۰ نفر

نگاهی به وضعیت عجیب فوتبال زنان در ایران؛

دخترانی که 112گل می‌زنند و دیده نمی‌شوند

۷ مهر ۱۳۹۸، ۸:۲۲
کد خبر: 384061
دخترانی که 112گل می‌زنند و دیده نمی‌شوند

کنفدراسیون فوتبال آسیا یکی، دوسالی است که ثابت کرده توجه ویژه‌ای به فوتبال زنان و حضور فعال آنها در این رشته ورزشی دارد. در همین راستا ای اف سی قرار است برای نخستین‌بار یک رقابت را با حضور چهار تیم برتر باشگاهی برای زنان برگزار کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، کنفدراسیون فوتبال آسیا قصد دارد برای نخستین‌بار یک رقابت را با حضور بهترین تیم‌های باشگاهی زنان برگزار کند. طبق اعلام AFC با پایان سال جاری یک رقابت با حضور چهار تیم برتر قاره آسیا برگزار خواهد شد و تیم‌ها به صورت دوره‌ای برابر هم بازی خواهند کرد. براین‌اساس چهار تیم از بهترین‌های لیگ‌های استرالیا، چین، ژاپن و کره جنوبی برابر هم صف‌آرایی خواهند کرد تا بهترین تیم قاره آسیا انتخاب شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز زمان و مکان دقیق این رقابت را اعلام نکرده است، اما چیزی که قطعی شده، حضور چهار تیم از لیگ‌های معتبر آسیایی؛ یعنی کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و چین است. بااین‌حال پروژه‌ای که ای‌اف‌سی آن را کلید زده مربوط به همین تیم‌های محدود نمی‌شود و در آینده چیزی شبیه به لیگ قهرمانان آسیا برای زنان شکل خواهد گرفت. حالا سؤال اصلی اینجاست که آیا آن روز، نماینده‌ای هم از ایران در بالاترین سطح باشگاهی آسیا حضور خواهد داشت؟ واقعیت این است که فوتبال زنان در ایران آن‌طور که باید رشد نکرده و سرمایه‌گذاری آن صرفا برای چند تیم که نسبت به ورزش زنان اهمیت می‌دهند خلاصه می‌شود. لیگ برتر فوتبال زنان سال‌هاست در اختیار کرمانی‌هاست و با قهرمانی شهرداری بم و نایب‌قهرمانی شهرداری سیرجان به پایان می‌رسد. فصل اخیر نیز با ششمین قهرمانی بلامنازع شهرداری بم به پایان رسید. شهرداری بم موفق شد با 21 برد از 22 مسابقه و یک تساوی و بدون شکست بااقتدار جام قهرمانی را بالای سر ببرد. زهرا قنبری، مهاجم بمی‌ها، با 51 گل زده خانم گل این رقابت‌ها شد و ضمن به‌دست‌آوردن کفش طلا، رکوردی دست‌نیافتنی را به نام خود ثبت کرد؛ گلزنی در تمامی مسابقات این فصل!

باشگاه‌های متمول؛ غایب در لیگ زنان

در بین تیم‌های اروپایی معمولا باشگاه‌های بزرگ در سطح فوتبال زنان هم تیم‌داری می‌کنند؛ به‌طورمثال تیم فوتبال زنان لیون یکی از قدرتمندترین تیم‌های حاضر در سطح باشگاهی زنان با شش دوره قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و 17 قهرمانی در لیگ برتر فرانسه است. همچنین تیم فوتبال زنان آرسنال انگلیس یکی از تیم‌های مطرح در فوتبال زنان دنیاست که یک‌بار در لیگ قهرمانان اروپا و 15 بار در لیگ برتر این کشور به مقام قهرمانی رسیده. در فوتبال ایران اما باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و تراکتور و ... در فوتبال زنان فعالیتی نمی‌کنند و در سطح برتر تیمی از آنها حضور ندارد. سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان و ملوان انزلی و پارس جنوبی تنها تیم‌هایی هستند که هم‌زمان در سطح مردان و زنان برای فوتبال تیم‌داری می‌کنند. سپاهان اصفهان در فصلی که به پایان رسید به مقام سوم رسید و ذوب‌آهن نیز رتبه پنجم را در لیگ 12 تیمی برای خود تثبیت کرد. در فوتبال زنان نه‌تنها باشگاه‌ها علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند، بلکه ترجیح می‌دهند آن را منحل یا واگذار کنند. آخرین سکانس از حاشیه عجیب‌وغریب در این رشته پیرامون تیم فوتبال زنان ملوان رخ داد که تبدیل به بمب خبری در رسانه‌ها شد. باشگاه ملوان که دیگر قصد تیم‌داری در فوتبال زنان را نداشت، با دلایل عجیب و باورنکردنی به صورت مقطعی این تیم را منحل کرد و طی بیانیه‌ای به صورت سربسته دلیل آن را توضیح داد: «باشگاه ملوان هیچ‌وقت تیم بانوان خود را منحل نکرده بلکه از ماه‌ها قبل تصمیم به واگذاری این تیم گرفته بود که البته این تصمیم دلایل خاص خود را داشت؛ دلایلی که بسیاری از آنها را نمی‌توان در رسانه‌ها و برای افکار عمومی در جامعه مطرح کرد». بعد از این بیانیه بود که با فشار مسئولان، تیم فوتبال زنان ملوان که ملی‌پوشان زیادی را در اختیار داشت بار دیگر به سطح اول فوتبال زنان برگشت. مریم ایراندوست، سرمربی وقت ملوان که به تازگی به دلیل مشکلات مالی از تیمش جدا شده است، در آخرین گفت‌وگوی خود بودجه تیم زنان ملوان را 70 میلیون تومان اعلام کرده است! ایراندوست در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید از هفته نهم به‌بعد با کمک‌های مردمی و هیئت فوتبال استان هزینه جاری تیم برای سفرها تأمین شد. جهان نجاتی، سرمربی شهرداری سیرجان که موفق شد تیمش را در پایان رقابت‌های لیگ برتر به مقام نایب‌قهرمانی برساند نیز در گفت‌وگو با تسنیم از بودجه ناکافی برای تیمش به‌شدت گلایه کرده بود: «متأسفانه با بودجه اندکی که برای فوتبال زنان تصویب می‌شود نمی‌توانیم کار خاصی انجام دهیم و همین که لیگ را به پایان برسانیم شاهکار کرده‌ایم. تمام مسابقات خارج از استان را مجبور هستیم با اتوبوس برویم تا هزینه‌ها زیاد نشود».

