۰ نفر

وقتی علی پروین از عقاب آسیا خوشش نمی‌آمد!

۷ فروردین ۱۳۹۹، ۲۳:۰۱
کد خبر: 427182
 وقتی علی پروین از عقاب آسیا خوشش نمی‌آمد!

هادی مهدوی کیا از ماجرای اخراج عجیب و غریبی می گوید که در ۲۱ سالگی او را از بازی کردن برای همیشه دور کرد.

۶ فروردین ۱۳۸۰ و در اوج دعواهای مدیریتی باشگاه پرسپولیس، خبر اخراج ۸ بازیکن پرسپولیس از سوی علی پروین منتشر شد. احمدرضا عابدزاده بزرگترین نام در بین این اخراجی ها بود. بعدتر دلیل اخراج این هشت نفر  میهمانی‌ای اعلام شد که از سوی عباس انصاری فرد مدیرعامل وقت باشگاه به مناسبت صعود پرسپولیس در جام باشگاه های آسیا و حضور این تیم در جمع سه تیم برتر مسابقات، ترتیب داده شده بود ولی این میهمانی خشم عجیب علی پروین را به همراه داشت. 

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبر ورزشی، شاهرودی، ادموند بزیک، هادی مهدوی کیا، محمد برزگر، علی اکبریان، مجتبی فرجی و مهدی نکونام از جمله بازیکنان اخراجی پرسپولیس در آن زمان بودند البته عابدزاده و بازیکنان دیگر به تیم بازگشتند و از میان آنها تنها ادموند بزیک و هادی مهدوی کیا قربانی شدند و از این دو بازیکن هم سرنوشت هادی مهدوی کیا تلخ تر رقم خورد.

با هادی مهدوی کیا که در ۱۹ سالگی پیراهن تیم ملی را برتن کرد و در دربی معروف سال ۷۸ که پرسپولیس از میانه های نیمه اول ۹ نفره بازی کرد و بازی به تساوی رسید، نیز در ۱۸ سالگی حضور ثابت داشت، مروری بر خاطرات آن دوران داشتیم؛ خاطراتی که زوایای پنهانی از آن میهمانی و قربانیانش به دست می دهد. 

*از آکادمی کیا بگویید. شما چه زمانی تصمیم به تعطیلی آکادمی با شیوع ویروس کرونا گرفتید؟

ما تمام تمرینات را از روزی که کرونا شروع شد، تعطیل کردیم و فقط یک سری از بچه هایمان که در اردوی نوجوانان بودند، همچنان در حال تمرین بودند که از همانجا آنها را هم تعطیل کردیم.

*این تعطیلی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

خب تا وقتی که اردوها در کل دنیا و همینطور ایران به حالت معمول بازنگردد، ما هم شروع نخواهیم کرد و حتی اگر در این دوره که شرایط به حالت نرمال بازنگشته برای ما مسابقه بگذارند، شرکت نخواهیم کرد.

*آقا مهدی مهدوی کیا برادر بزرگتر شما در چه حالی هستند و چطور این روزها را سپری می کنند؟

آقای مهدی در آلمان هستند. آنجا هم به محض اینکه کرونا وارد شد، لیگ هایشان را تعطیل کردند. آقا مهدی هم در خانه هستند و از همان روزها،  قرنطینه خانگی را شروع کرده اند.

*برگردیم به ۱۹ سال قبل. در روزهای ابتدایی فرودین سال ۱۳۸۰ بود که شما و چند بازیکن دیگر به شکلی عجیب از پرسپولیس اخراج شدید و شما دیگر به تیم بازنگشتید. ماجرای آن میهمانی و اخراج بازیکنان چه بود؟

خب در آن میهمانی همه بچه های تیم بودند. دقیقا زمانی بود که دعواهای مدیریتی در باشگاه برای مدیرعاملی بالا گرفته بود. آن زمان آقای محلوجی و چند نفر برای رسیدن به پست مدیرعاملی تلاش می کردند. همه بچه های تیم را به آن میهمانی دعوت کرده بودند و گفتند می خواهند پاداش بدهیم. ما در آسیا تا فینال رفته بودیم و جز سه تای آسیا بودیم. گفتند می خواهند پاداش بدهیم و اکثریت تیم دعوت بودند ولی در نهایت فقط کسانی که دسته گل پیش آقای پروین بردند در تیم ماندند و به تیم برگشتند و این در حالی بود که 19 بازیکن تیم در آن میهمانی شرکت داشتند.

*دلیل این تصمیم چه موضوعی عنوان شد؟

بعدها گفتند دلیل اخراج من و بزیک این بوده که با عابدزاده دوست بوده ایم. عابدزاده بزرگ تیم بود که در آن زمان با هیچ کدام از بازیکنان تیم و حتی بزرگتر های تیم رابطه خوبی نداشت.

پروین با عابدزاده رابطه خوبی نداشت

هادی مهدوی کیا در ادامه با اشاره به شرایط نه چندان مناسب آن روزهای احمدرضا عابدزاده در رختکن پرسپولیس اضافه کرد:«  قبلا رختکن های آزادی سونا داشت که جای خیلی جالبی نبود. آقای عابدزاده می رفت آنجا و لباس هایش را عوض می کرد. رابطه خوبی با هیچ یک از اعضای تیم نداشت. در اردوها هم بیشتر به اتاق من و بزیک می آمد. آقای پروین هم با ایشان زیاد حال نمی کرد و رابطه خوبی با او نداشت. همین شد که آقای پروین هم فکر کرد ما با هم تیم شده ایم و باند درست کرده ایم و از این داستان ها، اما ماجرا این بود که آقای عابدزاده فقط به اتاق ما می آمد و فقط با ما دوست بود.» 

