۰ نفر

رستمی المپیک را از دست داد؟

۱۱ آبان ۱۳۹۸، ۷:۴۷
کد خبر: 391576
رستمی المپیک را از دست داد؟

«دیگر به مسابقات پرو نمی‌روم». این تازه‌ترین اظهارنظر کیانوش رستمی است؛ وزنه‌بردار خودمحوری که سه سال تمام است خودش و تیم ملی وزنه‌برداری را به حاشیه برده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، جنجال‌های جدید قهرمان المپیک 2016 ریودوژانیرو، بر سر حضورش در رقابت‌های انتخابی المپیک 2020 است. داستان کیانوش درست حکایت دونده‌ای است که هنگام مسابقه به زمین می‌خورد و بلند می‌شود اما نمی‌تواند خودش را به‌موقع به خط پایان برسد! او تلاش می‌کند همچنان روی تخته برود تا خودش را به المپیک توکیو برساند؛ اما دریغ که نمی‌تواند هیچ وزنه‌ای را با موفقیت بالای سر ببرد. رستمی در شرایطی روزهایی پر از ناکامی را با رکوردهای ضعیف پشت سر گذاشته که همچنان با اعتمادبه‌نفس کامل می‌گوید سومین المپیک را هم تجربه می‌کند؛ اما همه اینها در حالی است که وزنه‌بردار کرمانشاهی حتی روی کاغذ هم شانسی برای المپیکی‌شدن ندارد. کیانوش در نیمه دوم سال میلادی جاری تنها در یک مسابقه (قهرمانی جهان 2019 تایلند) شرکت کرده که با اوت‌کردن همه وزنه‌هایش، هیچ امتیازی به دست نیاورده است. او در نظر داشت که در رقابت‌های انتخابی سوییس که به‌تازگی برگزار شد، حاضر شود تا حداقل امتیاز حضور در انتخابی را بگیرد که این راه هم برایش میسر نشد، چراکه فدراسیون وزنه‌برداری نام او را برای حضور در این مسابقات ارسال نکرده بود و به‌دلیل اتمام زمان نام‌نویسی، این انتخابی را هم از دست داد تا عملا دیگر شانسی برای کسب سهمیه نداشته باشد. اگرچه در این میان حرف‌و‌حدیث‌های زیادی هم مطرح شد که فدراسیون به‌دلیل تک‌محوری‌های این وزنه‌بردار نام او را تعمدا برای مسابقات سوییس نداده است، اما علی مرادی، رئیس این فدراسیون اعلام کرد که مقدمات حضور در مسابقات انتخابی پرو را برای او مهیا می‌کنند. رستمی که نخواست عقب‌نشینی کند با اصرار و امید واهی به قول تلویحی تاماش آیان، رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری، راهی سوییس شد تا در این رقابت‌ها روی تخته برود و وزنه بزند. اگرچه ۲۴ ساعت قبل از آغاز رقابت‌ها، آدامفی، مدیر اجرائی فدراسیون جهانی، با قاطعیت اعلام کرد هیچ امتیازی برای رستمی در این مسابقات ثبت نخواهد شد و حضور رستمی آزاد و تشریفاتی خواهد بود. با وجود این کیانوش در این رقابت‌ها هم با وجود سطح نه چندان بالا عملکردی ضعیف و دور از انتظار داشت تا برای چندمین‌بار ثابت شود آماده نیست! او در رقابت‌های دسته 96 کیلوگرم، رکورد 165 کیلوگرم را در یک‌ضرب، 190 کیلوگرم را در دوضرب و در مجموع 355 کیلوگرم را بر جای گذاشت. نایب‌قهرمان المپیک 2012 لندن در حرکت یک‌ضرب و دوضرب تنها یک حرکت موفق داشت.

با توجه به شرایط موجود، کیانوش تنها یک فرصت برای حضور در گزینشی المپیک دارد که همان مسابقات پرو است که حالا می‌گوید نمی‌خواهد در این ‌میدان روی تخته برود. رستمی ازآنجاکه شرایط بدنی خوبی ندارد، ظاهرا تصمیم گرفته با توجه به ازدست‌دادن امتیازات مرحله دوم گزینشی، قید مرحله سوم و مسابقات پرو را بزند. هرچند فعلا تصمیم خود را رسما به فدراسیون اعلام نکرده و این موضوع رسانه‌ای شده است.

