۰ نفر

گزارشی از عملکرد مربیان سرخابی در دربی‌ها

کمیت با کالدرون، کیفیت با استرا

۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۳۷
کد خبر: 382443
کمیت با کالدرون، کیفیت با استرا

در جدال امروز سرخابی‌های پایتخت هر دو مربی برای نخستین‌بار حضور در مهم‌ترین دربی ایران و آسیا را تجربه می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان،  آندره‌آ استراماچونی پیش از حضور در استقلال، دربی‌های مهمی همچون شهرآورد میلان، دربی حساس آتن و دربی پراگ را تجربه کرده که بازی‌های مهمی در سطح اروپا محسوب می‌شود. در مقابل کالدرون که بیشتر تجربه هدایت تیم‌های عربی را دارد، تنها یک دربی اروپایی را به‌عنوان سرمربی تجربه کرده و سایر دیدارهای مهمش در امارات و عربستان بوده است. با این حال کالدرون آمار بهتری نسبت به رقیب ایتالیایی دارد و از 21 بازی در دربی‌ها، 9 برد، پنج تساوی و هفت شکست در کارنامه‌اش ثبت شده است. سرمربی آبی‌ها نیز در 11 شهرآورد خود چهار برد، یک تساوی و 6 شکست را تجربه کرده است.

* استراماچونی بهتر از آلگری

استراماچونی در 22 اکتبر سال 2011 برای نخستین‌بار در یک دربی روی نیمکت تیمش نشست. او در آن زمان هدایت تیم جوانان میلان را برعهده داشت و اولین حضورش در دربی‌ها را با برتری یک‌بر‌صفر پشت‌سر گذاشت. در دیدار برگشت نیز این اینتر بود که با دو گل روسونری را شکست داد تا استرا در هر دو بازی رفت و برگشت برابر رقیب سنتی پیروز شود. او در اواسط فصل 2012-2011 جانشین کلودیو رانیری شد تا تیم را از بحران خارج کند. نخستین حضور او در دربی دلامادونینا با برتری 4‌بر‌2 اینتر به پایان رسید تا با غلبه بر شاگردان مکس آلگری در میلان، اقبال هواداران را به‌دست آورد. فصل بعد و در هفته هفتم، اینتر در سن‌سیرو میهمان همشهری خود بود و با گل دقیقه سه  والتر ساموئل باز هم استراماچونی بود که توانست مچ آلگری را بخواباند. بازی برگشت دو تیم نیز با تساوی یک-‌یک به پایان رسید تا او با دو برد و یک تساوی عملکرد خوبی در دربی میلان داشته باشد. اگر چه نتایج ضعیفش در سایر دیدارها درنهایت باعث اخراجش شد.

دربی ایتالیا دیگر شهرآوردی بود که سرمربی کنونی استقلال آن را تجربه کرده که دیداری مهم بین دو تیم یوونتوس و اینتر است که جزء بازی‌های دو تیم همشهری محسوب نمی‌شود، اما به‌دلیل اهمیت آن در تاریخ فوتبال این کشور به‌عنوان دربی ایتالیا نام‌گذاری شده است. استراماچونی دو بار با اینتر برابر یووه قرار گرفته که یک برد و یک شکست حاصل آن بوده است. دیدار رفت با درخشش دیه‌گو میلیتو با برتری 3‌بر‌یک اینتر در تورین خاتمه یافت، اما در مسابقه برگشت این یووه بود که با آنتونیو کونته، سرمربی جدید خود با نتیجه 2‌بر‌یک در جوزپه مه‌آتزا به برتری رسید.

   ناکام در خارج ایتالیا

حضور استراماچونی در لیگ یونان، چالشی جدید برای او بود و در نخستین مسابقه خود قرار بود یکی از پرحاشیه‌ترین دربی‌های دنیا که از سوی یونانی‌ها به‌عنوان «مادر تمام نبردها» نامگذاری شده را تجربه کند، اما درگیری هواداران پاناتینایکوس و المپیاکوس پیش از شروع مسابقه باعث تعطیلی آن دیدار شد و فدراسیون فوتبال یونان بازی را 3‌برصفر به سود المپیاکوس اعلام کرد تا نخستین شکست استرا با پاناتینایکوس خارج از زمین رقم بخورد. او در دیدار برگشت بالاخره این بازی را تجربه کرد که حاصل آن شکست 3‌بر‌یک تیمش بود. فصل بعد نیز شاگردان او نتوانستند فاتح دربی آتن باشند و با سه گل برابر دشمنان قدیمی شکست خوردند. درنهایت اخراج استرا به او فرصت نداد تا بازی برگشت را تجربه کند.  نتایج پاناتینایکوس در دیگر دربی آتن با استراماچونی کمی بهتر بود و این مربی که در میانه‌های فصل هدایت تیمش را برعهده گرفته بود، بازی برگشت برابر آاک آتن را یک‌بر‌صفر باخت، اما در دو دیدار پلی‌آف ابتدا بازی رفت را در خانه 3‌بر‌صفر برد و در مسابقه برگشت 3‌بر‌یک شکست خورد. مقصد بعدی او جمهوری چک بود و در حضور کوتاه‌مدتش پیش از اخراج از اسپارتا پراگ تنها یک دربی را برابر اسلاویا پراگ تجربه کرد که حاصل این بازی هم شکست 2‌بر‌صفر بود.