با نیم‌نگاهی به بودجه‌ای که در اختیار فدراسیون فوتبال سایر کشورها برای فوتبال زنان قرار دارد مشخص می‌شود که فوتبال زنان ایران حتی یک‌هزارم بودجه آن کشورها را ندارد. فدراسیون فوتبال آلمان در سال 2018 بودجه‌ای پنج میلیون پوندی برای فوتبال زنان در اختیار داشت. همچنین فدراسیون فوتبال آمریکا در سال 2018 بودجه‌ قابل‌توجه 15 میلیون‌پوندی را برای فوتبال زنان تصویب کرد و این تیم موفق شد به مقام نایب‌قهرمانی در جام جهانی برسد.

فاصله طبقاتی فنی در لیگ برتر زنان ایران

به طور قطع لیگ برتر فوتبال زنان از یک‌طرفه‌ترین لیگ‌های دنیاست که در پایان نیم‌فصل می‌توان قهرمان و نایب‌قهرمان آن را حدس زد. برای اثبات این موضوع بد نیست لیگ برتر زنان انگلیس بررسی شود. تیم فوتبال منچسترسیتی با 43 امتیاز به مقام قهرمانی رسید و چلسی با 37 و آرسنال با 32 امتیاز رتبه دوم و سوم را برای خود کردند و مشخص است که امتیازها به طور معقول بین تیم‌ها تقسیم شده است. در لیگ برتر فوتبال زنان ایران اما شهرداری بم با 21 پیروزی از 22 مسابقه به مقام قهرمانی رسید و با به‌ثمررساندن 112 گل و دریافت تنها هفت گل خورده در 22 مسابقه رکوردی جهانی را به ثبت رساند! شهرداری سیرجان؛ تیمی که در نیم‌فصل به مقام قهرمانی رسیده بود نیز با 18 برد و 3 تساوی و تنها یک شکست جایگاه دوم را برای خود کرد.

ساعت برگزاری مسابقات زنان؛ صبح زود!

یکی دیگر از مشکلاتی که بازیکنان فوتبال حوزه زنان در لیگ برتر ایران با آن مواجه هستند ساعت برگزاری مسابقات است که اغلب این دیدارها بین ساعت 9 تا 11 صبح برگزار می‌شود. دلیل این اتفاق اصولا هیچ‌وقت به طور شفاف اعلام نشده، اما چیزی که به صورت غیرمستقیم در مورد آن صحبت شده مسائل امنیتی است. این‌طور می‌توان به این موضوع نگاه کرد که حتی ساعت برگزاری مسابقات در ایران با سایر کشورها هم منطبق نیست. کنفدراسیون فوتبال آسیا لیگ قهرمانان آسیای فوتبال زنان را یکی، دو فصلی به صورت آزمایشی با همین چهار تیم از چهار لیگ معتبر آسیا برگزار خواهد کرد، اما مشخص نیست بعد از اینکه لیگ فوتبال زنان ایران نیز دارای سهمیه شد (احتمالا یک سهمیه)، با چه بودجه و امکاناتی قرار است در مقابل تیم‌هایی قرار بگیرد که با بودجه‌های دست‌نیافتنی و غیرقابل قیاس برای قهرمانی خواهند جنگید.