۰ نفر

8 پیراهن برای یک فصل!

۱۶ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 414866
8 پیراهن برای یک فصل!

«با اعلام مسئولان باشگاه پرسپولیس قرار است از پیراهن جدید این تیم برای دربی و رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به صورتی خاص رونمایی شود. قرار شده این پیراهن چهارشنبه‌شب یا پنجشنبه صبح به صورت «تیزری» رونمایی و از این لباس جدید در دربی روز پنجشنبه استفاده شود. همچنین قرار شده از پیراهن جدید پرسپولیس برای نیم‌فصل دوم که با پیراهن دربی و لیگ قهرمانان آسیا متفاوت است هم بعد از بازی با الدحیل در مراسمی بزرگ و ویژه رونمایی شود».

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت:  این تازه‌ترین خبر از رونمایی پیراهن تیم فوتبال پرسپولیس است که سرانجام مدیران باشگاه قرار است به وعده خود مبنی‌بر طرح جدید عمل کنند؛ خبری در ظاهر خوشحال‌کننده، اما در باطن ناامیدکننده، چراکه امری نادر است که در یک فصل، یک تیم فوتبال از بیش از سه پیراهن استفاده کند! یا بهتر است این‌طور عنوان شود که آیا مثالی وجود دارد که یک تیم فوتبال حرفه‌‌ای در وسط فصل چندبار رونمایی از پیراهن‌های جدید داشته باشد؟ پاسخ قطعا منفی است. نیازی نیست راه دوری را طی کرد؛ همین کشور عربستان که از لحاظ فوتبالی در سطح قاره آسیا پیشرفت چشمگیری کرده‌اند تمام تیم‌های لیگ برترشان مراسم رونمایی از پیراهن را پیش از شروع فصل با حضور ستارگان فوتبال دنیا و بازیکنان تیمشان برگزار کردند و با بلیت‌فروشی گسترده و فروش پیراهن‌های جدید، درآمد خوبی از سوی هواداران به سمت باشگاه کسب شد.

در فوتبال ایران و بعد از گذشت 19 سال از حرفه‌ای‌شدن فوتبال و تبدیل لیگ آزادگان به لیگ برتر، پیش از شروع فصل فقط سه تیم شهر خودرو، تراکتور و سایپا مراسم رونمایی از پیراهن‌های جدید را برگزار کردند که در بین این سه تیم، تراکتور و شهر خودرو برای اولین‌بار نسبت به این مراسم، بلیت‌فروشی نیز انجام دادند، اما با توجه به ساده‌بودن طرح پیراهن‌ها بعید به نظر می‌رسد که از منظر فروش پیراهن، سود خاصی نصیب باشگاه‌‌ها شود.

موضوع اما برای پرسپولیس و استقلال کمی بحرانی‌تر از قبل است. این دو تیم بسیاری از عرف‌ها و قوانین فوتبالی را نسبت به موضوع پیراهن و بحث اسپانسرینگ جابه‌جا کردند.

اسپانسر مشترک؛ سرآغاز تخلف قرمز و آبی؟

دو باشگاه پرطرفدار ایران؛ یعنی پرسپولیس و استقلال هیچ‌وقت فروشگاه مستقل برای درآمدزایی نداشته‌اند. آش آن‌قدر شور است که برنامه‌های ورزشی «تلویزیون» در یکی، دو قسمت پیراهن‌های این دو باشگاه را از طریق تریبونی که در اختیار داشتند می‌فروختند و هیچ سهم و حقی هم به باشگاه نمی‌دادند. یکی از کاربران توییتر با انتشار توییتی اعلام کرد: «بعد از مدتی که پول خرید پیراهن پرسپولیس را به فوتبال برتر پرداخت کردم، این پیراهن به دستم رسید، اما کیفیت آن آن‌قدر پایین است که ارزش پوشیدن ندارد». نکته بعدی اینکه پرسپولیس و استقلال طبق سنت چند فصل اخیر همچنان از یک اسپانسر مشترک استفاده می‌کنند که اصولا این اتفاق در فوتبال حرفه‌ای دنیا تقریبا رخ نمی‌دهد. اگرچه یوفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) به طور مشخص به لیگ‌های داخلی کشورها اشاره نکرده و جزئیات رسیدگی به این موارد را به کمیته‌های داخلی لیگ‌های مختلف سپرده‌اند، ولی به طور مشخص برای رقابت‌هایی که زیر نظر خودش برگزار می‌شود، درباره اسپانسر اظهارنظر کرده‌اند. در بند شماره ٣٣ قوانین مربوط به اسپانسر، یوفا یادآور شده از هر کشور نهایتا دو تیم می‌توانند با اسپانسر مشترک در رقابت‌های یوفا شرکت کنند. اما کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده چندین باشگاه از اسپانسر مشترک را برای لیگ‌های داخلی منوط به کسب اطلاع از سازمان لیگ آن کشور دانسته است. هرچند در فوتبال اروپا هیچ دو تیمی در یک لیگ پیدا نمی‌شود که یک اسپانسر مشترک روی پیراهن داشته باشند؛ به‌خاطر جلوگیری از شرط‌‌بندی‌های کلان!

