۰ نفر

مرور جریمه‌های سنگین بعد از «دربی پایتخت»

۸ مهر ۱۳۹۸، ۹:۱۰
کد خبر: 384322
مرور جریمه‌های سنگین بعد از «دربی پایتخت»

دربی پایتخت همیشه حواشی بیشتری نسبت به متن داشته و هواداران فوتبال اصولا از کیفیت پایین این مسابقه بخصوص گلایه می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، سپهر خرمی در شرق نوشت: در اواسط دهه 70 پیش از برگزاری دربی، دورهمی یا میهمانی صوری‌ای از سوی سازمان تربیت‌بدنی شکل می‌گرفت تا بازیکنان به شکلی اجباری در کنار هم بنشینند و گپ بزنند. تیترهای فردای رسانه‌های مکتوب هم از عکس‌های این دورهمی همراه با لبخند بازیکنان در هتل بود. در روز مسابقه اما انگار چنین میهمانی‌ای اصلا شکل نگرفته و بازیکنان به بدترین شکل ممکن با یکدیگر برخورد می‌کردند و به زدوخورد می‌پرداختند، به همین دلیل از اوایل دهه 90 بساط میهمانی‌های اجباری بین بازیکنان و مربیان این دو تیم جمع شد.اما آخرین دربی برگزارشده، دربی شماره «90» بود که پیش‌بینی می‌شد فارغ از حواشی، به‌خاطر حضور دو مربی آرژانتینی و ایتالیایی مسابقه جذابی از آب دربیاید، اما با هر سوت داور، مشخص بود که این دیدار نیز همراه با تنش خواهد بود. در اواسط نیمه نخست بود که کنعانی‌زادگان توپ را به سمت تماشاگران استقلال شوت کرد و آتش زیر خاکستر فعال شد. تماشاگران استقلال نیز با پرتاب سنگ و بطری از بازیکن سابق خودشان پذیرایی کردند و بحران آغاز شد. در اواخر بازی اما باز هم شاهد بزن‌بزن بین بازیکنان دو تیم بودیم؛ این درگیری که با رفتار غیرورزشی سیاوش یزدانی، مدافع استقلال، همراه بود، اگر محسن خلیلی و کریم باقری دخالت نمی‌کردند یاد خاطره درگیری مجتبی محرمی و امیر قلعه‌نویی در سال 73 زنده می‌شد.کمیته انضباطی هم برای اینکه نشان دهد با کسی شوخی ندارد، با تشکیل جلسه فوری، احکام انضباطی را علیه بازیکنان خطاکار صادر کرد که شجاع خلیل‌زاده و عارف غلامی دو جلسه از همراهی تیمشان محروم شدند و سیاوش یزدانی نیز یک جلسه. همچنین هر دو تیم پرسپولیس و استقلال از همراهی تماشاگرانشان در یک بازی خانگی محروم شدند تا به نوعی یکی از سنگین‌ترین احکام چندسال اخیر برای دربی صادر شود. اما با مرور دربی‌های گذشته مشخص می‌شود این آرا چندان هم سنگین نبوده و البته این دربی هم آن‌طور که باید تنش درون زمین نداشته است.

دربی 38؛ ماجرای معروف محرمی و قلعه‌نویی و ورود داور خارجی!

این مسابقه که در سال 73 برگزار می‌شد قطعا جنجالی‌ترین دیدار پرسپولیس و استقلال است که با سوت داور نیمه‌تمام به پایان رسید. این مسابقه تا دقیقه 80 با پیروزی پرسپولیس در جریان بود که با تکل خشن رضا شاهرودی بازی به جنجال کشیده شد و شاهرودی نیز با کارت قرمز ابهران از زمین مسابقه اخراج شد. در این دیدار ابتدا صادق ورمزیار در دقیقه 80 فاصله را کم کرد و شش دقیقه بعد ادموند اختر دروازه عابدزاده را باز کرد تا همه‌چیز برابر شود. در ادامه، مجتبی محرمی و قلعه‌نویی با یکدیگر درگیر شدند و تماشاگران دو تیم به زمین مسابقه ریختند تا داور سوت بازی را به نشانه نیمه‌تمام‌بودن به صدا دربیاورد. کمیته انضباطی خیلی زود احکام این دیدار را اعلام کرد که رأی به برتری 3 بر صفر استقلال در این دیدار داد و مجتبی محرمی سه سال، عابدزاده دو سال، فرشاد پیوس شش ماه، رضا شاهرودی یک سال و بهزاد داداش‌زاده شش ماه از پرسپولیس محروم شدند. همچنین از استقلال نیز محمود فکری، مسعود غفوری‌اصل، صادق ورمزیار و امیر قلعه‌نویی هرکدام شش ماه از حضور در مسابقه فوتبال محروم شدند.

دربی شماره 49، 9 دی‌ماه 1379؛ از بازداشت تا محرومیت شش‌ماهه!

