۰ نفر

ریزش آرای حامیان کرملین در مسکو

۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۵:۵۰
کد خبر: 379856
ریزش آرای حامیان کرملین در مسکو

بالاخره پس از هفته‌ها اعتراض و تظاهرات گسترده در مسکو، انتخابات محلی روسیه برگزار شد؛ انتخاباتی که نتیجه آن پیامی آشکار به حزب روسیه متحد ‌ و حاکی از کاهش محبوبیت بی‌سابقه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و حزب متبوعش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، نتیجه انتخابات شوراها و شهرداری‌های روسیه که روز یکشنبه برگزار شد، نشان می‌دهد که حزب حاکم روسیه متحد با وجود کسب اکثریت در شورای شهر مسکو حدود یک‌سوم از کرسی‌های خود را از دست داده است. در پی تکمیل شمارش آرا در روسیه مشخص شد که حزب روسیه متحد از ۴۵ کرسی شورای شهر مسکو فقط موفق به کسب ۲۶ کرسی شده است. این در حالی است که در دیگر نقاط روسیه حزب روسیه متحد و متحدان کرملین توانستند اکثریت کرسی‌های شوراها را از آنِ خود کنند و انتظار می‌رود در تمام ١٦ منطقه‌ای که فرماندار انتخاب می‌کنند، نمایندگان حزب روسیه متحد فرماندار شوند. یکی از اتفاقاتی که بسیاری را شگفت‌زده کرد، راه‌نیافتن آندری متلسکی، رهبر حزب روسیه متحد، به شورای شهر مسکو بود.‌به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، از نامزدانی که در انتخابات روز یکشنبه به شورای شهر مسکو راه یافته‌اند، فقط ۹ نفر از اعضای کنونی این شورا هستند. به گزارش بی‌بی‌سی، به وجهه حزب روسیه متحد چنان لطمه‌ای وارد شده که تمام نمایندگانش به‌عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت کردند.‌بیشتر نمایندگان احزاب مخالف به اتهام تخلف از شرکت در انتخابات محروم شده بودند؛ از‌این‌رو کمونیست‌ها و نمایندگان مستقل کرسی‌های جدیدی به دست آوردند. انتظار می‌رود حزب کمونیست ١٣ کرسی، حزب لیبرال «دموکراتیک متحد» (یابولکو) و حزب متمایل به چپ «روسیه عادل» هریک سه کرسی به دست آورند.

با‌این‌حال بر‌اساس گزارش‌ها مردم مسکو استقبال اندکی از انتخابات اخیر داشته‌اند و فقط ۲۲ درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کردند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی دلزدگی مردم مسکو از این انتخابات، رد صلاحیت بسیاری از نامزدهای حزب مخالف باشد.

در هفته‌های پیش از انتخابات حرکت‌های اعتراضی و تظاهرات گسترده‌ای علیه جلوگیری از حضور نامزدهای منتقد ولادیمیر پوتین و حزب حاکم در رقابت‌ها در جریان بود که در مواردی با دخالت خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی روبه‌رو شد. پوتین در واکنش به اعتراض‌ها به حذف بسیاری از منتقدان که شمار زیادی از حوزه‌های انتخاباتی را غیر‌رقابتی کرده، گفته است که تعداد نامزدهای شرکت‌کننده در رقابت‌های انتخاباتی خیلی مهم نیست؛ بلکه «کیفیت» آنها مهم است.اعتراضات تابستان در مسکو از نظر شمار راهپیمایان در دست‌کم هشت سال گذشته بی‌سابقه بود. در مجموعه اعتراضات تابستان پلیس دست‌کم دو هزار نفر را بازداشت کرد که ده‌ها نفر از آنها با محکومیت‌های نقدی یا زندان روبه‌رو شده‌اند. بسیاری از بازداشت‌شدگان و محکومان اعتراضات را نامزدهای احتمالی در انتخابات روز یکشنبه تشکیل می‌دادند. ساعاتی پیش از برگزاری انتخابات محلی هم‌ پلیس مسکو، ولادیمیر یگروف، یکی از کارشناسان شبکه نظارت بر انتخابات «گلوس» را بازداشت کرد. یگروف به «اوباش‌گری» متهم شده‌ است؛ اما یکی از دوستانش در فیس‌بوک نوشته از منظر آنها، این بازداشت فقط به‌ دلیل «فعالیت‌های این کنشگر برای برگزاری انتخابات عادلانه» صورت گرفته ‌است.همه این بگیر‌و‌ببندها و سرکوب‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر‌اساس برآوردها حزب حاکم روسیه به کمترین میزان محبوبیت در میان شهروندان در یک دهه گذشته سقوط کرده است. ناخشنودی مردم از این حزب به دلیل وضع یا تغییر برخی قوانین، از‌جمله افزایش سن بازنشستگی است. با وجود نارضایتی شهروندان از حزب روسیه متحد ظاهرا هنوز شخص ولادیمیر پوتین از محبوبیت درخور‌توجهی برخوردار است و حدود ۶۰ درصد شهروندان از عملکرد او رضایت دارند.با‌این‌حال بسیاری از ناظران، انتخابات محلی و منطقه‌ای در روسیه را برای برآورد وضعیت انتخابات ملی سال ۲۰۲۱ بسیار با‌اهمیت ارزیابی می‌کنند. اگرچه یکی از معضلات اپوزیسیون که در انتخابات روز یکشنبه نیز رخ داد، جلوگیری از شرکت بسیاری از نامزدهای آن در رقابت‌های انتخاباتی است. آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه، پیش از رأی‌گیری روز یکشنبه، از شهروندان روس خواسته بود با یک «انتخاب تاکتیکی» آرای خود را به نفع رقیبان حزب روسیه واحد به صندوق بریزند تا از راهیابی نامزدهای جریان حامی پوتین به شورای محلی جلوگیری کنند.

انتخابات شهرداری‌ها در روسیه، در شمار آن رویدادهایی نیست که معمولا بازتابی گسترده در رسانه‌های بین‌المللی می‌یابند؛ اما این بار به دلیل اوضاع سیاسی روسیه و به‌ویژه اعتراضات گسترده در مسکو وضعیت با انتخابات پیشین فرق می‌کرد.