۰ نفر

زوایای پنهان و تکان‌دهنده از قرارداد مرد بلژیکی؛

ویلموتس 26 روز پیش استعفا داده بود!

۵ آذر ۱۳۹۸، ۸:۱۳
کد خبر: 397385
ویلموتس 26 روز پیش استعفا داده بود!

وضعیت سرمربیگری تیم ملی ایران از حالت بحران روزانه خارج شده و حالا ساعت‌به‌ساعت مرحله جدیدی از بحران را سپری می‌کند؛ در شرایطی که فدراسیون فوتبال ایران این روزها جوی را به راه انداخته که مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی تیم ملی ایران، به مفاد قراردادش پایبند نبوده و حاضر به حضور در ایران نیست، حالا این مرد بلژیکی، فدراسیون فوتبال ایران را به همین مورد متهم و عنوان کرده وکلایش پیگیر «اقدامات غیرقابل‌تحمل» فدراسیون فوتبال ایران هستند!

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، داستان مارک ویلموتس و تیم ملی ایران زمانی به معنای واقعی بحرانی شد که ایران در مرحله انتخابی رقابت‌های جام جهانی قطر در گروه سوم آسیا به عراق، بازی را باخت؛ آن شکست دومین شکست متوالی ملی‌پوشان ایرانی در این مرحله از رقابت‌ها بود. بعد از آن شکست، رسانه‌ها انتقاد زیادی از عملکرد مارک ویلموتس داشتند و فدراسیون فوتبال ایران را سرزنش کردند که نتوانسته برخلاف وعده‌ها، مربی‌اش را قانع کند که پروازی نیست و باید در ایران بماند. فدراسیون فوتبال ایران اما با صدور بیانیه‌ای ضمن عذرخواهی وعده داد اوضاع تیم ملی بهتر می‌شود. بااین‌حال اما خیلی سریع شایعه‌ای در فضای رسانه‌ای ایران پیچید که فدراسیون در حال مذاکره با مارک ویلموتس است تا اگر به خواسته‌هایش نرسد، این قرارداد را فسخ کند. حضور برانکو ایوانکوویچ، سرمربی سابق پرسپولیس، به‌جای ویلموتس در تیم ملی ایران هم درست از همین‌جا وارد نوشتار رسانه‌ها شد. فدراسیون اما بیانیه جدیدی داد و نه شایعه‌ای را تکذیب و نه چیزی را تأیید کرد! درواقع فدراسیون فوتبال ایران اجازه داد این موج در رسانه‌ها به راه بیفتد که «اگر ویلموتس به مفاد قراردادش پایبند نباشد، این قرارداد فسخ و مربی جدیدی به‌جایش می‌آید». این فضا با شایعه پررنگ حضور برانکو در هم تنیده شد تا خبر همه‌جا بپیچد که فدراسیون فوتبال ایران قرار است ویلموتس را اخراج و این مربی کروات را جایگزینش کند. اگرچه چنین جوی نزدیک به 72 ساعت به وجود آمده، ولی خبری از مارک ویلموتس و واکنش احتمالی‌اش نبود. سکوت این مرد بلژیکی اما شب گذشته با چند جمله توییتری شکسته شد. ویلموتس در صفحه رسمی‌اش با انتقاد شدید از فدراسیون فوتبال ایران نوشت: «شایعات مطرح‌شده در رسانه‌های ایرانی هیچ‌کدام پایه و اساس درستی ندارند. واقعیت این است که فدراسیون فوتبال ایران به دلیل نقض مفاد قرارداد شرایط غیرقابل‌تحملی برای من و اعضای کادر فنی‌ام به وجود آورد. پرونده درحال‌حاضر در دست وکلایم است و خودم علاقه‌ای ندارم بیش از این درباره این موضوع حرفی بزنم».

