۰ نفر

قرارداد ویلموتس فسخ شد

۱۴ آذر ۱۳۹۸، ۷:۴۰
کد خبر: 399525
قرارداد ویلموتس فسخ شد

«مارک ویلموتس که خرداد ماه سال جاری به جای کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شد، پس از آنکه نتوانست به همراه این تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی نتایج قابل‌قبولی کسب کند، با تصمیم فدراسیون قرارداد خود را فسخ کرد. مهدی تاج که از هنگ‌کنگ راهی ترکیه شده بود تا با نماینده ویلموتس مذاکرت نهایی را انجام دهد، پس از جلسات طولانی و فشرده با او، بر سر فسخ قرارداد به توافق رسید.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، این خبری است که غروب روز چهارشنبه در خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت. پخش این خبر در کنار اظهارنظر مهدی تاج هنگام عزیمت از هنگ‌کنگ به ترکیه برای مذاکره با ویلموتس که گفته بود «اتفاق بزرگی برای فوتبال ایران در راه است» نشان داد که کار به اتمام رسیده است.

با این حال علوی، روابط عمومی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی که با خبرنگاران داشت در این زمینه پاسخ روشنی نداد و مدعی شد که هنوز اتفاق قطعی در این زمینه رخ نداده است. علوی گفت: «در حال حاضر جواب قطعی معلوم نیست و اعضای فدراسیون در حال برگزاری جلسه با وکلای او هستند. طی دو، سه روز آینده همه‌چیز مشخص خواهد شد.»

از یک منظر خبر فسخ ویلموتس مساله تازه‌ای به حساب نمی‌آید. تقریبا از یک ماه پیش رسانه‌ها از به بن‌بست رسیدن همکاری ویلموتس با تیم ملی خبر دادند و دو توییت ویلموتس هم گواه بر این مدعا شد و حال گویا درنهایت چنین اتفاقی افتاده است. البته حتی اگر روز چهارشنبه هم این اتفاق نیفتاده باشد طی روزهای آینده «همه ‌چیز مشخص خواهد شد.» با این تفاسیر شاید بتوان گفت آنچه هواداران بیشتر از خبر اتمام همکاری منتظر شنیدنش بودند، تعیین تکلیف مسائل مالی دو طرف بوده که فعلا خبری از آن منتشر نشده است.

چند ساعت قبل از اینکه خبر فسخ قرارداد ویلموتس رسانه‌ای شود، یکی از نمایندگان مجلس با حضور در یک برنامه تلویزیونی ادعا کرد قرارداد ویلموتس سه میلیون یورو بوده است و از این مبلغ دو میلیون یورو پیش از بازی با عراق به او پرداخت شده و ضمنا این مربی احتمالا تقاضای چند میلیون یورو غرامت خواهد کرد. قاضی‌زاده هاشمی که از مدت‌ها پیش بر سر موضوع خداحافظی بازنشستگان با مهدی تاج درگیری شدیدی داشته است روی آنتن زنده تلویزیون گفت: «با ویلموتس، قرارداد بسیار گران‌تری از کی‌روش بسته شد. قیمت ویلموتس، در اروپا حدود ۵٠٠ هزار یورو بود اما با او قرارداد سه میلیون یورویی بسته‌اند. قرارداد سه‌برابری با ویلموتس، قابل‌قبول نیست و نیازمند تحقیق و تفحص است. بحث این است که او چه مبلغی را به عنوان غرامت درخواست خواهد کرد؟ او گفته وکلایم با فدراسیون مذاکره خواهند کرد که شنیدم همسرش وکیل او است یا سایر وکلای او با فدراسیون فوتبال صحبت خواهند کرد. وقتی او برای نشستن روی نیمکت در یک بازی دو میلیون یورو می‌خواهد، چه مبلغی را به عنوان غرامت درخواست خواهد کرد؟ دیروز پرس‌وجو کردم و فهمیدم او دو تا سه میلیون یورو به عنوان غرامت می‌خواهد. سوال ما این است که چه مبلغی پرداخت خواهد شد و از طرفی این مبلغ دو میلیون یورو روی چه مبنایی پرداخت شده است.»

اما ساعاتی بعد از آن برنامه فدراسیون فوتبال طی بیانیه‌ای اظهارات قاضی‌زاده را تکذیب کرد. در بیانیه فدراسیون آمده بود: «رسالت رسانه ملی که متعلق به آحاد مردم است اطلاع‌رسانی موثق و صحیح از طریق مراجع رسمی و مرتبط در حوزه‌های مختلف است و بر این اساس انتظار مردم در حوزه فوتبال کمک به رشد و توسعه فوتبال ملی در ابعاد مختلف خواهد بود. اعلام رقم سه میلیون یورویی به عنوان مبلغ قرارداد آقای مارک ویلموتس بدین وسیله تکذیب و به صورت ‌کامل رد می‌شود. فدراسیون فوتبال مبلغ و مزایای قرارداد آقای ویلموتس و کادر فنی خارجی او و همچنین سایر هزینه‌های مرتبط با فعالیت ایشان را تا زمانی که در ایران حضور داشته‌اند، پرداخت کرده است‌. فدراسیون فوتبال تصریح می‌کند،

در صورت فسخ قرارداد برخلاف برخی اظهارات و شایعات هیچ‌گونه خسارتی متوجه این فدراسیون نخواهد بود. فدراسیون فوتبال مفاد قرارداد را دراختیار مراجع ذی‌ربط قرار داده و این روند در صورت درخواست نهادهای مرتبط دیگر هم صورت خواهد پذیرفت. فدراسیون فوتبال با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی صحیح از طریق منابع و مراجع مرتبط با این حوزه بدین وسیله از کلیه رسانه‌ها خصوصا صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌کند با عمل به وظیفه و رسالت حرفه‌ای و اخلاقی خود از انتشار هرگونه اطلاعات غیرواقعی از مراجع غیرمرتبط که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، خودداری کرده و در راستای آگاه‌سازی جامعه و انتقال اطلاعات درست تنها به انتشار اخبار مستند و موثق در این حوزه اقدام کنند.»

نکته جالب توجه این درگیری رسانه‌ای این است که همگان -از هواداران فوتبال تا نمایندگان مجلس- به دنبال شفاف‌سازی قرارداد ویلموتس هستند اما فدراسیون فوتبال اصرار عجیب و شائبه‌برانگیزی بر پنهان‌کاری دارد. در یک ماه گذشته کار فدراسیون شده تکذیب رقم سه میلیون یورویی قرارداد ویلموتس اما اینکه چرا به جای تکذیب نمی‌گوید مبلغ چقدر است، جای سوال دارد. در حال حاضر نیز بعد از فسخ قرارداد آنچه مبهم باقی مانده رقم فسخ است. فدراسیون در این مورد نیز به گفتن جمله «فدراسیون فوتبال تصریح می‌کند در صورت فسخ قرارداد برخلاف برخی اظهارات و شایعات هیچ‌گونه خسارتی متوجه این فدراسیون نخواهد بود» بسنده کرده است. به هر حال مبلغ قرارداد ویلموتس با فدراسیون و مسائل مالی مربوط به فسخ او تا ابد نمی‌تواند پنهان بماند. به قول قاضی‌زاده در مسائل بیت‌المال هیچ‌چیز محرمانه‌ای نباید وجود داشته باشد. افشای رقم واقعی قرارداد ویلموتس و رقم فسخ قرارداد او یا توسط خود فدراسیون طی یکی، دو روز آینده باید اعلام شود یا توسط مجلس با تحقیق و تفحص باید بیرون کشیده شود.