۰ نفر

فدراسیون والیبال برنامه درستی ندارد

۲۴ مهر ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 388030
فدراسیون والیبال برنامه درستی ندارد

مسابقات جام جهانی والیبال دیروز به پایان رسید و تیم ملی والیبال کشورمان با شکست در آخرین دیدار مقابل لهستان به کار خودش پایان داد.

 ملی‌پوشان والیبال ایران در این مسابقات با 4 برد و هفت شکست بالاتر از تیم‌هایی نظیر کانادا و استرالیا و پایین‌تر از تیم‌هایی همچون ژاپن، آرژانتین و روسیه و ایتالیا در رده هشتم قرار گرفت. تیم‌های برزیل، لهستان و امریکا نیز رده‌های اول تا سوم مسابقات را به دست آوردند. عملکرد تیم ملی والیبال و مدیریت کولاکوویچ در این مسابقات بسیار بحث‌برانگیز بود و اظهارنظرهای مختلفی را برانگیخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، از کارشناسان والیبال تا گزارشگران تلویزیون در مورد وضعیت تیم ملی به اظهارنظر پرداختند. در این میان بهنام محمودی کاپیتان و ستاره سابق تیم ملی والیبال ایران معتقد است که عملکرد ضعیف فدراسیون باعث نرسیدن ایران به جایگاه واقعی‌اش بوده و کارنامه کولاکوویچ نیز باید در کمیته فنی مورد ارزیابی قرار گیرد.

جام جهانی والیبال با ایستادن ایران در جایگاه هشتم به پایان رسید. عملکرد تیم ملی والیبال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا خسته نباشید می‌گویم به بچه‌ها و کادر فنی تیم ملی. در مجموع عملکرد تیم ایران بد نبود. البته من خودم به شخصه توقع داشتم جایگاه بهتری را به دست بیاوریم. گمان می‌کنم با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و ایجاد شرایط بهتر تیم ملی می‌توانست جایگاه پنجم یا ششم یا حتی جایگاهی بین چهار تیم نخست را به دست بیاورد. متاسفانه فدراسیون والیبال برنامه درست و مدیریت قابل قبولی در این تورنمنت نداشت و اگر این اتفاق می‌افتاد می‌توانستیم در این تورنمنت که یکی از معتبرترین تورنمنت‌های والیبال به حساب می‌آید، نتیجه بهتری بگیریم. شرط گرفتن نتیجه بهتر در این مسابقات این بود که از نفرات تیم استفاده درستی می‌شد. یعنی به صورت فرسایشی از بازیکنان استفاده نمی‌کردیم. ما در طول تورنمنت و مسابقات قبلی هم از بازیکنان باتجربه و هم از بازیکنان جوان استفاده درستی نکردیم. به اعتقاد من بازیکنان تمام زحمت خودشان را کشیدند اما نتیجه آن چیزی که می‌خواستیم نشد. در ادامه امیدوارم با برنامه‌ریزی خوب به المپیک صعود کنیم.

سطح جام جهانی 2019 چگونه بود؟ آیا همه تیم‌ها با تمام قوا وارد مسابقات شده بودند؟

امسال به واسطه اینکه در سطح جهانی سال شلوغی در والیبال داشتیم، خیلی از تیم‌ها تورنمنت‌ها را برای خودشان اهم و مهم کرده بودند. بعضی تیم‌ها نفرات اصلی‌شان را به این مسابقات آورده بودند و برخی دیگر بازیکنان شاخص‌شان را در لیگ جهانی که چند وقت پیش برگزار شده بود به بازی گرفتند. امسال علاوه بر جام جهانی و لیگ ملت‌ها، جام ملت‌های آسیا و جام ملت‌های اروپا را هم داشتیم که تیم‌ها نفرات‌شان را در این مسابقات تقسیم کرده بودند. ما هم باید همین کار را می‌کردیم. ولی استفاده از همه نفرات اصلی در مسابقات قبلی باعث فرسوده شدن بازیکنان و بروز آسیب‌‌دیدگی برای ملی‌پوشان شد.

