۰ نفر

چرا اردوهای فوتبالی ایران لغو شد؟

۱۷ دی ۱۳۹۸، ۱۱:۰۵
کد خبر: 407767
چرا اردوهای فوتبالی ایران لغو شد؟

در شرایطی که تیم‌های لیگ برتر فوتبال ایران خودشان را آماده حضور در اردوهای خارج از کشور برای تعطیلات نیم‌فصل می‌کردند، ابلاغیه سازمان بازرسی کل کشور مبنی‌بر لغو تمام اردوهای تیم‌های ورزشی در تعطیلات نیم‌فصل، معادلات آماده‌سازی تیم‌ها را برهم زد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، ماجرا از این قرار بود که لیگ برتر ایران بعد از تعطیلی‌های پی‌درپی سرانجام در تاریخ 6 دی‌ماه به پایان رسید و تیم‌ها برای حضور هرچه بهتر در نیم‌فصل دوم تصمیم گرفتند اردوهای خارجی را در دستور کار قرار دهند. پیش‌تر وزارت ورزش به دلیل خارج‌نشدن بی‌رویه ارز از کشور و همچنین صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها از فدراسیون‌های مختلف درخواست کرده بود که در صورت امکان از برگزاری اردو و دیدارهای تدارکاتی در خارج از کشور پرهیز کنند. این‌بار اما شرایط کمی متفاوت است؛ بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی در بغداد، سازمان بازرسی کل کشور به دلیل مسائل امنیتی «دستور» داده تا تیم‌های باشگاهی تمامی اردوهای خارجی خود را لغو کنند و محمدرضا تابش، مدیرعامل سپاهان، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس این موضوع را تأیید کرد که اردوی تیمش به دلیل مسائل امنیتی و نه مالی در ترکیه لغو شده است. حالا که موضوع امنیتی است، این سؤال مطرح می‌شود که آیا کشورهای مقصد تیم‌های ایرانی، از لحاظ امنیتی خطری درونشان دارند یا نه؟

ترکیه؛ امنیت «همان همیشگی»

تیم فوتبال سپاهان که با هدایت امیر قلعه‌نویی از مدعیان جدی قهرمانی در لیگ امسال محسوب می‌شود، با نایب‌قهرمانی در نیم‌فصل نشان داد عزم مجموعه باشگاه کسب رتبه نخست است، به همین دلیل از مدت‌ها قبل برنامه حضور این تیم در آنتالیای ترکیه تصویب شد تا با آغاز تعطیلات و بعد از سال نو میلادی 2020، این تیم عازم کشور ترکیه و شهر آنتالیا شود تا اردویی 10 روزه را برگزار کند. تیم فوتبال تراکتور نیز که بعد از رفتن مصطفی دنیزلی با چهار برد پیاپی به جمع مدعیان قهرمانی بازگشته، همانند سپاهان قرار بود اردویی چندروزه را در ترکیه برگزار کند که با این ابلاغیه اردوی نماینده تبریز و اصفهان نیز در خارج از کشور لغو شده است. ترکیه یکی از کشورهایی است که اصولا نسبت به مسائل سیاسی، حامی منافع جمهوری اسلامی ایران بوده و موضعی مشترک نسبت به اتفاقات اخیر نیز اتخاذ کرده است، بااین‌حال برگزاری اردو در این کشور نیز با دستور سازمان بازرسی کل کشور لغو شد. 

امارات؛ هم‌پیمان عربستان و تصمیمی منطقی

همچنین تیم فوتبال شهر خودرو نیز با مربیگری یحیی گل‌محمدی همانند فصل قبل از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می‌شود که با مصوبه هیئت‌مدیره قرار شد به باشگاه ایرانیان دوبی برود و بعد از اردویی هشت‌روزه در کشور امارات، مستقیما به بوشهر برود تا هفته هفدهم لیگ برتر را آغاز کند. برگزاری اردو در دوبی از سوی تیم‌های ایرانی امری است که طی سالیان اخیر رخ داده و این شهر یکی از محبوب‌های تیم‌های باشگاهی ایران است.