صحبت‌های مطرح‌شده از سوی ویلموتس حالا یک متهم بیشتر ندارد: مهدی تاج. رئیس فدراسیون فوتبال ایران که بعد از رفتن کارلوس کی‌روش وعده داده بود با سرمربی جدید قرارداد سفت‌وسختی خواهد بست که «مو لای درز آن نرود»، حالا گرفتار داستانی شده که شاید خودش فکرش را نمی‌کرد روزی تاوان عواقبش را بدهد. بااین‌حال شاید سؤال بسیاری این باشد که چطور مارک ویلموتس که مربی آرامی به نظر می‌رسید، به‌یک‌باره تصمیم گرفت علیه فدراسیون فوتبال ایران اقدام کند؟ برای پاسخ‌دادن به این سؤال باید به سراغ رسانه بلژیکی «لوسوار» رفت که به نظر می‌رسد ارتباط خوبی با ویلموتس دارد. این سایت بلژیکی شب گذشته پرده از مسائلی برداشت که عمق فاجعه را بیشتر نشان می‌دهد. ماجرا از این قرار است که ویلموتس و همکارانش؛ یعنی لوران اسپینوزی و مانو فررا، بعد از پنج‌ماه‌ونیم کار با تیم ملی ایران، کوچک‌ترین دستمزدی نمی‌گیرند. همین مشکلات که مهدی تاج و فدراسیون فوتبال ایران بارها به آن اشاره کرده بودند، کار را به جایی می‌رساند که یکی از دستیاران اصلی ویلموتس؛ یعنی اسپینوزی تصمیم می‌گیرد دیگر با ایران کار نکند. اسپینوزی به نشانه اعتراض به وضع موجود حتی حاضر نمی‌شود به بحرین برود تا ایران را برای سومین بازی‌اش در مرحله گروهی همراهی کند. این‌طور می‌شود که تمرکز اعضای کادر فنی پیش از بازی حساس با بحرین به‌هم می‌ریزد و ایران اولین شکست در این مرحله از رقابت‌ها را متحمل می‌شود. داستان اصلی اما بعد از این واقعه رخ می‌دهد؛ به گزارش این رسانه بلژیکی، بعد از بازی بحرین، مارک ویلموتس و مانو فررا هم به دلیل اینکه ایران نتوانسته به قرارداد فی‌مابین عمل کند، قراردادشان را فسخ می‌کنند. به طور دقیق‌تر، این قرارداد ابتدای ماه نوامبر؛ یعنی نزدیک به 26 روز قبل فسخ شده است. به عبارت دیگر، قرارداد ویلموتس با فدراسیون فوتبال ایران پیش از بازی با عراق فسخ شده است. در ایران، مهدی تاج و فدراسیون فوتبال ایران که متوجه وخامت اوضاع می‌شوند، تلاش زیادی می‌کنند تا دستمزد ویلموتس را مهیا کنند؛ آنها حتی پیش‌پرداخت اضافی برای ماه‌های آینده را هم می‌دهند به این امید که ویلموتس دست از لجبازی بردارد و تیم ملی ایران را در دیدار برابر عراق همراهی کند. به ظاهر که موفق هم می‌شوند و با اصرار زیادی ویلموتس را راضی می‌کنند تا ایران را بدون سرمربی در دیدار حساس برابر عراق نگذارد. این‌طور می‌شود که ویلموتس می‌پذیرد چهار روز قبل از این دیدار حساس راهی ایران شود و دست‌آخر در فضای ملتهب و جو بدی که بین او و فدراسیون فوتبال شکل گرفته، روی نیمکت بنشیند. البته نشستن او روی نیمکت هم دردی را دوا نکرد، چون ایران به عراق هم باخت تا وضعیت از چیزی که پیش‌تر بود بدتر شود.

حالا با توجه به اتفاقات رخ‌داده و شایعات به‌وجودآمده می‌توان راحت‌تر درباره وضعیت تیم ملی صحبت کرد؛ ویلموتس کار را به وکلایش سپرده و با رفتاری که فدراسیون فوتبال ایران کرده، بعید است دیگر به همکاری‌اش با این نهاد ادامه دهد. از سوی دیگر، فدراسیون فوتبال ایران هم که کمی پیش ‌پرداخت زودتر به این مربی داشته، به دنبال این است که در مذاکره با مرد بلژیکی کاری کند که نه سیخ بسوزد و نه کباب، به این امید که در فضای دوستانه‌تری این همکاری به پایان برسد تا ایران جریمه زیادی برای حق فسخ این قرارداد ندهد.