منتقدین به عملکرد آقای کولاکوویچ به عنوان سرمربی تیم میل نقدهای زیادی وارد کردند.

آقای کولاکوویچ باید در کمیته فنی حاضر شوند و عملکرد ایشان آنجا بررسی و آنالیز شود. چون من خودم کاندیدای فدراسیون هستم الان نمی‌توانم وارد مسائل فنی جزیی شوم. ان‌شاء‌‌الله بعد از مشخص شدن کاندیداها و انتخابات آن وقت می‌توانم اظهارنظر کنم.

آنچه در جام جهانی خیلی به چشم آمد، شکست‌های سنگین ملی‌پوشان در دو ست بازی مقابل تیم‌های امریکا و ژاپن با اختلاف زیاد بود که در چند سال گذشته نمونه‌اش را نداشتیم.

این به خاطر حضور بازیکنان جوان در ترکیب تیم ملی بود. بازیکنان جوان در برخی بازی‌ها عملکرد بسیار خوبی داشتند. منتها متاسفانه ما در همین تورنمنت از بازیکنان جوان هم به صورت فرسایشی استفاده کردیم و این باعث شد ملی‌پوشان عملکرد مناسبی در همه برهه‌ها نداشته باشند.

از بازیکنان جوانی که به کار گرفته شدند، کدام‌یک عملکرد بهتری داشتند؟

نمی‌خواهم نام ببرم البته ولی مثلا آقای مجرد عملکرد خوبی داشتند. در واقع همه بازیکنان جوان تیم خوب کار کردند. به اعتقاد من این بچه‌ها شایستگی خودشان را نشان دادند گرچه باز هم تکرار می‌کنم نحوه استفاده از این بازیکنان باید بهتر می‌بود.

در آینده نه‌چندان دور ما مسابقات انتخابی المپیک را پیش رو داریم.

در آن مسابقات اگر تدارک مناسب دیده باشیم و برنامه‌ریزی درستی کرده باشیم بدون شک به مشکل برنخواهیم خورد. با توجه به اینکه ژاپن هم حضور ندارد چون خودش به عنوان میزبان در مسابقات المپیک حاضر است، اگر اتفاق خاصی نیفتد شرایط برای صعود مهیاست.

از تیم‌های حاضر در جام جهانی کدام یک نظر شما را جلب کرد؟

من تیم لهستان را تیم قدرتمندی دیدم. برزیل که البته قهرمان شد هم جزو تیم‌های خوب این مسابقات بود. برزیلی‌ها با دوراندیشی و برنامه مشخص همیشه جزو بهترین تیم‌های جهان هستند. آنها نشان دادند چقدر تیم پخته و باتجربه‌ای هستند. در کنار برزیل و لهستان می‌توان به امریکا و ژاپن که بسیار جنگنده ظاهر شد نیز اشاره کنم. برخی دیگر از تیم‌ها نیز به واسطه جوان‌گرایی شرایط متفاوتی را تجربه کردند.

بازیکنان جوان ایران مقابل برزیل خوب کار کردند و اگر بدشانس نبودند حتی می‌توانستند لااقل دو ست از حریفی که در نهایت قهرمان شد بگیرند.

بالاخره ورزش همین است. نمی‌توان اسم این اتفاقات را بدشانسی گذاشت. حتی اگر بدشانسی هم باشد ما باید با درس گرفتن از اتفاقات جلوی بدشانسی را بگیریم. هم مربیان و هم بازیکنان باید حواس‌شان باشد که دیگر چنین مسائلی اتفاق نیفتد.

نظر شما در مورد کارشناسی گزارشگران تلویزیون چیست؟

من فقط می‌توانم بگویم که گزارشگر نباید کارشناسی کند. وظیفه گزارشگر، گزارش بازی است و آن کارشناسی که به برنامه دعوت می‌شود باید در مورد مسائل فنی اظهارنظر کند.