۰ نفر

میزان گل‌های زده در لیگ ایران و سایر کشورهای معتبر در فوتبال؛

گُل‌نزن‌ ترینیم!

۱ آبان ۱۳۹۸، ۲۰:۲۳
کد خبر: 389728
گُل‌نزن‌ ترینیم!

لیگ فوتبال ما ١٩ دوره است نام حرفه‌ای را یدک می‌کشد، اما همه می‌دانیم از هیچ نظر با لیگ‌های معتبر اروپایی قابل مقایسه نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، ما از نظر امکانات،‌ سخت‌افزار،‌ اقتصاد،‌ برنامه‌ریزی، زمین چمن،‌ البسه ورزشی و ... با فوتبال روز جهان فرسنگ‌ها فاصله داریم. در زمینه فنی هم این عقب‌ماندگی را می‌توان با بررسی و مقایسه آمار گلزنی فوتبال باشگاهی ایران با چند لیگ معتبر اروپایی مشاهده کرد.

آمار گل‌های زده در لیگ‌های معتبر

لیگ برتر انگلیس: تمام فوتبالی‌های دنیا قبول دارند که لیگ برتر انگلستان جذاب‌ترین لیگ باشگاهی جهان به حساب می‌آید. در شرایط کنونی ٩ هفته از این مسابقات برگزار شده و در ٩٠ مسابقه ٢٤٨ گل به ثمر رسیده‌ است، یعنی به‌صورت میانگین در هفته ٢٧,٥ گل و در هر بازی ٢.٧٥ گل.

بوندسلیگای آلمان: هفته هشتم مسابقات بوندسلیگای آلمان هم در شرایطی این هفته به پایان رسید که مجموع گل‌های زده در تمام مسابقات ٢٢٥ عدد بود. این آمار نشان می‌دهد در هر هفته این لیگ ١٨ تیمی به‌صورت میانگین ٢٨,١٢ و در هر بازی ٣.١٢ گل وارد دروازه‌ شده است.

لالیگای اسپانیا: تا پایان هفته نهم،‌ آمار ٢١٨ گل زده در لالیگای اسپانیا به ثبت رسیده است. در این مسابقات ٢٠ تیم حضور دارند و همین مسأله ما را به آمار ٢٤,٣٣ گل در هر هفته و ٢.٤٣ گل در هر بازی می‌رساند. خیلی‌ها بر این باورند که آمار گلزنی در فوتبال اسپانیا نسبت به سال‌های اخیر افت داشته است، اما با اوج‌گیری دوباره رئال ‌مادرید و بارسلونا‌ احتمالا در ادامه لیگ، آمار گلزنی در هر هفته بالاتر هم خواهد رفت.

کالچوی ایتالیا: شاید باور نکنید آمار گلزنی در فوتبال ایتالیا تا به اینجای فصل از انگلیس هم بهتر بوده است. با وجود این‌که تنها هشت هفته از مسابقات سپری شده،‌ ٢٠ تیم حاضر در این رقابت‌ها توانسته‌اند در مجموع ٢٢٣ گل بزنند. این عدد ما را به میانگین ٢٧,٨٧ گل در هر هفته و ٢.٧٨ گل در هر بازی می‌رساند.

لوشامپیونا فرانسه: اما در فرانسه ١٠ هفته از مسابقات  لوشامپیونا به پایان رسیده است. آمار نشان می‌دهد ٢٣٤ گل در کل مسابقات زده شده؛ پس در هر هفته این لیگ ٢٣,٤ گل و در هر بازی ٢.٣٤ گل به ثمر رسیده است.

سوپرلیگ ترکیه: ترکیه‌ با سرمایه‌گذاری هنگفت و برنامه‌ریزی بلندمدت تلاش می‌کند سطح فوتبال خود را به کشورهای قدرتمند اروپا برساند. پس باشگاه‌های این کشور همسایه ایران هم همسو با سیاست‌های فدراسیون فوتبال کشورشان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. مسابقات سوپرلیگ ترکیه با حضور ١٨ تیم به پایان هفته هشتم رسیده و ٢٠١ گل هم مجموع گل‌های زده تیم‌هاست. پس در هر هفته ٢٥,١٢ گل ثبت شده و در هر بازی ٢.٧٩ گل!

لیگ برتر روسیه: لیگ فوتبال روسیه که سردار آزمون هم در آن حضور دارد و برای زنیت بازی می‌کند، با حضور ١٦ تیم برگزار می‌شود و  چند روز پیش مسابقات هفته سیزدهم به پایان رسید. مجموع گل‌های زده تا اینجای فصل ٢٦١ بوده؛ میانگین گل در هر هفته و در هر بازی ٢,٥ گل است.

