۰ نفر

گزارشی از اقدامات ژاپنی‌ها برای برگزاری المپیک ٢٠٢٠؛

المپیکِ لاکچریِ توکیو

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 399613
المپیکِ لاکچریِ توکیو

کمتر از هشت‌ماه تا شروع بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان در‌سال ٢٠٢٠ یعنی المپیک توکیو باقی مانده و برخلاف خیلی از میزبان‌های رویدادهای بزرگ که تا دقیقه٩٠ مشغول کار و آماده‌سازی استادیوم‌ها هستند، ژاپنی‌ها تا ٩٠‌درصد همه چیز را برای برگزاری یک المپیک بدون نقص آماده کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، در شرایطی که این روزها ورزشکاران ایرانی در رشته‌های مختلف به‌شدت درگیر کسب سهمیه المپیک هستند، بررسی امکانات توکیو خبر از یک المپیک منظم و البته تا حدودی لاکچری و شیک را می‌دهد. بد نیست در شرایطی که هنوز زمان زیادی تا المپیک ٢٠٢٠ باقی مانده، جزئیاتی از چگونگی برگزاری این بازی‌ها در توکیو را بدانید که شاید برخی از آنها شما را شگفت‌زده کند.

المپیک ٢٠٢٠ در مردادماه ‌سال٩٩ طی ١٧روز در توکیو برگزار می‌شود و ٣٣ رشته ورزشی را در دل خود جای داده است. این تعداد رشته نسبت به دوره قبلی المپیک، افزایش چشمگیری داشته و رشته‌هایی همچون کاراته، اسکیت‌برد، صخره‌نوردی، موج‌سواری و بیس‌بال برای نخستین‌بار در این بازی‌ها حاضر خواهند بود. با وجود افزایش ٥ رشته ورزشی در المپیک ٢٠٢٠، تعداد ورزشکاران در این دوره کاهش چشمگیری داشته؛ اتفاقی که کار را برای کسب سهمیه این رقابت‌ها سخت‌تر می‌کند. ١١‌هزار و ٩٠ ورزشکار در المپیک توکیو حضور خواهند داشت؛ عددی که نشان می‌دهد نسبت به المپیک قبلی ١٤٨نفر از تعداد ورزشکاران کاهش یافته است. نکته قابل توجه اما آنجایی است که با تلاش کمیته بین‌المللی المپیک در راستای برابر سهم ورزشکاران زن و مرد، در این دوره سهم زنان به ٤٨,٥‌درصد رسیده و افزایش چشمگیری داشته است. احتمالا IOC با این روند بتواند در دوره‌های بعدی، هدف نهایی خود که همان برابری تمام و کمال تعداد ورزشکاران زن و مرد است را تحقق بخشد.

١٠٥٨ مدال؛ ٧٨‌هزار داوطلب

در ٣٣ رشته ورزشی المپیک توکیو، ٣٣٩ ماده گنجانده شده که مسابقاتش در نقاط مختلف پایتخت ژاپن برگزار می‌شود. در این دوره از بازی‌ها ١٠٥٨ مدال توزیع می‌شود که از این تعداد ٣٣٩ طلا، ٣٣٩ نقره و ٣٨٠ برنز خواهند بود. در امر برگزاری مسابقات ٧٨‌هزار نفر نیروی داوطلب، ژاپنی‌ها را کمک می‌کنند و هرکدام وظیفه مشخصی خواهند داشت.

