۰ نفر

خشونت‌های جذاب یک دربی

۳۱ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۰۰
کد خبر: 382432
خشونت‌های جذاب یک دربی

در حالی دو تیم استقلال و پرسپولیس، امروز (۳۱ شهریور) نودمین شهرآورد پایتخت را برگزار می‌کنند که همواره درگیری و خشونت در وسط زمین و کشیده شدن آن روی سکوها و حتی بیرون ورزشگاه آزادی، یکی از ارکان جذابیت‌های این بازی فوتبال به حساب می‌آید.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بی‌تردید در همه جای دنیا مسائل اجتماعی شهرآورد شانه به شانه رویکرد ورزشی آن می‌زند و گاهی موضوعات اجتماعی آن مانند خشونت از جنبه فوتبالی آن پررنگ‌تر است. یکی از مهمترین آنها بازی گلاسکو رنجرز و سلتیک دو تیم شهر گلاسکو اسکاتلند است که به شدت از لحاظ مذهبی با یکدیگر اختلاف دارند و بازی این دو تیم برای هواداران آن‌ها یک جنگ واقعی است، حتی در چند سال اخیر دولت مجبور شد که بازی این دو تیم مقابل یکدیگر را برگزار نکند و امتیازات این دو مسابقه را در میان آنها تقسیم نمیاد. الکلاسیکوی اسپانیا (بارسلونا و رئال مادرید) که یادآور فتح ایالت کاتالان توسط کشور اسپانیا است، نیز یکی از بزرگترین دربی‌های دنیاست. حتی گروهی از هواداران بارسلونا در دقیقه ۱۷ و ثانیه ۱۴ بازی شروع به یادآوری رخداد سال ۱۷۱۴ با سرود دسته جمعی می‌کنند. در آن تاریخ به گفته مبارزان آن منطقه، حرکاتی علیه ظلم حکم در آن دوران به وجود آمده است. نمونه بارز این خشونت در فوتبال را می‌توان به بازی بوکا جونیورز و ریول پلاته آرژانتین نام برد که سال گذشته در دیدار برگشت فینال کوپا لیبرتادورس، پس از تاخیر دو ساعته به دلیل تنش روی سکوها و همچنین حمله به اتوبوس حامل بازیکنان و اعضای تیم بوکا جونیورز، کمیته برگزاری مسابقات سرانجام تصمیم به لغو بازی گرفت و هفته بعد با حواشی و مصدومیت چندین نفر از تماشاگران این مسابقه در زمین بی‌طرف برگزار شد.

هر چند که این روزها از خشونت شهرآورد تهران کم شده، ولی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این خشونت در میان طرفداران دو تیم هنوز پر رنگ است. در اواخر دهه شصت تا نیمه دهه هفتاد خشونت در فوتبال مخصوصا شهرآورد تهران میان دو تیم استقلال و پرسپولیس برای تلویزیون تابو به حساب می‌آمد. وقتی در بازی بازیکن‌ها دعوای‌شان می‌شد، تلویزیون پخش زنده را قطع می‌کرد و تصویر گل و چمن‌زار نشان می‌داد و اعلام می‌کردند که پخش دچار نقص فنی شده، مردم روز بعد در روزنامه‌ها می‌خواندند که در بازی روز گذشته چه کسی یقه دیگری را گرفته و چه آشوبی در میان پاسکاری‌ها و دویدن‌ها اتفاق افتاده است. در نیمه دوم دهه هفتاد وضعیت تغییر کرد، دعواها در زمین چمن به عنوان یکی از جذابیت‌های بازی فوتبال به صورت زنده پخش شد و دیگر نه فقط تماشاچی‌های حاضر در ورزشگاه که تماشاگران در منزل هم در جریان زد و خوردها و دعواهای لفظی قرار می‌گرفتند. دعوا در دربی‌ها یا همان شهرآوردها تقریبا به روال برگزاری این مسابقات تبدیل شده است. پیش از این دعوا میان بازیکنان دو تیم در این بازی‌ها متداول بود ولی بعدتر این برخوردها در جبهه هواداران هر یک از دو تیم بزرگ ادامه پیدا کرد. شاید یکی از دلایل کاهش دعوا میان بازیکنان دو تیم را بتوان در سابقه بازی بازیکنان این تیم‌ها جست‌وجو کرد. پیش از این بازیکن‌ها اغلب سال‌ها در یک تیم می‌ماندند و فصل‌های متمادی مقابل بازیکنان تیم حریف بازی می‌کردند. این ماندن‌ها به انباشت دلخوری‌ها و ناخشنودی‌ها می‌انجامید و دست آخر تبدیل می‌شد به دعوا و جنجال در بازی‌های حساس. در سال‌های اخیر اغلب این طور است که بازیکنان در نهایت دو تا سه سال سابقه بازی در یک تیم را دارند و آن‌قدر نمی‌مانند که دعواهایی به وسعت قدیم در زمین بازی اتفاق بیفتد. اما تماشاچی‌ها هنوز همان درگیری‌های قدیم را دارند و هنوز صندلی‌های ورزشگاه‌ها بیم آن را دارند که آخر بازی تماشاچیان ناراضی به هوا پرتشان کنند. دربی‌ها یکی از مستعدترین بازی‌ها برای بروز چنین خشونت‌هایی هستند.

