۰ نفر

کیمیا؛ یک بیانیه، چند متهم و چند خط انتقاد

۲۳ دی ۱۳۹۸، ۹:۰۸
کد خبر: 409211
کیمیا؛ یک بیانیه، چند متهم و چند خط انتقاد

شایعه مهاجرت کیمیا علیزاده، اولین بانوی مدال‌آور المپیکی ورزش ایران، در‌حالی در چند روز اخیر با واکنش‌های زیادی در شبکه‌های مجازی و رسانه‌های رسمی کشور همراه بود که سرانجام او با انتشار متنی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، بر این موضوع صحه گذاشت. زمانی که عکس کیمیا کنار تکواندوکاران خارجی منتشر شد، محمد پولادگر‌، رئیس فدراسیون تکواندو، در واکنش به این اتفاق مدعی شد که سفر علیزاده به هلند تفریحی بوده و خبر تغییر تابعیت یا مهاجرت او حقیقت ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، پولادگر حتی در اظهارنظری عنوان کرد انتشار عکس کیمیا که بدون حجاب بود، شیطنت و دسیسه‌ای از ‌سوی رسانه‌های بیگانه است که با اهداف سیاسی دست به این کار زده‌اند. هرچند در مقابل، مهاجرت کیمیا را غیر‌منطقی هم خواند، چرا‌که بر این باور است او در این سال‌ها همه‌جانبه از‌سوی فدراسیون و وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک حمایت شد، بنابراین دلیلی ندارد ترک دیار کند. اما دارنده مدال برنز بازی‌های المپیک 2016 ریودوژانیوو با متنی که در اینستاگرام خود منتشر کرد، توضیح داد که تصمیمش برای رفتن از ایران کاملا شخصی بوده و می‌خواهد از این پس دوران قهرمانی خود را در کشور دیگری ادامه بدهد.

متن منتشر‌شده از‌سوی کیمیا علیزاده البته تفاوت ویژه‌ای هم با سایر متون منتشر‌شده در همین صفحه شخصی‌اش دارد؛ موضوعی که نشان می‌دهد او با برنامه قبلی و البته با فکری طولانی‌مدت، در‌پی نوشتن موضوعاتی بوده که دلیل رفتنش از ایران را توجیه می‌کند. کیمیا البته قصد دیگری هم داشته است: اینکه پاسخ یک‌سری از افراد را هم بدهد؛ افرادی که غیر‌مستقیم و مستقیم مورد اشاره‌اش قرار گرفته‌اند.

رئیس فدراسیون تکواندو

کیمیا علیزاده اگر‌چه در حرف‌هایش اشاره مستقیمی به شخص پولادگر نمی‌کند، اما مشخص است که روی صحبتش با این رئیس پرحاشیه هم هست؛ به ویژه آن بخش از حرف‌هایش که درباره «بازی‌دادنش» صحبت می‌کند: «من کیمیا علیزاده، نه تاریخ‌سازم، نه قهرمانم، نه پرچمدار کاروان ایران. هر طور خواستند بازی‌ام دادند. هر کجا خواستند بردند. هر‌چه گفتند پوشیدم. هر جمله‌ای دستور دادند تکرار کردم. هر زمان صلاح دیدند، مصادره‌ام کردند».

