیش خواهد رفت و همچنین کلیه فضاهای ورزشی ما ضدعفونی می‌شوند. بازیکنان روی نیمکت باید به صورت یکی در میان بنشینند و ظرف‌های نوشیدنی باید جدا شود. 

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر با اشاره به اینکه ما نمی‌دانیم فصل آینده چطور می‌شود و بحث شیوع ویروس چگونه خواهد بود، اظهار داشت: باید زودتر تیم‌های خودمان را آماده برگزاری مسابقات کنیم. فوتبال هم یک چرخه اقتصادی است و مثل تمامی اصنافی که دارند وارد چرخه فعالیت می‌شوند باید از سر گرفته شود. به ما گفته‌اند که از 11 مردادماه به احتمال زیاد لیگ قهرمانان آسیا شروع می‌شود. طبیعتاً اگر فکر کنیم که می‌توانیم لیگ‌مان را تا این تاریخ به پایان نرسانیم، یک فاجعه بزرگ رخ خواهد داد. اگر ما بتوانیم زودتر به باشگاه‌ها اجازه تمرینات بدهیم و لیگ را تا آن تاریخ به اتمام برسانیم ایده‌آل‌ترین حالت ممکن خواهد بود. لیگ قهرمانان آسیا هرچقدر دیرتر شروع شود باعث آرامش تیم‌های ما خواهد بود تا بتوانند آمادگی بیشتر به دست آوردند، وگرنه در غیر این صورت مجبور هستیم که تنگ‌ترین زمان برگزاری استاندارد را داشته باشیم. 

مهدی بیان کرد: شرط ورود به تمرینات تست اولیه کرونا است تا بازیکنانی که تست آن‌ها منفی است بتوانند وارد فاز تمرینات شوند. اگر مطمئن شویم که تست‌ها منفی است و می‌توانیم بازیکنان را وارد مسابقات کنیم، پس از آن تست‌های تب‌سنجی روزانه انجام و ثبت می‌شود. در طول یک فاز بدنسازی 25 روزه می‌توانیم مطمئن شویم که ما بازیکن مبتلا نداریم. من همیشه این سوال را داشته‌ام و می‌خواهم الآن سوالم را مطرح کنم. الآن بازیکن ممکن است به جاهای عمومی مختلفی مراجعه کند، آیا بهتر نیست که درصد بالایی از زندگی بازیکن‌های فوتبال تحت نظر پزشک‌ها باشد؟

وی در رابطه با تاریخ دقیق از سرگیری مسابقات لیگ برتر گفت: از دوستان خواهش کردیم که در فاز اول اجازه بدهند تا فاز تمرینات را شروع کنیم. از زمانی که تمرینان آغاز شود حداقل سه تا چهار هفته دوره بدنسازی خواهیم داشت و پس از آن به سمت شروع مسابقات می‌رویم. ما مسلماً دوست داریم که تیم‌ها با بالاترین کیفیت و حداقل استرس وارد مسابقات شوند. کیفیت بازی‌ها برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در پاسخ به این سوال که آیا می‌توانیم امکان میزبانی در جام ملت‌های آسیا را داشته باشیم، توضیح داد: این یک استراتژی بود که توسط فدراسیون فوتبال در نظر گرفته شد. اولاً اینکه قرار نیست ما همین امروز و فردا وارد بحث میزبانی شویم و حداقل 7 سال طول می‌کشد. به محض اینکه درخواست میزبانی ارسال می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا وارد ممیزی می‌شود و تمامی مسائل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
سهیل مهدی درباره شایعه سندسازی‌های فدراسیون عنوان کرد: در طی 9 سال اخیر که من در بحث مجوز حرفه‌ای انجام وظیفه می‌کنم، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هیچ سندسازی را تأیید نکرده و بعضاً مردود کرده است. ما همیشه تا آنجایی که توانسته‌ایم اسناد را برگردانده‌ایم، اما اگر یک سندی در کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار بگیرد صد درصد مسئولیت آن برعهده باشگاه‌ها است. 

وی با اشاره به اینکه در صورت شروع مسابقات باید حداقل چهار روز یک‌بار بازی کنیم، اظهار داشت: تا پیش از این هم چنین برنامه‌ای داشته‌ایم و بسیاری از مسابقات‌مان با فاصله سه روز یک‌بار برگزار شده است. در مورد زمان بازی‌ها هم باید بگویم همه بازی‌ها در زیر نور برگزار می‌شود. ورزشگاه‌هایی هم که امکان بازی در زیر نور را ندارد باید بازی‌های خودشان را به استادیوم‌های دیگر منتقل کنند. 

مسئول برگزاری مسابقات لیگ برتر در پاسخ به این سوال که تکلیف بازیکن‌های خارجی برای بازگشت به ایران چه می‌شود، بیان کرد: خوشبختانه پروازهای بین‌المللی مجدد از سر گرفته شده و هواپیماها با یک سوم ظرفیت خود مسافر می‌گیرند و بازیکن‌های خارجی هم می‌توانند به کشور ما برگردند.

مهدی تأکید کرد: باید لیگ خودمان را صد درصد شروع کنیم و نماینده‌های خودمان را به لیگ قهرمانان معرفی کنیم. بحث انتخاب نماینده‌ها مهم‌تر از انتخاب قهرمان است. به هر حال شهرهای مختلف آمده‌اند سرمایه‌گذاری کرده‌اند و شاید برای آن‌ها این امکان وجود نداشته باشد که دوباره سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پایان درباره لیگ‌های دسته یک و دسته دوم فوتبال ایران نیز گفت: در لیگ دوی ما 13 تیم کاندید قهرمانی و 13 تیم کاندید سقوط هستند. ما در آنجا باید چه کار کنیم؟ در لیگ یک هم هشت تیم مدعی صعود به لیگ برتر و 10 تیم کاندید سقوط به لیگ دو هستند. این تیم‌ها اسپانسر گرفته‌اند تا صعود کنند و حالا اسپانسرها انتظار دارند که این تیم‌ها بازی کنند و بازی آن‌ها پخش شود.