۰ نفر

سهم ایران از پنج حلقه رنگی المپیک

۵ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۰
کد خبر: 383650
سهم ایران از پنج حلقه رنگی المپیک

حدود ده ماه به شروع المپیک 2020 توکیو مانده و ورزشکاران و تیم‌های ملی ورزشی برای کسب سهمیه المپیک تلاش می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرآنلاین، ریو و توکیو تفاوت‌های زیادی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارند و شاید تنها نقطه مشترک این دو شهر در این چهار سال اخیر، برگزاری المپیک در این شهرها باشد. تا این لحظه تیم ملی بسکتبال در میان‌ها رشته‌های تیمی، احسان حدادی، پرتاپ‌کننده دیسک و حسن تفتیان، دونده سرعت در دو و میدانی، نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان در رشته تیراندازی موفق به کسب سهمیه المپیک شدند. همچنین در کشتی آزاد و فرنگی، ایران موفق شد از دوازده سهمیه موجود، پنج سهمیه را کسب کند و برای بقیه سهمیه‌ها به مسابقات دیگر انتخابی نیم‌نگاهی داشته باشد.

بسکتبال و سومین حضور در المپیک

جام جهانی چین، اولین فرصت بلندقامتان بسکتبالیست بود تا زودتر از بقیه رشته‌های تیمی موفق شوند سهمیه المپیک توکیو را به‌دست آوردند. این مسابقات برای ملی‌پوشان بالا و پایین زیادی داشت و در روزهای پایانی مرحله گروهی تیم ملی فشار زیادی را تحمل کردیم و بیش از آنکه نگاه‌ها به بازی تیم ملی ایران باشد به گروه دیگر و بازی‌ چین چشم‌های‌مان را دوخته بودیم و تمام هوش‌وحواس‌مان به بازی‌‎های چینی‌ها بود، اما وقتی هم چین و هم ایران به گروه بازنده‌ها راه یافتند، خیال‌ها راحت‌تر از گذشته شد و تیم ملی ایران هم با آرامش بیش‌تری به کار خود ادامه داد و توانست به‌عنوان بهترین تیم آسیایی سهمیه المپیک را جذب کند.

احسان حدادی و چهارمین المپیک

پرتاب‌کننده دیسک ملی‌پوش در اردیبهشت ماه امسال موفق شد تا چهارمین سهمیه المپیک خود را کسب کند تا بتواند به رویای مدال طلای المپیک فکر کند. احسان حدادی با رکورد ۶۶.۷۸ متر در مرحله نخست مسابقات دایموند لیگ دوحه قطر ضمن ایستادن در رده سوم اولین دوومیدانی‌کار ایران لقب گرفت که توانست سهمیه المپیک توکیو را کسب کند.

تفتیان سهمیه دوم دوومیدانی را گرفت

سریع‌ترین دونده ایران در پاریس و حدود یک ماه قبل موفق شد در جریان لیگ دایموند سهمیه المپیک توکیو را کسب کند تا هم به دومین المپیک خود برسد و هم به دومین ورزشکار دوومیدانی‌کاری تبدیل شود که موفق شده به المپیک 2020 برسد. او برای کسب این سهمیه با ثبت رکورد 10.03 ثانیه همه را امیدوار کرد تا بتواند در ژاپن تاریخ‌سازی کند و این امید را ایجاد کند که می‌تواند آغازگر تحولی بزرگ در این ورزش باشد.

دختران تیرانداز در توکیو تاریخ‌ساز می‌شوند؟

نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان دو تیرانداز ایرانی هستند که در رقابت‌های مختلف انتخابی المپیک توانستند سهمیه المپیک را کسبت کنند. در ابتدا نجمه خدمتی در فینال تفنگ بادی رقابت‌های تیراندازی جام جهانی چین و کسب سهمیه المپیک پنجم شد و اولین سهمیه المپیک را در تیراندازی گرفت.  بعد از آن بود که آرمینا صادقیان، تیرانداز هفده‌‎ساله تیم ملی ایران بود که سه ماه بعد از خدمتی موفق شد سهمیه المپیک را کسب کند و به دومین نماینده ایران در مسابقات المپیک تبدیل شود.

کشتی در انتظار سهمیه‌های بیش‌تر

هفته گذشته مسابقات قهرمانی جهان کشتی در دو بخش آزاد و فرنگی در نورسلطان قزاقستان برگزار شد و تیم ملی ایران با عملکردی که از خود نشان داد توانست از دوازده سهمیه ممکن، پنج سهمیه را کسب کند. در روزهای ابتدایی مسابقات مسابقات کشتی فرنگی برگزار شد و گرایی، منجزی و نجاتی موفق شدند سه سهمیه از شش سهمیه ممکن را به‌دست آوردند. در کشتی آزاد اما اوضاع بدتر بود و فقط رضا اطری و حسن یزدانی موفق شدند از این مسابقات سهمیه المپیک بگیرند.  دیگر ملی‌پوشان برای کسب هفت سهمیه دیگر المپیک باید در مسابقات قاره‌ای و جهانی که در طول ماه‌های آینده برگزار می‌شوند، شرکت کنند.

شرایط رشته‌هایی مانند وزنه‌برداری هم بر رفق مراد است و باوجود کاهش سهمیه‌های ایران به چهار عدد (دو سهمیه برای زنان و دو سهمیه برای مردان) بعضی از ملی‌پوشان می‌توانند با رسیدن به حداقل حضور در مسابقات زیر نظر فدراسیون جهانی یعنی شش‌بار شرکت کردن به المپیک توکیو برسند، اما متاسفانه زنان وزنه‌برداری به این دلیل که در مسابقات قبلی شرکت نکرده‌اند، نمی‌توانند در المپیک توکیو شرکت کنند.