* کالدرون برتری در ال‌کلاسیکو

گابریل کالدرون، سرمربی کنونی پرسپولیس هم دو برهه کوتاه‌مدت در تیم‌های کان و لاسان اسپورت فرانسه مربیگری کرد و سپس در تیم‌های‌ملی عربستان و عمان به کار مشغول شد. کالدرون در بازگشت به عربستان هدایت الاتحاد را برعهده گرفت. نخستین دربی او مصاف با تیم همشهری الاهلی جده بود که در زمین حریف با برتری 2‌بر‌یک شاگردانش به پایان رسید. بازی برگشت اما این الاهلی بود که با همین نتیجه به برتری رسید.

دیگر رقیب سنتی الاتحاد، الهلال است که با اینکه همشهری این تیم نیست اما سابقه رقابت دو تیم باعث شده به این دیدار لقب ال‌کلاسیکوی عربستان داده شود. دیدار رفت دو تیم در این فصل با تساوی بدون‌گل خاتمه یافت و در مسابقه برگشت که بسیار حساس و سرنوشت‌ساز هم بود، الاتحاد در ریاض 2‌بر‌یک به برتری رسید تا با اختلاف پنج امتیاز نسبت به این رقیب قدیمی، جام قهرمانی لیگ را بالای سر ببرد. در جام پادشاهی عربستان نیز کالدرون در نیمه‌نهایی و در مصاف با الهلال بازی رفت را 4‌بر‌یک برد و در مسابقه برگشت نیز در زمین حریف 2‌بر‌یک پیروز شد تا در مجموع با برتری 6‌بریک راهی فینال شود که البته در دیدار نهایی به الشباب باختند. در دومین فصل حضور او در این تیم، شاگردانش در مصاف با الاهلی جده 2‌بر‌یک پیروز شدند، اما پنج روز بعد ال‌کلاسیکو را با  پنج گل به الهلال باختند تا این مربی آرژانتینی خطر اخراج را حس کند و درنهایت در میانه‌های فصل از کار برکنار شد.

   شکست و اخراج

کالدرون یک سال بعد دوباره به لیگ این کشور برگشت، اما این‌بار روی نیمکت دیگر تیم بزرگ این کشور یعنی الهلال نشست. او با الهلال دو برد برابر النصر، در دربی ریاض کسب کرد که یکی با دو گل و در جام ولیعهد و دیگر یک بر صفر و در لیگ بود. در مصاف با الاتحاد نیز کالدرون بازی رفت را با تساوی بدون‌گل پشت‌سر گذاشت و در مسابقه برگشت هم برابر تیم سابقش به همین نتیجه رسید. در لیگ قهرمانان نیز دو تیم رودرروی هم قرار گرفتند که این‌بار الاتحاد بود که 3بر‌یک ال‌کلاسیکوی عربستان را برد. در نیمه‌نهایی جام پادشاهی نیز دو تیم به مصاف هم رفتند که بازی رفت را الاتحاد در ریاض با سه گل برد و در دیدار برگشت دو تیم به تساوی یک-‌یک رسیدند. همین ناکامی‌ها کافی بود تا او از سمتش اخراج شود.

مربی آرژانتینی در سال 2014 و در میانه‌های فصل هدایت بتیس اسپانیا را برعهده گرفت. او و تیمش باید در دور حذفی لیگ اروپا به مصاف سویا، رقیب دیرینه خود می‌رفتند. بتیس در زمین حریف بازی رفت را با دو گل برد، اما در مسابقه برگشت در خانه با همین نتیجه شکست خورد و درنهایت سویا با برتری در ضربات پنالتی راهی دور بعد شد. مصاف دو تیم همشهری در لیگ نیز با شکست 2‌بر‌صفر شاگردان کالدرون همراه بود.

کالدرون در اکتبر 2014 هدایت الوصل را در‌حالی برعهده گرفت که لیگ امارات آغاز شده بود. او در دربی «بر دبی» که بین الوصل و النصر برگزار می‌شود سه‌بار روی نیمکت تیمش نشسته که حاصل آن یک برد، یک تساوی و یک شکست بوده است. در فصل نخست او در خانه برابر این تیم به تساوی 2-‌2 رسید. در دومین فصل حضورش در این تیم نیز بازی رفت را در زمین حریف با دو گل باخت، اما در مسابقه برگشت 3‌بر‌2 پیروز شد.