۰ نفر

فوتبالیست‌ها ضدویروس نیستند

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۱۸
کد خبر: 419996
فوتبالیست‌ها ضدویروس نیستند

 تبعات شیوع کرونا در ورزش ادامه دارد و هر چه گستره جغرافیایی مناطق آلوده گسترش پیدا می‌کند، اقدامات احتیاطی بیشتری را شاهد هستیم. دیدارهای باقیمانده هفته بیستم لیگ برتر در روز یکشنبه بدون تماشاگر برگزار شد و البته باشگاه سپاهان به دلیل «تجمع» هوادارانش در چنین شرایطی لغو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، حواشی دیدار بین این دو تیم ادامه دارد و با توجه به اهمیت جدولی این مسابقه، علاوه بر سپاهان و پرسپولیس مسوولان سایر تیم‌های بالای جدولی هم به این بازی واکنش نشان می‌دهند. در حالی که روز گذشته هدایت‌الله ممبینی از اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال اعلام کرد تمام دیدارهای لیگ برتر تا اطلاع ثانوی لغو شده، اما مشخص شد برداشت اشتباه او از نامه وزیر ورزش دلیل اعلام این خبر بوده و در نامه وزیر به صورت مشخص اشاره شده مسابقاتی که به دلایل تقویمی امکان لغو آنها نیست، بدون تماشاگر برگزار شود. لغو نکردن دیدارهای هفته بیست و یکم لیگ برتر فوتبال باعث اعتراض اهالی فوتبال شده و در راس آنها فرهاد مجیدی صحبت‌های شدیداللحنی علیه مقامات عالی فوتبال داشته است.

سرمربی استقلال که تیمش در حال بازگشت به کورس قهرمانی است و امیدهای‌شان برای نزدیک شدن به صدر ناامید نشده، به خبرنگاران گفته: «باید از تصمیم‌گیرنده‌ها پرسید که آیا حتما باید یکی از ما جان خودمان را از دست بدهیم تا مسوولان به فکر سلامتی بازیکنان و مربیان باشند؟ ما جان‌مان را از سر راه آوردیم؟ ما ضد ویروس هستیم؟! مگر بازی‌های لیگ ایتالیا لغو نشده؟ آنها کمتر از ما به فکر بهداشت و سلامتی‌شان هستند؟ فرودگاه‌ها، اتوبوس‌ها، هتل‌ها همگی پاک و ضد ویروس هستند که ما باید به خاطر چند بازی سفر کنیم و جان‌مان را به خطر بیندازیم؟ چرا موضوع به این سادگی را درک نمی‌کنند؟ ارزش جان انسان‌ها از فوتبال و لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا خیلی خیلی بیشتر است. با این حجم از نگرانی خانواده‌های بازیکنان نمی‌توان سفر کرد. با اضطراب و استرس و ترس به خاطر این ویروس حتی خطر مصدومیت بازیکنان بیشتر می‌شود. اینها بدیهیات پیش پا افتاده‌ای است که واقعا مشخص نیست چطور در نظر گرفته نمی‌شود؟! تیم‌های استقلال، تراکتور و شهرخودرو و سایر مدعیان از ماجراهای بازی سپاهان با پرسپولیس متضرر شدند. تمام مدعیان قهرمانی منتظر نتیجه این بازی بودند. باید با طراحان این اتفاق‌ها شدیدترین برخورد را کرد. اگر بازی تکرار شد که هیچ اما اگر رای دیگری صادر شد، جریمه‌ها باید خیلی بیشتر از نتیجه یک بازی باشد.» این صحبت‌ها هنوز با هیچ واکنشی از سوی مقامات رسمی مواجه نشده است. مسابقات فصل جاری لیگ برتر ایران یک ماه دیرتر آغاز شد و به دلایل گوناگون مانند آلودگی هوا، حضور تیم‌ها در پلی‌آف لیگ قهرمانان و شرایط برخی شهرها در اواخر آبان بارها به تعویق افتاده و به همین دلیل به نظر می‌رسد مسوولان تا زمانی که جبری نباشد، حاضر به تعویق دوباره بازی‌ها نیستند تا تقویم مسابقات بیش از این دستخوش تغییر نشود. اما سوال مهمی که همچنان مطرح است و پاسخی برای آن دریافت نشده این است که اگر بازیکن، مربی، داور، مسوول تدارکات، اعضای کادر فنی، تصویربرداران و خبرنگاران به دلیل لغو نشدن بازی‌ها به این ویروس آلوده شوند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ سعید آذری، مدیرعامل باشگاه فولاد خوزستان اعلام کرده: « از آقای روحانی رییس‌جمهور ایران و وزیر ورزش و جوانان خواهش می‌کنم این فوتبال را تعطیل کنند. از هر کسی که در فدراسیون قبولش دارند خواهش می‌کنم لیگ تعطیل شود. مردم گناه دارند. مگر فوتبال برای مردم نیست؟ تعطیلی لیگ خواست مردم است.»

