۰ نفر

واکنش ملی‌پوشان به انتخاب اسکوچیچ

۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۷:۰۷
کد خبر: 417506
واکنش ملی‌پوشان به انتخاب اسکوچیچ

بعد از سه ماه بلاتکلیفی به نظر می‌رسید با انتخاب سرمربی جدید، حواشی تیم ملی ایران پیش از آغاز مسابقات انتخابی جام جهانی قطر برای مدتی فروکش کند، اما نحوه انتخاب و اعلام دراگان اسکوچیچ باعث شد تا حواشی نه‌تنها فروکش نکنند، بلکه با انتقادات فراوان پیش‌کسوتان فوتبال، افزایش یابند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت: ماجرا از این قرار بود که بعد از اعلام اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، انتقادات به شکل بی‌سابقه‌ای از نحوه انتخاب او آغاز شد. جرقه‌ این انتقادات را علیرضا منصوریان در برنامه فوتبال برتر زد که به صراحت اعلام کرد دست‌های پشت‌پرده باعث حضور این مربی کروات روی نیمکت تیم ملی ایران شده‌اند و معرفی اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم ملی، یک توهین بزرگ به فوتبال ایران است و او همان کسی است که نفت آبادان را یک ماه سر کار گذاشت و بدون موفقیت خاصی به تیم ملی رسید.

یک روز از انتقادات منصوریان نگذشته بود که علی دایی در گفت‌وگو با ایسنا پرده از یک جریان غیرفوتبالی برداشت. دایی عقیده داشت توسط حراست وزارت ورزش ردصلاحیت شده، به همین دلیل است که با وجود مذاکره با فدراسیون فوتبال نتوانست به تیم ملی ایران ملحق شود. دایی اما با صراحت بیشتری درخصوص افرادی صحبت می‌کند که خارج از جریان فوتبالی، نقش پررنگی در این انتخاب داشتند؛ «آقازاده‌ها» از دید دایی کسانی بودند که اسکوچیچ را به ایران آوردند و درواقع مربیان ایرانی را دور زدند تا به او برسند. پیروز قربانی، دیگر پیش‌کسوت فوتبال ایران و باشگاه استقلال نیز در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد انتخاب این مربی همانند این است که از لپ‌لپ نام او را بیرون آورده‌اند. تنها مربی‌ای که از همان ابتدا به اسکوچیچ تبریک گفت، امیر قلعه‌نویی بود که طبق گفته بسیاری با فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی ایران مذاکره‌اش را  تمام کرده بود که با مخالفت سرسخت سپاهان این پروژه نیمه‌کاره رها شد تا شانس به سرمربی سابق  نفت آبادان رو کند.

واکنش یکدست ملی‌پوشان؛ فعلا توطئه‌ای  در کار نیست

بعد از اینکه مارک ویلموتس به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایران معرفی شد، کمتر کسی تصور می‌کرد که بازیکنان به مرور به مخالفت با او بپردازند. شایعات نارضایتی بازیکنان تیم ملی در رسانه‌ها منتشر می‌شد، اما تصور عموم این بود که با توجه به کاریزمایی که کی‌روش در تیم ملی داشت، کمتر بازیکنی به خودش اجازه می‌دهد که برخلاف تصمیمات سرمربی اقدامی کند. این موضوع در حد شایعه باقی مانده بود که سردار آزمون با حضور در برنامه دورهمی مهران مدیری اعلام کرد جلسه‌ای برگزار شد که بازیکنان پیشنهاد دادند ویلموتس از هدایت تیم ملی ایران برکنار شود. این اعتراف شاید عجیب‌ترین و البته صریح‌ترین اعتراف یک بازیکن علیه سرمربی وقت تیم ملی ایران بود. حالا همین ترس نیز برای اسکوچیچی وجود دارد که کارنامه و البته کاریزمای به مراتب کمتری نسبت به ویلموتس در فوتبال دنیا دارد. اگر ویلموتس نسل طلایی تیم ملی بلژیک را در اختیار داشت و توانست آن تیم رؤیایی را به جمع هشت تیم برتر دنیا در جام جهانی 2014 برساند، دراگان اسکوچیچ از صنعت نفت آبادان و پیش‌تر ملوان، فولاد و خونه‌به‌خونه بابل به تیم ملی ایران رسیده است. واکنش بازیکنان تیم ملی اما این‌بار حرفه‌ای‌تر از گذشته بود؛ به‌طور مثال سعید عزت‌اللهی که در 16 سالگی در ملوان انزلی یک سال زیر نظر اسکوچیچ کار کرده، نسبت به حضور این مربی در تیم ملی ایران خوش‌بین است: «درحال‌حاضر و در این مقطع انتخاب نسبتا هوشمندانه‌ای بود، چون توافقی با گزینه‌های دیگر صورت نگرفت. به نظرم انتخاب عادلانه و خوبی بود و امیدوار هستم همگی دست به دست هم دهیم و از این مربی حمایت کنیم. در ۱۶ سالگی یک سال در ملوان با ایشان همکاری داشتم و سبک کار ایشان را می‌دانم. آقای اسکوچیچ دارای رزومه فوتبالی است، سالیان‌ سال در باشگاه‌های خوب اسپانیا بازی کرده‌اند، مربی کاملا شناخته‌شده‌ای هستند و به لیگ برتر و فوتبال ایران آشنایی کامل دارند».

