۰ نفر

روز تاریخی زنان در ورزشگاه مردانه آزادی

۱۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۲۷
کد خبر: 385929
روز تاریخی زنان در ورزشگاه مردانه آزادی

شاید روز 18 مهر در ورزشگاه آزادی، بار دیگر یکی از روزهای تاریخی فوتبال ایران رقم بخورد که جنبه‌های اجتماعی این بازی بسیار پررنگ‌تر از ورزش و برگزاری یک مسابقه فوتبال در سطح ملی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در حالی دو تیم ملی ایران و کامبوج در مستطیل سبز به مصاف هم می‌روند که این بازی تماشاگران ویژه‌ای در جایگاه‌های 6-a، 7-a، 8-a و a-9 دارد و سه‌هزار و 500 زن ایرانی از نزدیک شاهد برگزاری این بازی فوتبال خواهند بود. وقتی به تاریخ بازی‌های تیم ملی نگاهی می‌اندازیم از این روزهای خاص کم نمی‌بینیم، از بازی ایران و استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 گرفته که میلیون‌ها نفر از فرط شادی برای اولین بار به خیابان‌ها آمدند و هر کسی به نوعی شادمانی خود را از صعود ایران به جام جهانی ابراز می کرد تا بازی ایران و آمریکا که جنبه‌های سیاسی این مسابقه باعث شد که فیفا لقب بازی قرن را به این مسابقه بدهد و... اما بازی ایران و کامبوج نیز می‌تواند یکی از این بازی‌های تاریخ‌ ساز باشد و بازی فوتبال غیرحساس این دو تیم در مقدماتی جام جهانی 2022، در زمین تحت تاثیر جایگاه‌های زنانه ورزشگاه قرار می‌گیرد، در جایی که برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زنان و دختران ایرانی بدون گزینش و با بلیت خریداری شده وارد استادیوم مردانه آزادی می‌شوند.

این در حالی است که هنوز بسیاری از جایگاه‌های مردان خالی است، اما سه‌هزار و 500 بلیت جایگاه‌های زنان برای بازی ایران-کامبوج در مدت چند دقیقه فروخته شد. بامداد جمعه 12 مهر، وقتی فروش اینترنتی بلیت بازی تیم ملی ایران با کامبوج آغاز شد، جایگاه‌های مخصوص زن‌ها به سرعت تکمیل شدند. نخست جایگاه آ6-a سپس بلیت‌های جایگاه‌های دیگر به فروش رسیدند، این جایگاه‌ها در نمودار خرید با رنگ بنفش مشخص شده‌اند و پر شدن آنها با عناوینی چون «بنفش شدن ورزشگاه» در صدر خبرهای ورزشی و اجتماعی قرار گرفت.

حاشیه پررنگ‌تر از متن

در گزارشی که ایرنا از واکنش‌ برخی به حضور بانوان تهیه کرده، به این موضوع اشاره داشته که در لایه‌ای از جامعه با واکنشی مواجه هستیم که این شیرینی را به کام بسیاری تلخ می‌کند. حالا که ظاهرا سدهای قانونی و حقوقی شکسته شده، سدهای نگرشی و فرهنگی خود را نشان می‌دهد. جوک‌هایی که پشت لطیفه بودن‌شان، طعمی از تحقیر و سلطه را به مخاطب می‌چشانند؛ «خانم‌هایی که بار اول می‌رید ورزشگاه، برا دسشویی رفتن نباید از استاد اجازه بگیرید.» «دخترها حواستون باشه بین دو نیمه زمینا عوض می‌شه، شما تیمتونو عوض نکنید.»، «از فردا همه بازی‌ها با 2 ساعت تاخیر شروع می‌شه چون زن‌ها فقط 2 ساعت آرایش می‌کنند تا حاضر بشن»، «تو ورزشگاه سعدی و حافظ نمی‌خونندها» و امثال اینها از جمله مطالبی است که طی روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده ‌است و برخی می‌خواهند با این جملات این اتفاق را به کام بانوان تلخ کنند.

موضوع عادی در روز بزرگ

در این رابطه یک جامعه شناس  می‌گوید: اینکه خانم‌ها به‌طور آزادانه بلیت خریداری کنند و وارد یک مکان عمومی همچون استادیوم‌های ورزشی شوند، یک حق مسلم هر شهروند و موضوع کاملا عادی و پیش پا افتاده‌ای است و هنوز نمی‌دانیم که چرا با این موضوع مخالفت می‌شود، اما اینکه بعد از سال‌ها خانم‌های جامعه ما به این حق خود رسیده‌اند، می‌تواند یک روز مهم برای آنها باشد در حالی که در واقعیت یک حق شهروندی عادی است. شهلا اعزازی در ادامه خاطرنشان کرد: سه‌هزار و 500 بلیت برای بانوان ما بسیار کم است و اگر گمان بر این است مردان ما رفتار نا به‌هنجار در مقابل زنان در استادیوم‌ها دارند، اصلا درست نیست و ما در جامعه هم می‌بینیم هر کجا که خانم‌ها حضور دارند در آن مکان‌ها کمترین ناهنجاری رخ می‌دهد، ولی این حق باید خیلی وقت پیش‌ها به بانوان داده می شد و حالا اصلا کار بزرگی رخ نداده است. امیدواریم مردانی که برای دیدن این بازی می‌روند آنطور که شایسته است برخورد نمایند تا پاسخی باشد به کسانی که گمان می‌کنند آنها با فحاشی برای خانم‌ها در استادیوم می‌توانند مشکل ساز باشند. از سوی دیگر تلاش خانم‌ها برای احقاق حقی که از آنها گرفته شده بود قابل تقدیر است و جامعه ما به کجا رسیده که حضور بانوان در یک مسابقه ملی فوتبال اینقدر بازخورد خواهد داشت، در حالی که این موضوع توهین مستقیم به مردانی است که نمی‌توانند مادر، همسر و خواهر و دخترشان را در کنار خودشان در استادیوم ببینید.

پلیس زن در استادیوم آزادی

از سوی دیگر پلیس هم برای این مسابقه تدابیر ویژه‌ای اندیشیده و روز گذشته (شنبه) رئیس پلیس پایتخت با اشاره به دیدار دو تیم ملی فوتبال ایران و کامبوج در ورزشگاه آزادی و حضور بانوان برای تماشای این دیدار، از برنامه‌ریزی تامین امنیت کامل این بازی خبر داد. سردار حسین رحیمی به این موضوع تاکید کرده است: پلیس همچون دیگر دیدارها مسئولیت برقراری امنیت این دیدار را بر عهده داشته و امنیت آن را تامین خواهد کرد. با اطمینان می‌گویم که این دیدار نیز همچون دیگر دیدارها با آرامش و امنیت کامل برگزار خواهد شد. در این دیدار با توجه به حضور بانوان قطعا جمع زیادی از ماموران پلیس زن برای کنترل امنیتی و تامین امنیت در ورزشگاه حضور خواهند داشت.