گفتند عابدزاده ما را به میهمانی برده است

او ادامه داد: « از این مسائل معمولا در فوتبال هستند و کسانی هستند که زیرآب آدم را می زنند. گفتند عابدزاده این‌ها را به میهمانی برده است. بعد هم همه دسته گل بردند و عذرخواهی کردند و فقط من وادموند بزیک نرفتیم. بعد هم من برای مداوا پایم که یک سال با مصدومیت روی آن بازی کرده بودم به آلمان رفتم و ادموند هم به سپاهان رفت.»

*پس آن اخراج به طور کلی آینده ات را تحت تاثیر خودش قرار داد؟

من مصدوم هم شده بودم. رباط هایم پاره شده بود و طی دو ماه، دو مچ پایم را جراحی کردم. یک سال با مصدومیت روی آن پا بازی کرده بودم. دکتر نوروزی آن زمان در پرسپولیس فیزیوتراپ بود و اشتباه تشخیص داد و شرایط سختی برای من ایجاد کرد. گفت پایت را آتل بگیر، ولی درد داشتم و به ایشان هم گفتم، با این حال می گفت عادی است. در هر صورت مجبور شدم به آلمان بروم و بعد هم اصلا بازی نکردم.

*چرا دیگر هیچ وقت نتوانستید بازی کنید؟

قرار بود در آلمان بازی کنم ولی خوردم به قانون زیر 22 ساله ها که برطبق آن هیچ بازیکن خارجی نباید در تیم های پایه بازی می کرد و من هم به همین دلیل نتوانستم در هامبورگ به کارم ادامه دهم. 

پروین گفت زیرآب تو را زدند و مجبور شدم اخراجت کنم !

مهدوی کیا در مورد بازگشتش به پرسپولیس و اتفاقاتی که پس از آن رخ داد، اینطور توضیح می دهد:« بعد از مدتی آقای پروین به من گفت که زیرآب شما را پیش من زده بودند. و مجبور شدم شما را اخراج کنم. بعدا خودشان اصرار کردند که برگرد به پرسپولیس و می خواهم جبران کنم و متاسفانه من به حرف ایشان اعتماد کردم و برگشتم ولی دوباره همان داستان ها تکرار شد و یک سال کامل به من بازی ندادند؛ با اینکه در 19 ساگلی به تیم ملی دعوت شده بودم و در تمامی رده های پایه فوتبال ملی ایران بازی کرده بودم و شرایط خیلی خوبی داشتم. یک سال به من بازی ندادند و یک سال هم مصدوم بود و شما خودتان می دانید که این اتفاقات و 2 سال بازی نکردن چقدر می تواند برای یک فوتبالیست 21 ساله سخت باشد.» 

پروین من را گول زد، فوتبال را کنار گذاشتم 

مهدی کیا حرف هایش را از سرگرفت و توضیح داد:« من با آن همه تجربیات به خاطر اینکه آقای پروین من را گول زد، مجبور شدم فوتبال را کنار بگذارم. شرایط آنقدر در آن زمان بد بود که من را در تمرینات مسخره می کردند و می گفتند، ندو، پایت درد می گیرد. شوت نزن گناه داری و از این دست حرف ها... من هم جوان و احساسی بودم و دوست نداشتم در فضایی باشم که اینطوری است؛ به همین خاطر دیگر ادامه ندادم.» 

اشتباهی نکرده بودیم که بخواهیم دسته گل ببریم

مهدوی کیا با اشاره به ناعادلانه بودن کنار گذاشتن او و بزیک افزود:« ما دو تایی اصلا حقمان نبود. هر دو بازیکن فیکس بودیم. نه اهل گروه و دسته بودیم و نه شر و شوری داشتیم. همه می دانستند که به کسی بدی نمی کنیم. من واقعا حقم نبود. اینکه ما را اخراج کردند، اصلا خوب نبود. بعد هم که ما نمی توانستیم گل ببریم و معذرت خواهی کنیم، چون اصلا اشتباهی نکرده بودیم که بخواهیم معذرت خواهی کنیم و دسته گل ببریم.» 

هادی مهدوی کیا که حالا 40 ساله شده، دوران خوبی را در "آکادمی کیا" به همراه برادر بزرگترش مهدی مهدوی کیا که مربی زیر 21 ساله های هامبورگ نیز است، تجربه می کند و نفر اول این آکادمی موفق در غیاب برادرش به شمار می رود.

مهدوی کیا اما در حالی که 19 سال از آن دوران سپری شده و موهای سفید را می توان روی صورت و سر او مشاهده کرد، هنوز با دلی پر و با ناراحتی از آن دوران تلخ صحبت می کند و معتقد است اگر علی پروین رفتار متفاوت تری با او داشت، آینده دیگری در دنیای حرفه‌ای بازیگری فوتبال، برای او رقم می خورد.