۰ نفر

دبیرکل کمیته بین‌المللی المپیک:

ورزشکاران خودشان را با جدیت آماده کنند

۱۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۳۹
کد خبر: 422305
ورزشکاران خودشان را با جدیت آماده کنند

 کمیته بین‌المللی المپیک به دنبال تاخیر در آغاز فرآیند توکیو 2020 به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا تلاش می‌کند بازی‌ها طبق برنامه‌ریزی پیش برود. توماس باخ رییس IOC در سخنرانی روز سه‌شنبه در لوزان اصرار داشت که ورزشکاران باید مقدمات المپیک خود را با اطمینان زیاد ادامه دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد؛ اشاره توماس باخ به جلسه هیات اجرایی این سازمان بود که در آن تصمیم‌ گرفته شد که IOC همچنان المپیک را در حد فاصل زمانی 24 جولای تا 9 آگوست برگزار کند. برنامه‌ای که با وجود شیوع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. این بیماری تاکنون 90 هزار نفر را در سطح جهان مبتلا کرده و 3000 نفر را نیز کشته است.

پیش از این سیکو هاشیموتو، وزیر المپیک ژاپن صبح سه‌شنبه در پارلمان کشورش گفته بود که بازی‌ها می‌توانند به دلیل شیوع بیماری در سراسر دنیا پایان سال (فصل زمستان) منتقل شوند. اما این اظهارات با واکنش کمیته بین‌المللی المپیک مواجه شد. در بیانیه IOC آمده است: «هیات اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک امروز تعهد کامل خود را برای برگزاری موفقیت‌آمیز بازی‌های المپیک 2020 توکیو که از 24 جولای تا 9 آگوست 2020 برگزار می‌شود، ابراز می‌کند.» در ادامه بیانیه آمده است: «IOC گزارشی را در مورد تمام اقدامات صورت گرفته در جهت رسیدگی به وضعیت ویروس کرونا دریافت کرده است. بعد از این گزارش بحث مفصلی صورت گرفت. این بحث در کارگروهی، شامل IOC و شهر میزبان، دولت ژاپن و سازمان بهداشت جهانی شکل گرفت که اواسط فوریه ایجاد شده بود. IOC همچنان توصیه‌های سازمان ملل و سازمان بهداشت جهانی WHO را به عنوان سازمان‌های ذی‌صلاح پیگیری می‌کند.»

باخ در سخنرانی بعدی خودش دوباره پیام خود را تکرار کرد، اما طی بیانیه‌ای که بیش از دو دقیقه طول کشید در نهایت به صراحت گفت که بازی‌ها در 24 جولای آغاز می‌شود. این امر نشان می‌دهد که ممکن است در صورت گسترش ویروس کرونا وضعیت به حدی از نامطلوبی برسد که تاخیر در المپیک اجتناب‌ناپذیر شود. باخ گفت: «به دنبال بحث بسیار جامع در هیات اجرایی، IOC کاملا متعهد به موفقیت در برگزاری بازی‌های المپیک است. من می‌خواهم همه ورزشکاران را تشویق کنم که با اعتماد به نفس بالا و جدیت کامل، آماده‌سازی خود را برای بازی‌های المپیک ادامه دهند.»

هاشیموتو در پاسخ به سوالی در پارلمان ژاپن اصرار داشت که همه‌ چیز برای اطمینان از پیشرفت بازی‌ها طبق برنامه‌ریزی از پیش انجام شد، صورت می‌گیرد. اما توافق کمیته برگزاری رقابت‌ها با IOC اجازه می‌دهد که تقویم زمانی این رویداد جابه‌جا شود. وی گفت: «در قرارداد با IOC تاریخ برگزاری بازی‌ها سال 2020 ذکر شده و این می‌تواند به عنوان اجازه تعویق تعبیر شود.»

چند روز پیش دیک پوند قهرمان سابق شنا و معاون کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرده بود که رقابت‌های المپیک به احتمال زیاد لغو خواهد شد، چراکه امکان تعویق آن به دلیل گسترده بودن رقابت‌ها و آدم‌های درگیر در آن و همچنین انتقال بازی‌ها به کشور دیگری ممکن نیست. از زمان اظهارنظر پوند که در آسوشیتدپرس منتشر شد، گمانه‌زنی‌ها در مورد بازی‌های المپیک 2020 توکیو بالا گرفته است. پوند در مورد احتمال تعویق گفته بود: «شما فقط چیزی به اسم المپیک را جابه‌جا نمی‌کنید. این رویداد ابعاد بزرگ و گسترده‌ای دارد. قطعا چیزهای بسیار زیادی این بین وجود دارد. بسیاری از کشورها دخیل هستند و فصول مختلف رقابتی و ورزشی و قراردادهای تجاری و تلویزیونی را داریم. نمی‌توانیم به سادگی بگوییم اشکالی ندارد! مسابقات را در ماه اکتبر برگزار می‌کنیم.» پوند همچنین در مورد انتقال بازی‌ها به شهر دیگری نیز گفته بود: «این ماجرا بعید به نظر می‌رسد زیرا تعداد کمی کشور در دنیا هستند که بتوانند در این فرصت کوتاه امکاناتی را فراهم کنند تا کار را به سرانجام برسانند.» در همین حال مسابقات راگبی با ویلچر ژاپن که قرار است در تاریخ 12 مارس آغاز شود و تا 15 مارس ادامه پیدا کند و به عنوان یک رویداد آزمایشی برای المپیک در نظر گرفته شود، به دلیل شیوع بیماری لغو شده است. البته مقامات تاکید کرده‌اند که پس از اطمینان از امن بودن محیط این رویداد آزمایشی در ماه آوریل انجام خواهد شد.» تعدادی از رویدادهای ورزشی پر مخاطب قبلا به دلیل کرونا ویروس لغو یا به تعویق افتاده است. از جمله مسابقات جهانی دوومیدانی و مسابقات گرندپری فرمول یک ژاپن و همچنین رقابت‌های دو مرحله پایانی دوچرخه‌سواری تور امارات متحده عربی نیز هفته گذشته لغو شد و البته جنجال‌های زیادی را نیز به همراه داشت. دیروز در گزارشی که رسانه‌های خارجی منتشر کردند و  نیز منتشر شد، مشخص شد که چهار تیم دوچرخه‌سواری در هتلی در شهر ابوظبی امارات در حالت قرنطینه نگهداری می‌شوند و این افراد به هیچ‌وجه از وضعیت خود رضایت ندارند. تیری ویتو رییس تیم کوفیدیس به هیات‌مدیره جهانی دوچرخه‌سواری گفت که در امارات با ما مثل قربانیان طاعون رفتار می‌کنند. البته در پاسخ UIC بیانیه‌ای منتشر کرد. آنها در این نوشته اعلام کردند که با مقامات دولتی امارات تماس گرفته‌ایم و امیدواریم دوچرخه‌سواران و سایر اعضای تیم بتوانند امروز به کشور خود بازگردند.