در آن فصل استقلال با مربیگری مرحوم منصور پورحیدری وارد لیگ شده بود و در بازار نقل‌وانتقالات یکی از بهترین بازیکنان وقت سرخ‌ها را جذب کرد که در تاریخ فوتبال ایران هنوز به‌عنوان نقل‌وانتقالی جنجالی از آن یاد می‌شود. مهدی هاشمی‌نسب که با پیراهن پرسپولیس چهاربار دروازه استقلال را در دربی فروریخته بود، با قراردادی پرسروصدا به استقلال آمد. این دیدار تا دقیقه 86 با برتری 2 بر یک استقلال در جریان بود که علی کریمی در دقیقه 87 گل تساوی پرسپولیس را وارد دروازه برومند کرد. یانگ جو کیم، داور کره‌ای، چهار دقیقه وقت تلف‌شده اعلام کرده بود که به‌یک‌باره با صحنه عجیب مشت برومند به صورت پایان رأفت مجبور شد برای دقایق طولانی بازی را متوقف کند. بعد از مداوای رأفت داور چندثانیه بعد سوت پایان دیدار را به صدا درآورد که بعد از شنیدن سوت، بازیکنان دو تیم به جان هم افتادند. برخی بازیکنان از همان استادیوم توسط نیروی انتظامی بازداشت شدند و طبق گفته خودشان یک روز را در بازداشتگاه سپری کردند. کمیته انضباطی هم فردای این دیدار تشکیل جلسه داد و سه روز بعد آرای صادره را اعلام کرد که طی آن پرویز برومند 18 ماه از فعالیت‌های فوتبالی محروم شد که به 12 ماه تقلیل یافت. استیلی و نوازی هر یک 12 ماه محرومیت، مهدی تارتار شش ماه، بهروز رهبری‌فرد چهار ماه، ناصر ابراهیمی، مربی وقت پرسپولیس شش ماه، ولی صالح‌نیا، مربی بدن‌ساز استقلال دو ماه و علی سامره و فرزاد مجیدی هرکدام به دو هفته محرومیت محکوم شدند که در مجازات آنها نیز بخشش‌هایی صورت گرفت.

دربی شماره 79؛ کامبک به سبک درخشان و نقره‌داغ‌شدن سرخ‌ها

در این مسابقه که 2 آذر 1392 برگزار شد،  پرسپولیس اصلا شرایط مناسبی نداشت و در میانه جدول برای کسب رتبه‌های تک‌رقمی با مربیگری حمید درخشان تلاش می‌کرد. استقلال اما با قلعه‌نویی یکی از مدعیان عنوان قهرمانی بود. تصور این بود که شاگردان قلعه‌نویی می‌توانند از شرایط بحرانی پرسپولیس بیشترین بهره را ببرند و به برتری برسند. در این مسابقه سجاد شهباززاده طبق انتظار گل نخست را وارد دروازه نیلسون کوریا کرد، اما با ورود مهدی طارمی جوان در دقیقه 70 ورق برگشت و شاگردان حمید درخشان توانستند به فاصله 10 دقیقه دوبار دروازه محسن فروزان را باز کنند. محمد نوری و امید عالیشاه دو گل سرخپوشان را وارد دروازه حریف کردند. در این مسابقه عالیشاه پس از گلزنی پیراهن خود را درآورد و با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد. گفتنی است این مسابقه نیز با پرتاب نارنجک و درگیری بین بازیکنان دو تیم (عالیشاه و میلاد فخرالدینی) همراه شد که طی آن کمیته انضباطی تشکیل جلسه داد و پرسپولیس را از حضور تماشاگر در یک مسابقه خانگی محروم کرد و حسین عبدی، مربی پرسپولیس و امیر قلعه‌نویی، سرمربی استقلال، هم به دلیل خارج‌شدن از محوطه فنی و اعتراض مکرر به داور، یک جلسه، امید عالیشاه به دلیل اعتراض به داور دو جلسه و میلاد فخرالدینی به دلیل درگیری با بازیکن یک جلسه از همراهی تیمشان محروم شدند.

دربی شماره 84؛ پیروزی استقلال با طعم درگیری کاپیتان‌ها

در این مسابقه که بهمن 1395 برگزار شد،  پرسپولیس شرایط بهتری نسبت به استقلال در جدول رده‌بندی داشت و علیرضا منصوریان با پیروزی در این مسابقه می‌توانست شرایط تیمش را از حالت بحرانی خارج کند. پرسپولیس در این دیدار توسط سروش رفیعی به گل زودهنگام در دقیقه چهار رسید، اما این تیم منصوریان بود که با استفاده از ضدحملات کوبنده در همان نیمه اول سه‌بار دروازه پرسپولیس را باز کردند. پرسپولیس که در آستانه شکست سنگین مقابل رقیب دیرینه بود، در دقیقه 91 توسط سیدجلال حسینی با ضربه سر به گل دوم رسید که بعد از این گل، کاپیتان‌های دو تیم (حسینی و رحمتی) به زدوخورد با یکدیگر پرداختند و اگر داور این فصل لیگ برتر استرالیا (علیرضا فغانی) نبود که این دو را جدا کند، مشخص نبود چه سرنوشتی انتظار ملی‌پوشان سابق تیم ملی را می‌کشید. در پایان، کمیته انضباطی، مهدی رحمتی را به دلیل رفتار غیرورزشی دو جلسه از همراهی تیمش محروم کرد و سیدجلال حسینی نیز یک جلسه طعم محرومیت را چشید.