۰ نفر

چهار سناریوی محتمل برای المپیک ۲۰۲۰

۲ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۰۹
کد خبر: 426192
چهار سناریوی محتمل برای المپیک ۲۰۲۰

شیوع ویروس کرونا برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰توکیو و زمان برگزاری آن چهار سناریو ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، فراگیری جهانی کرونا طی یکی دو ماه گذشته منجر به لغو رویدادهای ورزشی داخلی و بین المللی زیادی در کشورهای مختلف شد اما مهمترین ضربه ای که گستردگی این ویروس به ورزش جهان زده مربوط به المپیک می شود و اما و اگرهای زیادی که در رابطه با برگزاری آن ایجاد کرده است.

کمیته بین المللی المپیک ۲۴ جولای تا ۹ آگوست (۳ تا ۱۹ مرادماه ۹۹) را برای برگزاری سی و دومین دوره بازی های المپیک تعیین کرده بود اما به محض گسترده شدن کرونا به خصوص در شرق آسیا، ابهامات در مورد بازی های ۲۰۲۰ المپیک و برگزاری آن در موعد مقرر شکل گرفت و حتی مسئولان ورزش لندن هم برای عهده دار شدن میزبانی این دوره بازی ها اعلام آمادگی کردند.

البته حالا که شیوع کرونا کلِ جهان را درگیر کرده هیچ صحبتی حتی در حد گمانه زنی برای جابه جایی محل برگزاری دوره جدید بازی های المپیک مطرح نیست اما ابهامات در مورد برگزاری سرِ وقت این بازی ها کماکان به قوت خود باقی است.

کرونا تعیین کننده است یا IOC؟!
به دنبال ابهامات و اظهارنظرهای متفاوتی که در مورد برگزاری به موقع بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط مسئولان جهانی ورزش و برگزارکنندگان این بازی ها در ژاپن مطرح شد، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) تصمیم گیری قطعی در این زمینه را به ماه مِی (اردیبهشت ۹۹) موکول کرد. با این حال این کمیته در نشست اخیری که با نمایندگان فدراسیون های بین المللی داشت، اینگونه عنوان کرد که « نیازی نیست به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا تغییر اساسی در برگزاری بازی‌های المپیک توکیو ٢٠٢٠ ایجاد شود».

این در حالی است که تا به امروز متخصاص و کارشناسان در سازمان جهانی بهداشت  نتوانسته اند در مورد زمان اتمام دوره ویروس کرونا و گسترش آن اظهارنظر قطعی داشته باشند. بنابراین بعید است که بتوان از این اعلام تلویحی کمیته بین‌المللی المپیک هم برداشتی مبنی بر «برگزاری قطعی بازی های المپیک در زمان مقرر اولیه» داشت.

به هر حال تصمیم گیری قطعی در مورد المپیک ۲۰۲۰ و زمان برگزاری آن به وضعیت کرونا و زمان فروکشِ گستردگی این ویروس بستگی دارد. این ویروس تا به امروز بیش از ۱۷۰ کشور جهان را درگیر خود کرده و با روندی که طی می کند احتمال افزایش تعداد کشورهای مبتلا به آن دور از ذهن نیست. بنابراین منطقی تر آن است که تصمیم دو ماه آینده IOC (ماه مِی) را مبنا قرار داد برای بازی های المپیک و برگزار شدن یا نشدن آن در مردادماه.

چهار سناریو برای المپیک سی و دوم
مبنای کمیته بین المللی المپیک برگزاری هر چهار سال یکبار بازی های المپیک است. بر همین اساس از سال ۱۸۹۶ که اولین دوره بازی های المپیک تابستانی در آتن برگزار شد تا به امروز که ورزش جهان در آستانه برگزاری سی و دومین دوره این بازی ها قرار دارد، کشورهای مختلف در بازه زمانی ثابتِ چهارساله میزبان این رویداد بزرگ بوده اند.

در این میان هیچ اتفاق و بحرانی منجر به لغو بازی های المپیک نشد جز جنگ جهانی دوم که برگزاری دوازدهمین و سیزدهمین دوره بازی های المپیک (المپیک ۱۹۴۰ و ۱۹۴۴) در توکیو و لندن را منتفی کرد. با این حال IOC بازهم با حفظ قانون خودنوشته چهارساله اقدام به پیگیری بازی های المپیک کرد و چهاردهمین دوره این بازی ها را سال ۱۹۴۸ در لندن برگزار کرد.

IOC حتی بر همین مبنا زمان برگزاری المپیک های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۸ در پاریس و لس آنجلس را هم مشخص کرده است. همین مسئله پیش بینی برخی نسبت به جابه جایی در زمان برگزاری المپیک سال آینده را کمرنگ کرده است اما به هر حال با توجه به شرایط بحرانی ناشی از گستردگی ویروس کرونا، هرگونه تصمیم گیری در مورد این دوره بازی ها را محتمل کرده است.

«لغو کلی المپیک ۲۰۲۰» یکی از احتمالات در مورد این دوره بازی ها به حساب می آید که البته خیلی بعید است، حتی «توماس باخ» رئیس کمیته بین المللی المپیک هم در اظهارات اخیر خود این احتمال را رد کرده است. اما جز این، سه سناریوی دیگر را هم می توان برای المپیک تابستانی سال پیش رو متصور شد که یکی از آنها «تاخیر یک ساله» بازی هاست؛ برخی مسئولان تصمیم گیرنده در رابطه با المپیک در صحبت های خود به این مسئله اشاره داشته اند اما لحاظ کردن تاکیدی که IOC به برگزاری چهار سال یکبار بازی ها دارد و اینکه اعمال تاخیر یک ساله، برگزاری به موقع المپیک های آینده را هم تحت تاثیر قرار می دهد، احتمال اینگونه تصمیم گیری را هم کم می کند.

«تاخیر دو ماهه» دیگر تصمیم محتمل در مورد بازی های المپیک توکیو است، مسئله ای که وزیر ورزش کشور هم به آن اشاره کرده اما باید در نظر داشت که در این صورت برگزاری المپیک همزمان می شود با ماه های پُر بارش در توکیو و دردسرهایی که ژاپنی ها برای میزبانی بی دردسر با آن مواجه می شوند.

«برگزاری سرِوقت» هم دیگر سناریوی قابل پیش بینی در مورد المپیک است؛ موضوعی که طبق نشست اخیر مسئولان IOC با فدراسیون های جهانی خیلی دور از ذهن نیست هرچند که قطعی شدن این موضوع، نیازمند تصمیم گیری های جدید در رابطه با وضعیت سهمیه ها خواهد شد.

در هر صورت اینکه تصمیم کمیته بین المللی المپیک در مورد المپیک سی و دوم تعیین کننده خواهد بود اما تاثیرگذاری وضعیت کرونا در این تصمیم را نمی توان نادیده گرفت.