هادی ساعی

مهاجرت نایب قهرمان تکواندوی زنان از ایران در حالی فضای فدراسیون تکواندو را ملتهب کرده که هادی ساعی، به عنوان پرافتخارترین ورزشکار این رشته و البته پرافتخارترین المپین ایرانی هم نسبت به آن واکنش نشان داد. این پیش‌کسوت تکواندو که همیشه مخالف سیاست‌های پولادگر بود، حالا با آقای رئیس وارد مصالحه شده و به‌تازگی به عنوان مدیر فنی تیم‌های ملی تکواندو هم منصوب شده است. ساعی درباره خروج علیزاده از کشور گفته بود‌: «پناهدگی یک ذلت بزرگ برای کیمیا است. هیچ‌جای دنیا به اندازه ایران به کیمیا توجه نخواهند کرد». انتقادهای تند قهرمان المپیک آتن اما بی‌جواب نماند و کیمیا در اینستاگرامش به آن و البته به‌صورت کاملا مستقیم پاسخ داد: «آقای ساعی! من آمدم تا مثل شما نباشم و در مسیری که شما پیش رفتید، قدم برندارم. من در صورت تقلید بخشی از رفتارهای شما، بیش از شما می‌توانستم به ثروت و قدرت برسم. من به اینها پشت کردم. من یک انسانم و می‌خواهم بر مدار انسانیت باقی بمانم».

انتقادها از متن کیمیا

با وجود اینکه کیمیا علیزاده دلایلی برای خروج از ایران در این متن عنوان کرده بود، اما منتقدانش روز گذشته، نسبت به بخشی از صحبت‌های تنها مدال‌آور زن ایران در المپیک واکنش نشان دادند؛ بخش عمده این واکنش‌ها مربوط به جایی بود که کیمیا عنوان کرده بود به عنوان یک زن، نتوانسته به حق واقعی‌اش در ایران برسد. منتقدانش می‌گویند: «‌فدراسیون تکواندو اگر‌چه به‌‌دلیل مدیریت خاص پولادگر یکی از فدراسیون‌های پرتنش است، اما در مقابل یکی از معدود فدراسیون‌های پردرآمد است که همیشه امکانات و حقوق مزایای خوبی را برای ملی‌پوشان خود در نظر گرفته است. نکته مهم‌تر اینکه کیمیا بعد از اینکه مدال برنز المپیک 2016 ریو را که اولین مدال تاریخ ورزش زنان ایران در این بازی‌ها بود به دست آورد، انواع و اقسام جوایز را از نهادها و ارگان‌های مختلف دریافت کرد. از کسب 300 سکه تمام بهار آزادی که جایزه قهرمانان بود تا یک دستگاه آپارتمان و خوردوی پرشیا و سایر جوایز نقدی دیگر. کیمیا علیزاده از کدام اجحاف حرف زده است؟ اجحافی که باعث شده او به عنوان یک زن، نه یک‌بار بلکه دو بار به عنوان پرچمدار کاروان ورزشی ایران در معتبرترین رویدادهای ورزشی جهان (المپیک نوجوانان جهان و بازی‌های آسیایی) انتخاب شود و به رؤیای بسیاری از بزرگان ورزش ایران تا قبل از 21 سالگی دست پیدا کند».

واکنش وزارتی‌ها

اگرچه پیش‌بینی می‌شد اظهارات کیمیا واکنش مسئولان وزرات ورزش و کمیته ملی المپیک را به دنبال داشته باشد، اما مهین فرهادی، معاونت امور بانوان وزارتخانه، در صحبت‌هایی سنجیده و منطقی این اقدام را حق طبیعی او دانست: «هر کسی خودش برای زندگی‌اش تصمیم می‌گیرد و ما نمی‌توانیم کسی را مجبور کنیم. باید از ورزشکاران حمایت شود. علیزاده با تمام وجود و با آسیب‌دیدگی در ریو به مدال رسید و اولین مدال‌آور زن ایرانی در المپیک شد و این یک واقعیت و برای مسئولان و مردم قابل احترام است. کیمیا هم مهربانی و دعای مردم را فراموش نمی‌کند. مسئولان هم از او حمایت کردند. دوست داشت در فیزیوتراپی ورزشی تحصیل کند و من تا اینجا را می‌دانم. کدام ایرانی ورزشکار قهرمان خود را حمایت نمی‌کند؟ کدام مسئول برای ورزشکار تلاش نکرده و نمی‌کند؟ ورزشکاران حمایت‌ها را درک می‌کنند و اهتزاز پرچم ایران خواسته آنها هم هست و اگر نبود، برای آن تلاش نمی‌کردند».