۰ نفر

آیا باید فوتبال را تعطیل کرد؟

۵ اسفند ۱۳۹۸، ۱۲:۲۵
کد خبر: 419415
آیا باید فوتبال را تعطیل کرد؟

روز گذشته از ساعت 16:15 قرار بود تیم‌های سپاهان اصفهان و پرسپولیس تهران در ورزشگاه نقش جهان به مصاف هم بروند که با امتناع طلایی‌پوشان اصفهانی از حضور در زمین، این دیدار لغو شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، از ساعاتی پیش از زمان مقرر برای شروع این مسابقه، حواشی آغاز شد و هواداران سپاهان با تجمع مقابل هتل این تیم، خواهان کناره‌گیری سپاهانی‌ها از بازی در این مسابقه شدند. آنها معتقد بودند تصمیم برگزاری بازی بدون تماشاگر به نفع پرسپولیس است و بازی باید با تماشاگر برگزار یا اینکه لغو شود. باشگاه سپاهان تا زمان مقرر برای آغاز مسابقه، ترکیب رسمی‌اش را اعلام نکرد و ترکیب این تیم ساعت 16:10 روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. ساعت 16:15 اعلام شد دیدار تیم‌های سپاهان و پرسپولیس با نیم ساعت تاخیر برگزار خواهد شد. ساعت 16:45 بازیکنان پرسپولیس و تیم داوری وارد زمین مسابقه شدند و مراسم ابتدایی آغاز مسابقه را بدون حضور تیم سپاهان انجام دادند. بعد از این بازیکنان پرسپولیس به دستور داور راهی رختکن شدند. سپاهانی‌ها در این لحظات در ورزشگاه حاضر بودند، اما خود را در رختکن حبس کرده بودند و اجازه ورود مقامات برگزارکننده مسابقه به رختکن را نمی‌دادند. در نهایت در ساعت 17:20 تیم داوری مسابقه از ورزشگاه خارج شدند و این به معنای لغو رسمی این مسابقه بود. اما اعلام لغو مسابقه، آغازگر اتفاقات جدیدی شده که احتمالا در روزهای آینده تیتر یک رسانه‌های ورزشی خواهد بود. زمانی که پرسپولیسی‌ها در حال ترک ورزشگاه بودند، به‌رغم اسکورت پلیس اتوبوس این تیم آسیب دید. زمانی که این تیم در حال راهی شدن به ورزشگاه بود نیز هواداران این تیم مقابل هتل محل اقامت بازیکنان‌شان مورد ضرب و شتم عده‌ای موتورسوار قرار گرفتند.