طبق قوانین جدید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری هر وزنه‌بردار برای اینکه بتواند مسیر کسب سهمیه المپیک را طی کند، باید در شش‌ماهه دوم در سه مسابقه شرکت کند. ازآنجاکه کیانوش مسابقات تایلند را اوت کرد، اگر تا پایان سال در دو مسابقه شرکت می‌کرد و درست وزنه می‌زد، باز هم به‌لحاظ امتیازی عقب بود. او درحال‌حاضر با 900 امتیاز در سیستم رنکینگ جهانی نه‌تنها از رقبای خارجی بلکه از رقبای داخلی خود هم جا مانده است. جبران‌کردن این 900 امتیاز در سیستم سخت گزینشی جدید تقریبا غیرممکن است. باید به‌صراحت گفت رستمی تقریبا شانسی برای رسیدن به المپیک 2020 توکیو ندارد؛ اما می‌تواند در رقابت‌های گزینشی پیش‌رو شرکت کند که عملا هزینه‌ای بیخود است. هر ورزشکار در سال 2018 باید در شش مسابقه انتخابی شرکت کند اما امتیاز چهارتای آن محاسبه می‌شود. کیانوش در یک سال گذشته در سه مسابقه انتخابی جام فجر، جام پادشاهی تایلند و قهرمانی جهان تایلند شرکت کرده است؛ البته که اگر از خودخواهی‌های رستمی، بی‌برنامگی‌های مسئولان فدراسیون در کنترل این ورزشکار و حواشی‌ به‌وجود‌آمده بگذریم باید به این نکته اشاره کرد که سیستم جدید گزینشی بازی‌های المپیک هم کار کیانوش را برای حضور در توکیو خیلی دشوار کرد. در مجموع تنها هشت نفر اول رده‌بندی در هر وزن سهمیه المپیک را به دست می‌آورند. البته شش سهمیه دیگر هم برای نفرات برتر قاره و یک سهمیه کشور میزبان بازی‌ها هم در نظر گرفته می‌شود. حتی اگر مثلا ایران در دسته 96 کیلوگرم جزء هشت نفر اول جهان باشد، دیگر سهمیه‌ای برای نفر دوم از ایران وجود ندارد که به‌عنوان نفر برتر آسیا در این دسته المپیک را ببیند.

رقابت‌های وزنه‌برداری در المپیک به‌قدری سخت شده که هر کشور تنها می‌تواند در یک دسته نماینده داشته باشد. ایران دیگر نمی‌تواند شاهد این باشد که مثل المپیک 2012 لندن نفراتی مانند بهداد سلیمی و سجاد انوشیروانی را در سنگین‌وزن اعزام کند و مدال‌آور باشد. نتیجه این قانون جدید این شده که در نهایت بسیاری از ستاره‌ها بیرون بمانند. نکته دیگری که درباره کیانوش رستمی باید به آن توجه کرد، این است که کیانوش رستمی، علاوه بر سهراب مرادی که رکورددار دسته 96 کیلوگرم است، ایوب موسوی و رضا بیرالوند را هم به‌عنوان دو رقیب جدی دیگر در کنار خود می‌بیند. موسوی در دسته 102 کیلوگرم و بیرالوند در دسته 89 کیلوگرم به‌تازگی رکوردهای خوبی زده‌اند که کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری در نظر دارد از آنها در دسته 96 کیلوگرم استفاده کند. این دو وزنه‌بردار در حالی امتیازهای بالاتری نسبت به مرادی و رستمی دارند که اگر در دو مسابقه انتخابی دیگر در دسته 96 کیلوگرم وزنه بزنند، کل امتیازاتشان به این دسته انتقال داده می‌شود. موسوی و بیرالوند هرکدام هزارو 800 امتیاز دارند، مرادی هزارو 400 و کیانوش 900 امتیاز دارد؛ اما موضوع مهمی که شاید کمتر به آن توجه شده و در مقابل هیچ واکنشی را هم از سوی مسئولان ارشد ورزش کشور به‌دنبال نداشته، اعتراض رستمی به قوانین جدید سیستم گزینشی المپیک است.

رستمی مدعی شده هیچ اطلاعی از نحوه اعمال این قوانین نداشته و فدراسیون او را توجیه نکرده که باید در چند مسابقه شرکت کند. این در حالی است که سعید علی‌حسینی، قهرمان دسته فوق سنگین ایران هم به آن معترض شده است. او نیز به‌دلیل مصدومیت در رقابت‌های جهانی شرکت نکرد و به‌دلیل نداشتن امتیاز لازم از رقابت‌های انتخابی المپیک حذف شد.  سؤال اینجاست فدراسیون وزنه‌برداری که رئیس پرحاشیه‌ای چون علی مرادی را در رأس خود می‌بیند، چقدر در این خصوص مقصر است؟