۰ نفر

فوتبال در برزخ

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۲۵
کد خبر: 435296
فوتبال در برزخ

حداقل به نظر می‌رسید هلندی‌ها تصمیم خودشان را گرفته بودند. آنها تنها لیگ اروپایی هستند که لیگ را بدون تعیین قهرمان و تیمی که سقوط می‌کند نیمه‌کاره تمام کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، با این حال بعد از فروکش کردن هیجان ناشی از اعلام این خبر اوترخت نسبت به این رای اعتراض کردند. این تیم که فعلا با 41 امتیاز از 25 بازی در رده ششم جدول اوردیویزه قرار دارد، ادعا کرده باتوجه به یک بازی عقب‌افتاده و همچنین داشتن بازی مستقیم با رقبای بالای سرش در جدول می‌توانست سهمیه مسابقات اروپایی را به دست آورد. سیورمن، مالک اوترخت در تلویزیون اعلام کرد که باشگاه او از این رای صادره فدراسیون فوتبال کشورش شکایت کرده و از چند وکیل برای پیروزی استفاده خواهد کرد. این شکایت ممکن است تعطیلی مسابقات را لغو کند. همچنین کامبور صدرنشین دسته دو فوتبال هلند که در آستانه صعود به دسته برتر قرار داشت نیز از این تصمیم ناراضی است. مربی باشگاه می‌گوید که این بزرگ‌ترین شرم در تاریخ ورزش هلند است. این تیم نیز در حال بررسی راهکارهای قانونی است. البته زمزمه‌هایی از بازیکنان آژاکس صدرنشین فعلی لیگ که در این شرایط قهرمانی را از دست رفته می‌بینند نیز مبنی بر اعتراض به این حکم شنیده شده است. 

با این حال این یک حس مشترک برای همه کسانی است که تلاش می‌کنند فوتبال را از بن‌بست خارج کنند. به نظر می‌رسد هر برنامه‌ای برای ازسرگیری یا لغو مسابقات با مخالفت عده‌ای روبه‌رو خواهد شد، همان‌طور که تجربه هلند این را ثابت کرده است. چند روز قبل یوفا در جلسه‌ای که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار کرد حالت ایده‌آل را پایان لیگ درنظر گرفت اما کشورها را در انجام این کار مختار کرد. 

آلمان احتمالا اولین کشوری است که قصد دارد مسابقات خود را پشت درهای بسته برگزار کند. آنها چند تاریخ از‌جمله هشت ژوئن را درنظر گرفته‌اند. فدراسیون فوتبال با همکاری وزارت بهداشت دستورالعملی 41 صفحه‌ای تدوین کرده و دراختیار تیم‌ها قرار داده تا براساس آن تیم‌ها مسائل بهداشتی را رعایت کنند. البته همچنان ممکن است این تصمیم با مخالفت برخی سازمان‌ها در آلمان روبه‌رو شود. نخست‌وزیر ایتالیا نیز گفته تیم‌های کشورش باید در 18 مه ‌برای پایان دادن به مسابقات فوتبال به تمرینات بازگردند. اما کمی آن طرف‌تر نخست‌وزیر اسپانیا اعلام کرده که هیچ فوتبالی تا قبل از تابستان برگزار نخواهد شد. 

مقامات لهستان اطمینان دارند که رقابت‌های فوتبال این کشور را در 29 مه ‌ازسر بگیرند به شرط آنکه شرایط برنامه‌ ایمنی 5 مرحله‌ای عملیاتی شود. انگلستان اما محتاط‌تر عمل کرده است. اگرچه آرسنال، وستهام و برایتون به بازیکنان خود اجازه داده‌اند که روز دوشنبه برای تمرینات انفرادی به کمپ تیم بروند اما هنوز هیچ تاریخی برای ازسرگیری رقابت‌ها اعلام نشده است. مدیران این لیگ معتقدند که ممکن است در ماه ژوئن بازی‌ها آغاز شود در حالی که دولت به آنها گفته می‌توانند از اواسط ماه مه ‌برای تمرینات استارت بزنند. 

با وجود این همه می‌دانند که مساله کنترل شیوع کرونا می‌تواند همه برنامه‌ها را به‌هم بریزد و فوتبال نمی‌تواند در این مقوله یکجانبه تصمیم بگیرد. یوفا گفته اگر مسابقات تکمیل نشود آن وقت رقابت‌های کوتاه برای تعیین تیم‌های راه یافته به مسابقات اروپایی و پلی‌آف درنظر گرفته شود و حتی اگر این نیز قابل دسترسی نبود، بحث شایستگی ورزشی لحاظ شود. اما تجربه اندک برخی کشورها نشان می‌دهد که این برنامه فقط توهمی از سادگی را ارایه می‌دهد و انجامش در عمل چقدر پیچیده و بغرنج است. در واقع هیچ‌یک از تیم‌ها یا طرفداران‌شان نمی‌توانند چیزی به اسم شایستگی ورزشی را بپذیرند و همیشه شائبه‌هایی در این زمینه وجود خواهد داشت. این تصمیمات فقط در بلژیک با مقاومت کمی از سوی دیگران مواجه شد، هر چند در همان‌جا نیز تعطیلی مسابقات فعلا تا 4 مه ‌به تعویق افتاده است. البته در لیگ بلژیک، بروژ با اختلاف زیادی صدرنشین است و این کار را برای تصمیم‌گیری راحت می‌کند. 

در جاهای دیگر اما چنین وضوحی به چشم نمی‌خورد. در هلند فدراسیون تاکید دارد که این دستور را از بالاترین مرجع کشور یعنی نخست‌وزیر گرفته است. در این لیگ آژاکس و آلکمار به دلیل تفاضل گل در رده‌های اول و دوم جدول قرار دارند و یوفا گفته است این دو تیم می‌توانند سهمیه لیگ قهرمانان سال بعد را داشته باشند. در همین حال اسکاتلند لیگ‌ دسته‌های پایین‌تر خود را به ‌طور کامل لغو کرده اما اعلام کرده تیم‌های صعودکننده و سقوط‌کننده مشخص خواهند شد. این به عنوان نقشه راه فوتبال این کشور شناخته شده که درنهایت می‌تواند به معرفی صدرنشین فعلی یعنی سلتیک به عنوان قهرمان فصل معرفی شود. البته این راه نیز در آن کشور با بحث و جدل‌های زیادی همراه بوده است. رنجرز رقیب اصلی سلتیک که در رده دوم لیگ قرار دارد خواستار تحقیقات در این زمینه و استعفای مدیرانی که چنین تصمیمی را گرفته‌اند شده است. 

با همه برنامه‌ریزی‌ها و نظرات متناقض بازگشت فوتبال مبهم‌تر می‌شود. تصمیم آلمان جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد، اسپانیا هنوز مجوز سیاسی و پزشکی نگرفته و در انگلستان همچنان براساس نظرسنجی‌ها لغو مسابقات به عنوان یک راه‌حل اخلاقی مورد تایید مردم قرار دارد. در انگلستان لیورپول تنها به 6 امتیاز دیگر از 16 بازی دیگر احتیاج داشت تا بتواند بعد از 30 سال دوباره قهرمان لیگ برتر شود. 

در این مرحله تجزیه و تحلیل آسان به نظر می‌رسد. راه بازگشت به فصل فوتبال اما هنوز هم بسیار دلهره‌آور، طولانی، بسیار شکننده و بیش از حد در معرض خطر به نظر می‌رسد. علائمی که از برخی کشورها رسیده، نشان می‌دهد که هیچ‌گونه تصمیم راحتی در میان نخواهد بود.