وحید امیری، هافبک پرسپولیس تهران نیز بعد از دربی در جمع خبرنگاران در واکنش به انتخاب اسکوچیچ او را فردی موفق در فوتبال ایران دانست و گفت: «به نظرم انتخاب خوبی است. هرجا رفته، تیم را متحول کرده و به نظرم فوتبال ایران را می‌شناسد و می‌تواند موفق باشد. ویلموتس شرایط خاصی داشت، اما اسکوچیچ می‌تواند خوب کار کند».

علیرضا بیرانوند که ثابت کرده توانایی مخالفت با مربیان خارجی را هم دارد، در جمع خبرنگاران انتخاب اسکوچیچ را مناسب دانست و طبق نظر او، هم‌تراز با برانکو است: «اتفاق خیلی خوبی بود، به‌خاطر اینکه اسکوچیچ در ایران بوده و در تمام تیم‌هایی که حضور داشته نتایج خوبی گرفته و بازیکنان ایرانی را می‌شناسد. فکر نمی‌کنم او با برانکو فرقی داشته باشد. من همیشه دوست داشتم مربی خارجی‌ای به تیم ملی بیاید که بازیکنان را بشناسد. انتخاب خیلی خوبی بود و امیدوارم اسکوچیچ به تیم ملی کمک کند».

احسان حاج‌صفی، یکی از کاپیتان‌های تیم ملی ایران نیز هفته گذشته بعد از این انتخاب سعی کرد واکنشی حرفه‌ای نسبت به سؤال خبرنگاران داشته باشد: «به‌عنوان یک بازیکن من یاد گرفته‌ام در محدوده خودم صحبت کنم و دراین‌باره اظهارنظر خاصی ندارم، اما خوش‌بین هستم که در ادامه و در چهار بازی باقی‌مانده مرحله مقدماتی انتخابی جام جهانی نتیجه خوبی بگیریم و به دور دوم انتخابی صعود کنیم که آنجا کار اصلی ما برای حضور در جام جهانی قطر آغاز می‌شود».

احمد نوراللهی که در فصل جدید کاپیتان پرسپولیس است، بعد از تساوی 2 بر 2 مقابل استقلال در جمع خبرنگاران، انتخاب مربی کروات را برای تیم ملی مفید دانست و عقیده داشت کسی سرمربی تیم ملی شده که نفت آبادان با او در لیگ برتر امسال بازی‌های درخشانی را به نمایش گذاشت و سایر بازیکنان می‌توانند از تجارب او استفاده کنند.

از موضع رسمی بیش از نیمی از بازیکنان تیم ملی، این‌طور برمی‌آید که حداقل پرچم سفید در تیم ملی برقرار خواهد بود تا این چهار مسابقه حساس ایران در مرحله اول انتخابی جام جهانی قطر بگذرد.

«سردارِ تنها» تغییر موضع می‌دهد؟

تنها بازیکنی که بعد از حضور اسکوچیچ در تیم ملی ایران موضع چندان مثبتی نداشت، سردار آزمون، بازیکن محبوب کارلوس کی‌روش است. سردار در استوری اینستاگرام شخصی خود با انتشار این متن به صورت ضمنی مخالفت خود را با انتخاب اسکوچیچ اعلام کرد: «ما که در سایه خورشید معذب بودیم، چشممان کور سزاوار همین شب بودیم». او به نوعی با انتشار این متن، رفتن کی‌روش و در نهایت رسیدن به اسکوچیچ را مورد نقد خود قرار داده، هرچند غیرمستقیم، اما در هر صورت مشخص است که از همین حالا چالش سرمربی جدید با مهاجم گلزن ایران خواهد بود و باید دید چطور چنین اخلاقی مدیریت و کنترل خواهد شد. دو فرضیه پیش‌روی تیم ملی است؛ یا سردار آزمون همانند سایر بازیکنان از این تصمیم تبعیت می‌کند و برای تیم ملی در این چهار مسابقه مفید ظاهر می‌شود یا اینکه با نتیجه‌نگرفتن اسکوچیچ، او دوباره و خیلی سریع ساز ناکوکش را  می‌زند.