دهکده لاکچری و ساحلی

کار متفاوت و فوق‌العاده ژاپنی‌ها در امر برگزاری، ایجاد دهکده المپیک روی دریا بوده است. این دهکده در مرکز شهر توکیو واقع شده و روی آب قرار دارد. برای ساخت این دهکده، ژاپنی‌ها مجبور به ساخت زمین مصنوعی شدند و روی آب دریا پیش رفتند. به همین دلیل دهکده ورزشکاران در بازی‌های المپیک ٢٠٢٠ از سه طرف مشرف به آب و ساحلی است. این اتفاق بی‌نظیر هم برای ورزشکاران جذابیت دارد و هم می‌تواند المپیک متفاوتی را در ژاپن رقم بزند. این دهکده که ١٣٤‌هزار مترمربع مساحت دارد، ٢٣ بلوک یا برج بلند را در خود جای داده است. در این برج‌ها ٥٦٥٠ واحد مسکونی ساخته شده که میزبان ورزشکاران کشورهای مختلف خواهد بود. قرار است ١٧‌هزار نفر در طول بازی‌های المپیک در این دهکده اقامت داشته باشند. از آنجایی که تعداد مربیان و همراهان هر تیم طبق قانون باید نصف ورزشکاران باشد، بیش از ١١‌هزار ورزشکار و کمتر از ٦‌هزار مربی و همراه به این دهکده وارد می‌شوند تا همه چیز روی نظم و قانون انجام شود.

بازگشت ژاپن به ٥٦‌سال قبل

٤٢ استادیوم از المپیک ٢٠٢٠ در رشته‌های مختلف میزبانی می‌کنند، اما بدون ‌شک همه نگاه‌ها به استادیوم ملی توکیو است؛ مکانی که ٥٦‌سال قبل هم از افتتاحیه المپیک ١٩٦٤ میزبانی کرده است. استادیوم ملی توکیو که میزبان المپیک ١٩٦٤ هم بوده، بعد از ٥٦‌سال بار دیگر احیا شده و قرار است میزبان افتتاحیه و اختتامیه المپیک توکیو ٢٠٢٠ هم باشد. این استادیوم چند روز قبل بعد از بازسازی کامل افتتاح شده و هزینه آماده‌سازی آن برای المپیک ٢٠٢٠ حدود ١,٢‌میلیارد دلار اعلام شده است. ژاپنی‌ها می‌توانستند با این هزینه یک ورزشگاه جدید در محلی جدید بسازند، اما تصمیم گرفتند نشان دهند بعد از حدود ٦٠‌سال بازهم می‌توانند در همان ورزشگاه قدیمی از المپیک میزبانی کنند. این استادیوم ٦٠‌هزار نفر جمعیت دارد و نزدیک به دهکده ورزشکاران خواهد بود، البته با اقدامات اساسی ژاپنی‌ها برخلاف خیلی از کشورهای دیگر تمامی استادیوم‌های محل برگزاری المپیک داخل شهر هستند و فاصله زیادی با دهکده ورزشکاران ندارند. این اتفاق را اگر با میزبانی اندونزی از بازی‌های آسیایی ٢٠١٨ مقایسه کنید که در دو شهر و در نقاط مختلف و دور از دسترس میزبانی کردند، ژاپنی‌ها را تحسین خواهید کرد.

چند ایرانی در توکیو رژه می‌روند؟

کاروان ایران تاکنون از ٢٧ ورزشکار تشکیل شده که توانستند سهمیه المپیک را کسب کنند، اما به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده این تعداد حداقل سه‌برابر و حداکثر چهاربرابر شود. تعداد ایده‌آل ورزشکاران ایرانی در توکیو از نظر مسئولان کمیته ملی المپیک حدود ١٠٠نفر است و باید امیدوار بود که برای اولین‌بار در افتتاحیه المپیک تعداد اعضای کاروان ورزشکاران ایرانی سه‌رقمی باشد. کمیته ملی المپیک که نصرالله سجادی را به‌عنوان سرپرست کاروان و پیمان فخری را به‌عنوان معاون سرپرست کاروان انتخاب کرده، اقدامات خود را برای اعزام منظم ورزشکاران و سایر اعضای کاروان انجام داده و حتی کارگاه‌هایی را برای سرپرستان و مربیان تیم‌ها برگزار کرده و خواهد کرد. باید دید ایران از ١١٠٩٠ ورزشکار و ١٠٥٨ مدال در المپیک توکیو چقدر سهم خواهد داشت؟