همزمان که مسابقات فوتبال در ایران لغو نمی‌شوند، کشورهای کره و ژاپن به دلیل شیوع ویروس کرونا آغاز «جی‌لیگ» و «کی‌لیگ»، لیگ‌های سطح اول فوتبال کشورشان را تا مدتی نامعلوم به تعویق انداختند. آسیا درگیر این ویروس شده و به نظر می‌رسد چاره‌ای جز تعویق رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باقی نمانده است. دبیر کل فدراسیون فوتبال عربستان با بیان اینکه تاکنون بحثی از تعطیلی لیگ قهرمانان آسیا به خاطر شیوع ویروس کرونا مطرح نشده به دو راهکار AFC برای بازی با نمایندگان ایران در آسیا اشاره کرده است. او گفته: «بعد از مواردی که در ارتباط با ویروس کرونا در ایران کشف شد، شرایط بسیار سخت است. پس از تماس‌هایی که با کنفدراسیون فوتبال آسیا برقرار شد، بازی تیم‌های النصر و التعاون (به ترتیب با سپاهان و پرسپولیس ایران) یا تا اواسط ماه مه ‌به تعویق می‌افتد یا مسابقات در زمین بی‌طرف دیگری برگزار می‌شود. التعاون و النصر خواهان تعویق در بازی‌های خود با نمایندگان ایران شده‌اند و ما در این زمینه از آنها حمایت می‌کنیم. روز سه‌شنبه (دیروز) همه‌ چیز اعلام ‌شد و تفاهم کاملی با کنفدراسیون آسیا وجود دارد.» تا زمان نگارش این گزارش کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز موضع رسمی در این مورد نگرفته است. طبق برنامه اعلام شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم‌های پرسپولیس و التعاون روز 12 اسفند در بازی هفته سوم گروه C لیگ قهرمانان آسیا در امارات باید رو در روی هم قرار بگیرند. باشگاه التعاون اما با ارسال نامه‌ای به AFC اعلام کرده حاضر به بازی مقابل پرسپولیس نیست. خبرگزاری تسنیم روز گذشته نوشت: «فدراسیون‌های فوتبال بحرین و کویت از میزبانی تیم‌های عربستانی و ایرانی در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به خاطر شیوع ویروس کرونا انصراف دادند. کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز در حال بررسی سناریوهای مختلفی برای آینده این رقابت‌ها با توجه به درگیر شدن بسیاری از کشورهای این قاره از جمله چین، ژاپن، کره‌جنوبی و ایران با ویروس کروناست. این احتمال وجود دارد که دیدار باشگاه‌های ایران و کره‌جنوبی در هفته سوم مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا با تعویق مواجه شوند. کشورهای حوزه خلیج فارس پروازهای خود را به ایران لغو کرده‌اند و انتظار می‌رود کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی دستور لغو بازی‌های نمایندگان ایران و کره‌جنوبی در هفته سوم لیگ قهرمانان را دهد.» بعد از این حواشی به وجود آمده، سرانجام خبر آمد دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده تعدادی از بازی‌های این تورنمنت لغو خواهد شد، اما اشاره نکرد کدام مسابقات و در کدام کشورها. با توجه به رابطه نزدیک رسانه‌های عربستانی با AFC احتمالا حدس و گمان‌هایی که در خبرهای‌شان منتشر کرده‌اند، شنیده‌های‌شان از مقامات بلندپایه این کنفدراسیون باشد. به نظر می‌رسد مساله تعطیلی کامل مسابقات مطرح نیست و تنها مسابقات کشورهای درگیر لغو خواهد شد که البته با توجه به حضور نمایندگانی از ایران، چین و کره جنوبی در تمام گروه‌ها، معلوم نیست دور گروهی چطور قرار است به پایان برسد.