یکی از مهم‌ترین دلایل مناقشه‌ای که در نقش جهان شکل گرفت، تردید سازمان لیگ در اعلام وضعیت مسابقه بود. شب قبل از مسابقه برگزاری بازی بدون تماشاگر به باشگاه ابلاغ شد، اما سپاهانی‌ها از ابتدا با این تصمیم مخالف بودند. توییت جنجالی حساب رسمی باشگاه سپاهان، آغازگر تنش‌های لفظی پیش از بازی بود. در ساعت 9 شب بود که این باشگاه اعلام کرد: «این دیدار با تماشاگر برگزار خواهد شد.» این توییت زمانی منتشر شد که تایید شده بود بازی بدون تماشاگر خواهد بود و آغازگر درگیری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی بود. بعد از این توییت زمانی که رسما اعلام شده بود بازی بدون تماشاگر است، حساب سپاهان با توییتی دیگر جنجال‌آفرین شد. باشگاه سپاهان در توییترش نوشت: «ویروس کرونا به هیچ ‌کسی اعلام نکرده از دوشنبه در مکان‌های ورزشی سرایت خواهد کرد. امروز با روزهای بعد از آن فرقی ندارد. اگر مساله سلامتی مردم است، بازی باید لغو شود و اگر نه انجام آن بدون هواداران، مثل تعویق ابتدای لیگ به بهانه تجهیز استادیوم تنها در راستای منافع یک تیم خاص خواهد بود.» این توییت با واکنش باشگاه پرسپولیس همراه شد و از همان شب پیش از مسابقه می‌شد حدس زد سپاهان - پرسپولیس مانند سال‌های گذشته پر از حاشیه خواهد بود.مسوولان سپاهان مدعی بودند به دلیل شرایط مقابل هتل، امکان حضور در استادیوم را نداشتند. اما سرهنگ نورعلی، فرمانده یگان ویژه اصفهان اعلام کرد: «آمادگی صددرصد برای این بازی را داشتیم، اما سپاهانی‌ها آمدن‌شان به زمین را به تاخیر انداختند و قرار شد ما به یگان امداد کمک و تیم را به ورزشگاه اسکورت کنیم. هیچ تعرضی هم به تیم یا هواداران سپاهان نشد. فرمانده یگان ویژه استان اصفهان اظهار داشت: هیچ برخوردی با هواداران سپاهان چه از سوی نیروهای امدادی و چه از سوی نیروهای انتظامی صورت نگرفت. حتی از سوی هواداران سپاهان هم برای جلوگیری از حرکت اتوبوس صورت نگرفت و امنیت در محل هتل مثال‌زدنی بود. همه ‌چیز آماده بود که مسابقه فوتبال دو تیم انجام شود.» یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس در مورد این اتفاقات گفت: «ما طبق برنامه از ساعت 14:45 در ورزشگاه نقش جهان حضور داشتیم و بعد از اینکه اعلام شد بازی با نیم ساعت تاخیر آغاز خواهد شد ساعت 16:15 در زمین حاضر شدیم و خود را آماده بازی کردیم. در ادامه دیدید که ما در زمان اعلام شده در زمین برای بازی حاضر شدیم و تیم داوری هم حضور پیدا کرد. با وجود اینکه 35 دقیقه دیگر هم گذشت مجددا خبری از تیم حریف در زمین مسابقه نشد. ما هنوز نمی‌دانیم که چرا با وجود تاخیر به وجود آمده تیم حریف حتی برای گرم کردن به زمین مسابقه نیامد؟ آنها ساعت 16:25 به ورزشگاه آمدند و

20 دقیقه وقت داشتند تا خود را آماده بازی کنند، اما نه‌تنها بازیکنی به زمین نیامد بلکه اعضای تدارکات و هیچ ‌کدام از مربیان آنها هم برای انجام کارهای مقدماتی در زمین حاضر نشدند.»

تابش، مدیرعامل باشگاه سپاهان در ساعت 18:30 اعلام کرد: «بازیکنان ما حرکات کششی را انجام دادند و آماده آغاز مسابقه بودند. آماده بازی بودیم و بازیکنان هم‌قسم شدند که وارد زمین شوند. اینکه می‌گویند سپاهان نمی‌خواست بازی کند، دروغ است. چون بارها به ناظر مسابقه، اعلام آمادگی کردیم و اگر اعضای تیم پرسپولیس برگردند، همین الان هم آماده‌ایم بازی کنیم!» این گفته‌های تابش در تضاد با صحبت‌های ناظر مسابقه و البته مواد قانونی است. کمیته انضباطی در خصوص این مسابقه تصمیم‌گیری خواهد کرد و مطابق قانون برای این کار یک هفته فرصت دارد.

دو سناریوی محتمل برای این بازی وجود خواهد داشت. نخست اینکه با حکم کمیته انضباطی پرسپولیس سه بر صفر برنده اعلام شود. سناریوی دوم هم تکرار مسابقه است که احتمال آن با توجه به شواهد و قرائن پایین به نظر می‌رسد.نکته بسیار مهم اینجاست که چرا مقامات تصمیم‌گیرنده تصمیم به لغو مسابقه نگرفتند؟ شیوع کرونا با شدت کمتری در ایتالیا هم گزارش شده و نخست‌وزیر این کشور دستور به لغو تمام دیدارهای فوتبال در مناطق درگیر با کرونا گرفت و دیدارهای مهمی مثل بازی اینترمیلان نیز لغو شدند. بهترین تصمیم می‌توانست این باشد که تمام مسابقات فوتبال در روز گذشته لغو و به زمان دیگری موکول می‌شدند.