سرخابی بزرگترین دربی کشور

پیشینه رقابت دربی سرخابی به رقابت دو باشگاه شاهین تهران و تاج بازمی‌گردد. هسته اول هواداران با باشگاه شاهین شکل گرفت و سپس باشگاه تاج هم هواداران خود را یافت. در آن شهرآورد شاهین سفیدپوش و تاج آبی پوش بود. بعدها با انحلال باشگاه شاهین و جابه‌جایی دسته جمعی بازیکنان آن به پرسپولیس، بازی‌های تاج و شاهین حساسیت خود را از دست داد و شهرآورد تاج - پرسپولیس و پس از انقلاب اسلامی استقلال-پرسپولیس جایگزین آن شد. مجله ورلد ساکر در سال 78 این بازی را به عنوان مهم‌ترین شهرآورد آسیا و بیست و دومین شهرآورد بزرگ جهان اعلام کرد و در شماره‌ای این شهرآورد را در میان 50 رقابت برتر فوتبال دنیا شناسانده و آن را با هماوردی‌های شناخته‌شده ملی و باشگاهی فوتبال دنیا در یک گروه جای داد.

خشن‌ترن دربی‌های تاریخ

از دربی 38 کماکان خاطرات غبار گرفته‌ای از زد و خوردهای جنجالی ترین دربی تاریخ در اذهان عمومی باقی مانده است. 15 دی ماه سال 1373 سرخابی‌ها پس از 2 سال وقفه، یکی از پرحاشیه‌ترین دربی‌های پس از انقلاب را برگزار کردند. شهرآورد 38 درحالی با قضاوت احمد ابهران به جنجال کشیده شد که مجتبی محرمی و امیر قلعه نویی در میانه زمین از خجالت هم درآمدند و کتک کاری کردند تا در این شرایط، تماشاگران عصبانی و خشمگین پرسپولیس از ضلع شمالی به داخل چمن بیایند و بازی را به تعطیلی بکشانند. پس از آن مسابقه، داور و 10 بازیکن 2 تیم راهی نیروی انتظامی شدند. آنها پس از 2 روز حضور متوالی در نیروی انتظامی و دادسرا درباره دربی 38 و چگونگی رخداد آن مسابقه، پاسخگو و همچنین با محرومیت های طولانی مدت نیز مواجه شدند.یکی دیگر از شهرآوردهای خشن پایتخت در نهم دی سال 79 برگزار شد. پرحاشیه‌ترین نقل انتقال تاریخ فوتبال ایران پیش از آن بازی صورت گرفته بود و مهدی هاشمی نسب بعد از زدن 4 گل به استقلال در 4 دربی به این تیم پیوسته بود. هاشمی نسب بارها به خاطر این اتفاق که 20 سال از آن می‌گذرد تاوان داده و هنوز به غیر از اهالی فوتبال کسی آدرس منزل او را نمی‌داند. یانگ جو کیم داور کره‌ای آن مسابقه شاید تا آخر عمر این شهرآورد را فراموش نکند. هاشمی نسب در آن مسابقه به دستور زنده یاد منصور پورحیدری به عنوان سرمربی وقت استقلال در نوک حمله ایستاده بود و همان‌طور که هاشمی نسب می‌گفت علی پروین مربی پرسپولیس در آن بازی گفته بود که هر کسی گل بزند اشکالی ندارد فقط نگذارید هاشمی نسب به ما گل بزند. در حالی تا دقیقه 85 بازی با یک گل مساوی دنبال می‌شد که اتفاقی که سرخ ها از آن می ترسیدند افتاد. ارسال نیکبخت واحدی از میانه زمین را مهدی هاشمی نسب با ضربه سر وارد دروازه عابدزاده کرد تا حواشی و اتفاقات دنباله دار این گل آغاز شود. هاشمی نسب بعد از گل بیهوش شد و خوشحالی عجیب و غریب هاشمی نسب بعد از زدن این گل داد پروین را در آورد. این پایان بازی نبود و بعد از گل علی کریمی در دقیقه 87، پرویز برومند با مشت به صورت پایان رافت کوبید و بازی به حاشیه رفت و درگیری ها میان بازیکنان شدت گرفت. مشت حمید استیلی به محمد نوازی و دخالت عجیب و غریب تارتار از خشونت‌های این بازی بود. نیکبخت واحدی در گوشه ای اشک می ریخت و توان باور کردن اتفاقات را نداشت و تماشاگران در حال نظاره همه چیز بودند جز فوتبال! در نهایت بازی با نتیجه 2 بر 2 مساوی به پایان رسید و پرویز برومند 18 ماه از فعالیت های فوتبال محروم که به 12 ماه تقلیل یافت، استیلی و نوازی هر یک 12 ماه محروم شدند.