 شرایط برگزاری اردو در امارات اما کمی متفاوت از ترکیه است، چراکه این کشور یکی از حامیان اصلی سیاست دولت عربستان است و منطقی به نظر می‌رسید که اردو در این کشور با توجه به شرایط امروز منطقه لغو شود. همچنین امارات یکی از کشورهایی بود که سنگ‌اندازی‌های زیادی برای تیم‌های باشگاهی ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا کرد و میزبانی باشگاه‌های ایرانی را در این کشور (برای کشور ثالث) رد می‌کرد و آن را نمی‌پذیرفت.تیم فوتبال استقلال نیز بعد از کش‌وقوس فراوان و عدم توافق با استراماچونی، با فرهاد مجیدی به توافق رسید و با او قراردادی را به امضا رساند. طبق گفته اعضای هیئت‌مدیره باشگاه استقلال، اردویی 10 روزه در یکی از کشورهای خلیج‌فارس (امارات) به امضا رسیده بود، اما فرهاد مجیدی تصمیم گرفت به دلیل نزدیک‌بودن تقابل با فولاد خوزستان، این اردو را لغو کند. لغوشدن این اردو پیش از ابلاغیه سازمان بازرسی کل کشور اعلام شده بود و درواقع در بین تیم‌های مدعی عنوان قهرمانی، فقط باشگاه استقلال بود که برنامه‌ریزی زمستانی‌اش پیش از نیم‌فصل دوم به‌هم نخورد.

قطر؛ بدشانس مثل پرسپولیس

شرایط تیم فوتبال پرسپولیس اما کمی متفاوت‌تر از سایر تیم‌هاست. بعد از مشکلاتی که کالدرون با مدیریت باشگاه پیدا کرد، یکی از شروط اصلی گابریل کالدرون بعد از جذب دو بازیکن باکیفیت، حضور 10 روزه اردوی پرسپولیس در کشور قطر بود که کالدرون نسبت به این موضوع تأکید ویژه‌ای داشت. سرمربی آرژانتینی سرخ‌ها که البته هنوز بازگشتش به ایران و تیم پرسپولیس مشخص نیست، به اعضای هیئت‌مدیره اعلام کرده بود که برای حضور هرچه بهتر تیم در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا و حضوری بهتر در نیم‌فصل دوم لیگ برتر، بهتر است اردویی چندروزه در کشور قطر برگزار شود تا تیم به آمادگی بالاتری نسبت به قبل برسد. حالا با این ابلاغیه، به صورت اتوماتیک‌وار اردوی چندروزه پرسپولیس در این کشور و کمپ باشگاه الشحانیه لغو شده است. گفتنی است طبق توافق، قرار بود پرسپولیس یک دیدار دوستانه نیز با تیم الشحانیه بین دو نیم‌فصل برگزار کند و حالا مشخص نیست با لغو این اردو طبق دستور سازمان بازرسی کل کشور، آیا پرسپولیسی‌ها باید غرامت لغو این اردو را پرداخت کنند یا خیر. هرچند تأمین مالی این اردو نیز فعلا روی هوا بود. با توجه به اینکه کشور قطر نیز یکی از حامیان ایران در منطقه است، به نظر می‌رسید مشکلی با برپایی اردو در این کشور نباشد، اما چند روز پیش اردوی تیم ملی فوتبال آمریکا نیز برای حضور در این کشور، با دستور رئیس فدراسیون این کشور لغو شد تا نشان دهد شرایط منطقه، حتی در قطر نیز آن‌طور که باید «سفید» نیست.

«دستور» جای «پیشنهاد» را گرفت

اتخاذ چنین تصمیمی از سوی مقامات ایران پیش‌تر نیز سابقه داشته است. در تاریخ 8 مرداد 1397 وزارت ورزش با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های زیر نظر خود اعلام کرد در صورتی که نیاز صددرصد به برگزاری اردوهای خارج از کشور نیست، تیم‌های خود را به اردوهای خارجی نفرستید. وزارت ورزش همچنین اعلام کرده فدراسیون‌ها اردوهای خارجی و دیدارهای دوستانه در خارج از کشور را لغو کنند، اما تیم‌های باشگاهی فوتبال ایران نسبت به این موضوع واکنشی نشان ندادند و البته تبعیت نیز نکردند، چراکه به‌طورمثال تیم فوتبال پرسپولیس و استقلال که اتفاقا هر دو از تیم‌های دولتی زیر نظر وزارت ورزش هستند، با برپایی اردو در کشور ترکیه، پیش‌فصل لیگ نوزدهم را در این کشور گذراندند. تیم فوتبال سپاهان و تراکتور نیز به همین ترتیب در ترکیه اردوهای تدارکاتی خود را تشکیل دادند و بعد از 10 روز به ایران بازگشتند. فقط تیم فوتبال شهر خودرو با مربیگری گل‌محمدی بود که به دلیل مشکلات مالی تصمیم گرفت اردوی خارج از کشور را لغو و در تهران چند دیدار تدارکاتی را برای تیمش طراحی کند. این‌بار اما پیشنهاد وزارت ورزش جای خود را به دستور و ابلاغ از سوی سازمان بازرسی کل کشور داد و حالا تیم‌های باشگاهی «باید» تمام اردوهای خارجی خود را لغو و در داخل کشور برگزار کنند. هرچند که همین حالا شنیده می‌شود باشگاهی مثل پرسپولیس در حال رایزنی است تا جواز سفر به اردوی قطرش را بگیرد.