۰ نفر

علی‌نژاد: از AFC شکایت می‌کنیم

۱ بهمن ۱۳۹۸، ۳:۳۹
کد خبر: 411224
علی‌نژاد: از AFC شکایت می‌کنیم

معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان می‌گوید، تیم‌های ایرانی نسبت به تصمیم AFC برای سلب میزبانی از ایران در لیگ قهرمانان آسیا، به دادگاه حکمیت ورزش (CAS) شکایت خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مهدی علی‌نژاد، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان درباره سلب حق میزبانی از تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا، گفت: کمیته مسابقات AFC ، چهاردهم ژانویه در نامه‌ای خواستار تضمین مسائل امنیتی در ایران شد و برای این موضوع تا ۱۷ ژانویه به ما فرصت دادند. با این‌که ما ۱۴ ژانویه نامه را نوشتیم، فدراسیون برای تکمیل مدارک، نامه را ۱۶ ژانویه ارسال کرد. با این وجود و در حالی که به ما تا ۱۷ ژانویه وقت داده بودند، آقای بهاروند همان روز با من تماس گرفت و گفت که اخباری مبنی‌بر محرومیت ایران از میزبانی شنیده می‌شود.
وی ادامه داد: ما خواستار جلسه شدیم و پس از برگزاری جلسه، ساعت ۱۵:۳۰ روز جمعه ۱۷ ژانویه نامه محرومیت به دست ما رسید. چطور ممکن است کمیته مسابقات در شرایطی که به ما تا ۱۷ ژانویه فرصت تضمین مسائل امنیتی را می‌دهد، در همان روز هم ما را محکوم کند؟
معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان همچنین با اشاره به بندهای نامه محرومیت ایران، اظهار کرد: در این نامه نوشته‌اند که در رسانه‌های بین‌المللی گفته شده در ایران امنیت وجود ندارد. آیا رسانه بین‌المللی ملاک است؟ در ادامه نوشته‌اند که در ایران تظاهرات وجود دارد، پروازی انجام نمی‌شود، خطوط پروازی تغییر کرده و هشدار داده شده به ایران سفر نشود. طرح چنین مسائل از سوی AFC که یک نهاد ورزشی است، درست نیست. کاملا مشخص است که یک جریان سیاسی وجود دارد.
علی‌نژاد خاطرنشان کرد: می‌گویند در ایران تظاهرات وجود دارد. آیا راهپیمایی مردم برای دفاع از خون پاک شهید سپهبد سلیمانی و بیرون آمدن ۴۰۰ دانشجو تظاهرات است یا راهپیمایی میلیونی در هنگ‌کنگ که منجر به  بسته شدن فرودگاه‌های این کشور شد؟ در فرانسه هر هفته تظاهرات است. ما در نامه‌ای این مسائل را مطرح کردیم. گفتیم که عربستان و امارات به‌طور مستقیم مورد هدف موشک هستند و برخی از مناطق این کشور ناامن است. حتی رییس سازمان هواپیمایی ایران نیز در نامه‌ای نوشت که ما مشکل پروازی نداریم و رقبای مستقیم ما یعنی امارات و قطر هم تاکنون با هیچ مشکل پروازی مواجه نشده‌اند. به صراحت گفتیم تصمیم شما سیاسی است.
معاون قهرمانی وزارت ورزش ادامه داد: در ادامه رضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران با شیخ احمد معاون کمیته المپیک آسیا نامه‌نگاری کرد. دستگاه‌های دیگر در لابی کردن کمک کردند. شنبه شب هم وزیر ورزش با شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا تلفنی صحبت کرد و دیدگاه ایران را گفت. شیخ سلمان گفت که این موضوع تصمیم کمیته مسابقات است و هیات اجرایی باید تصمیم بگیرد.
وی میزبانی در خارج از کشور را به علت فشرده شدن مسابقات، نبود هواداران و هزینه‌های هنگفت یک شکست قبل از مسابقه دانست و گفت: بازی خارج از خانه یک باخت فوتبالی بود. به دلایل مختلف بازنده بودیم. اعلام کردیم باشگاه‌های ما حاضر نیستند در خارج از ایران میزبانی کنند. این موضع اصلی ما بود.

علی‌نژاد تاکید کرد: بعد از این اتفاقات آن‌ها یک طرح جدید ارائه کردند که عده‌ای گفتند AFC عقب‌نشینی کرده است اما من با این موضوع موافق نیستم. آن‌ها می‌خواهند ما را فریب بدهند. آن‌ها می‌خواهند در همین چند بازی که به خارج از ایران می‌رویم ما را ناامن نشان دهند. می‌گویند سه بازی خارج از خانه انجام دهید و وقتی دور رفت برگزار شد، می‌گویند در دور برگشت هم باید مهمان باشید. در قضیه عربستان هم این کار را کردند. گفتند در مسابقات شرکت کنید تا ما بعدا بررسی کنیم و بعد که ما وارد مسابقات شدیم گفتند کماکان امنیت ندارید.
معاون قهرمانی وزارت ورزش اظهار کرد: باشگاه‌های ما اعلام کردند با این شرایط بازی نمی‌کنیم. در این شرایط ما را فقط جریمه می‌کنند. اما اگر وارد مسابقات شویم و کنار بکشیم شامل محرومیت و جریمه می‌شویم. طرح راهکار برای حضور در مسابقات از سوی AFC یک عملیات فریب بود و طبیعی بود که باشگاه‌های ما فریب نخوردند. بنابراین باشگاه‌ها پافشاری کردند که تنها در حالتی شرکت خواهیم کرد که میزبانی ما در ایران باشد و از حق خودمان نمی‌گذریم.
وی ادامه داد: راهکار پیشنهادی کنفدراسیون فوتبال آسیا دامی است که ما از موضع خودمان پایین بیاییم و ناامن بودن ایران را قبول کنیم و وقتی وارد مسابقات شدیم بگویند امنیت ندارید. همه مردم به ما می‌گویند بازی نکنید. امروز ۲۰۰ نماینده مجلس دفاع کردند. همه آحاد مردم از تصمیم ما حمایت می‌کنند.

علی‌نژاد در پاسخ به این سوال که اگر قبل از شرکت در مسابقات کناره‌گیری تیم‌های ایرانی انجام شود، باز هم مشمول جریمه خواهند شد؟، گفت: هنوز مسابقات شروع نشده است و ما مشمول جریمه انصراف بعد از شروع مسابقات نمی‌شویم.
معاون قهرمانی وزارت ورزش همچنین با اشاره به پیگیری این پرونده در دادگاه حکمیت ورزش، گفت: با توجه به این‌که رای نهایی صادر شده، ما به CAS شکایت می‌کنیم و تلاش می‌کنیم دستور موقت بگیریم تا در مسابقات حاضر شویم. وکیل مربوطه از باشگاه‌ها وکالت می‌گیرد و ظرف فردا یا پس فردا این لاحیه را تحویل دادگاه حکمیت ورزش می‌دهیم. ما خواستار دستور موقت هستیم. این تمام فعالیتی است که باید انجام دهیم. لابی‌های جدی پشت پرده در حال انجام است.
وی همچنین درباره این‌که آیا ممکن است تیم ملی هم از این دستور AFC متضرر شود؟ گفت: هدف آن‌ها تیم ملی است و اگر الان به مسابقات برویم و بازی کنیم و خودمان را ناامن نشان دهیم، درباره تیم ملی هم این کار را می‌کنند، اما به‌طور کلی موضوع تیم ملی به AFC ربطی ندارد و در این مورد فیفا برگزار کننده مسابقات است و ما در کشورمان میزبانی می‌کنیم.