بیش از 5 پیراهن فقط در یک فصل؟

تیم‌های ایرانی اصولا تا هفته چهارم و پنجم از پیراهن‌های فصل قبلشان استفاده می‌کنند و بعد از هفته پنجم، از پیراهن جدید رونمایی می‌کنند. برای پرسپولیس و استقلال اما شرایط کمی عجیب‌تر است، چراکه آنها برای دربی در نیم‌فصل نخست هم از یک پیراهن اختصاصی و جدید استفاده می‌کنند و برای نیم‌فصل دوم نیز بار دیگر پیراهن‌های جدید رونمایی می‌شود؛ به‌طور مثال در یکی از نادرترین اتفاقات ممکن در این زمینه، تیم فوتبال پرسپولیس در فصل 95-96 از «هشت پیراهن مختلف» فقط در یک سال استفاده کرد. قطعا باورکردنی نیست، اما حسین ماهینی در پایان همان فصل با انتشار پستی اینستاگرامی، یک سال فوتبالی خود را با پرسپولیس مرور کرد که هشت پیراهن در طول فصل را نشان می‌داد. بسیاری از رسانه‌ها در ابتدا گمان کردند ماهینی خاطرات خود را در دو فصل مرور کرده که بعد از تأمل کوتاه مشخص شد تمام این پیراهن‌ها صرفا برای یک سال بوده است. وقتی تعداد پیراهن‌های استفاده‌شده برای یک باشگاه زیاد می‌شود طبعا هوادارانِ سردرگم نیز تمایلی به خرید آن پیراهن‌ها نخواهند داشت، چراکه اصالت یک باشگاه به پیراهن آن و رعایت قدمت رنگ‌ها و طرح‌های قدیمی آن است؛ به‌طور مثال باشگاه یوونتوس که برای فصل جدید تغییرات زیادی روی پیراهن‌های خود ایجاد کرد، اصالت طرح و رنگ (سفید و مشکی) را که نماد باشگاهشان است رعایت کرد و از بین نبرد که با وجود تغییرات گسترده، بیش از 83 درصد از کاربران فضای مجازی باشگاه هواداران یووه ابراز رضایت کردند.

ماجرای سال 96 باز هم برای پرسپولیس در حال تکرارشدن است؛ «ظهر چهارشنبه رونمایی از پیراهن‌های پرسپولیس برای دربی، نیم‌فصل دوم و لیگ قهرمانان آسیا». با این توضیح که یک‌بار در ابتدای فصل پیراهن‌های پرسپولیس با تأخیر چندهفته‌ای رونمایی شد و درحال‌حاضر سرخ‌پوشان پایتخت سه پیراهن را در بایگانی برای لیگ نوزدهم دارند که با رونمایی جدید از سه پیراهن جدید خود، این رقم به عدد محبوب سرخ‌ها؛ یعنی «شش» خواهد رسید. نکته ناراحت‌کننده و طعنه‌آمیز اما اینجاست که رکورد «هشت پیراهن» همچنان در اختیار مدیران وقت ماند و محمدحسن انصاری‌فرد نتوانست بعد از گذشت سه سال این رکورد را جا‌به‌جا کند.  گفتنی است این نقد صرفا دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را نشانه نگرفته و تیم‌ مدعی عنوان قهرمانی مانند سپاهان نیز برای نیم‌فصل دوم خود از پیراهن جدید خود رونمایی کرد؛ معضلی که به نظر می‌رسد در طول سالیان اخیر همه‌گیر شده است.