سوپرلیگ بلژیک: در لیگ بلژیک هم بازیکنان ایرانی چون کاوه رضایی و علی قلی‌زاده حضور دارند. سرمربی تیم ‌ملی ایران هم که مارک ویلموتس بلژیکی است. لیگ ژوپیر هم با ١٦ تیم برگزار می‌شود و بازی‌ها در شرایطی به هفته دهم رسیده که برگزاری دو مسابقه به تعویق افتاده است. با وجود این، مجموع گل‌های زده در این لیگ ٢٦١ عدد است. میانگین گلزنی هم ٢٦,١ گل در هر هفته و ٣.٢٦ گل در هر مسابقه است.

لیگ پرتغال: مهدی طارمی، مهرداد محمدی و امیر عابدزاده سه لژیونر شاغل در پرتغال هستند. لیگ این کشور ١٨ تیمی است و تنها هفت هفته از مسابقات سپری شده است. آمار هم به خوبی نشان می‌دهد تا اینجای فصل ١٥٦ گل تنها توسط تیم‌ها زده شده که میانگین گلزنی در این لیگ می‌شود ٢٢,٢٨ گل در هر هفته و ٢.٧٨ گل در هر بازی!

اردویژه هلند: در بین لیگ‌های معتبر اروپایی‌، هلند پرگل‌ترین لیگ است. همیشه مسابقات باشگاهی این کشور آمار گلزنی قابل توجهی دارد و امسال هم آمار ثبت شده دوباره این واقعیت را به همه نشان می‌دهد. لیگ اردویژه در شرایطی به هفته دهم رسیده که تماشاگران شاهد ٣٠٠ گل در کل مسابقات بوده‌اند. آمار فوق‌العاده ٣٠ گل در هر هفته و ٣ گل در هر بازی نشان می‌دهد شما از تماشای بازی‌های لیگ هلند اصلا خسته نخواهید شد.

مهاجمان گل‌نزن در ایران

برسیم به لیگ برتر ایران که مسابقات آن به پایان هفته هفتم رسیده است. تاکنون تنها ١٢٠ گل در ٥٦ مسابقه به ثمر رسیده است. جدول لیگ برتر ما را به میانگین گلزنی ١٧,١٤ گل در هر هفته و ٢.١٤ گل در هر بازی می‌رساند. نکته قابل توجه دیگر اینجاست که در تمام لیگ‌های معتبر اروپایی که آمار گلزنی آن را به‌صورت کلی بررسی کردیم،‌ مهاجمان وظیفه گلزنی را برای تیم‌ها به‌درستی انجام می‌دهند. در فوتبال ایران اما به نظر می‌رسد مهاجمان حال و روز خوبی ندارند. علی علیپور آقای گل دو فصل قبل که‌ سال قبل هم سومین گلزن برتر لیگ بود تاکنون گلی نزده است. کی‌روش استنلی آقای گل فصل قبل تنها دو بار موفق به گلزنی شده و لوسیانو پریرا هم درخشش‌ سال قبل را نداشته است. بهترین گلزن لیگ برتر هم تاکنون شهریار مغانلو، ‌هافبک پیکان است که پنج گل برای این تیم به ثمر رسانده است. این آمار نشان می‌دهد وضع فوتبال هجومی کشور زیاد خوب نیست و باشگاه‌ها و مدیران فوتبال کشور باید فکری اساسی به حال این بحث بسیار جدی کنند.

آمار فاجعه در لیگ خلیج‌فارس

اگر جدول لیگ برتر ایران را به دو بخش هشت تیم اول و هشت تیم دوم تقسیم و آمار گلزنی آنها را بررسی کنیم به نکته جالب توجه و حیرت‌انگیزی می‌رسیم. تعداد گل‌هایی که هشت تیم نیمه دوم جدول تا پایان هفته هفتم به ثمر رسانده‌اند از هشت تیم بالایی جدول بیشتر است. تیم‌های نیمه دوم جدول ٦١ گل به ثمر رسانده‌اند و تیم‌های بالای جدول ٥٩ گل! در هیچ‌کدام از جداول لیگ‌های معتبر اروپایی که به آن اشاره کردیم چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنید و تیم‌های بالای جدولی علاوه بر امتیاز‌، از نظر گلزنی هم آمار قابل قبولی دارند. در شرایط کنونی پیکان با ١٣ گل بهترین تیم لیگ از این نظر است و در رده ١٣ جدول قرار دارد. نساجی با ١٢ گل دومین تیم برتر است که در رده نهم قرار گرفته است. سپاهان صدرنشین مسابقات و استقلال تیم هشتم جدول هم ١٠بار موفق به گلزنی مقابل حریفان شده‌اند. این نکته را هم فراموش نکنیم که تیم‌های بالای جدولی به لطف خط دفاعی قدرتمند خود و خوردن گل کمتر نسبت به تیم‌های نیمه دوم جدول،‌ شرایط بهتری دارند و امتیاز بیشتری تا اینجا جمع کرده‌اند.