۰ نفر

مافیای توپ

۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۸:۲۵
کد خبر: 378666
مافیای توپ

نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی با تأخیر زیادی استارت خورد که همه‌چیز از همان ابتدا سر ناسازگاری داشت؛ از بلیت‌فروشی و تجهیزات الکترونیکی در ورزشگاه‌ها گرفته تا شماره‌گذاری صندلی‌ها. در فصلی که اعتراض‌ها می‌توانست درباره همه‌چیز صورت بگیرد، یک مورد برجسته‌تر از بقیه شد و آن هم وضعیت توپ‌هایی است که این روزها، تیم‌های لیگ‌برتری مشغول بازی با آن هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، بازیکنان شاغل در لیگ برتر از‌جمله بازیکنان دو تیم مطرح پرسپولیس و استقلال از همان هفته اول اعتراض‌شان درباره این توپ را اعلام کردند و غالبا از سنگینی آن گلایه داشتند. گویا در‌این‌بین یکی، دو بازیکن هم از سبکی این توپ‌ها گلایه داشتند! تناقض در اعتراض‌ها فضای مبهمی را به وجود آورده که آیا واقعا توپ‌های «دربی استار» کیفیت لازم را ندارد؟ یا اینکه آیا این توپ‌ها از نوع تقلبی و درجه‌چندم است؟

برای پاسخ‌دادن به این سؤال ابتدا بهتر است وضعیت توپ‌های لیگ‌برتری در فصول اخیر ارزیابی شود؛ سازمان لیگ چند فصلی بود که با توپ‌های آلمانی «آل اشپرت» همکاری می‌کرد و شعبه خاورمیانه این برند، توپ‌هایش را در اختیار لیگ ایران قرار داده بود. البته آن روزهای نخست همکاری با این برند، مشابه اعتراض‌های امروز، بین فوتبالی‌ها دیده می‌شد و آنها هم کیفیت این توپ‌ها را پایین توصیف می‌کردند. با‌این‌حال از فصل پیش، سازمان لیگ با قراردادی جدید، دربی استار را جایگزین آل اشپرت کرد تا لیگ ایران هم با یکی از برندهای معروف شرکت‌های تولید‌کننده توپ در دنیای فوتبال همکاری کنند. البته شهرت دربی استار هرگز به شهرت توپ‌های نایکی، آدیداس و پوما نمی‌رسد؛ ولی این کمپانی سال‌های زیادی است که در این عرصه فعالیت می‌کند و به غیر از آلمان، توپِ دیگر لیگ‌های درجه‌دوم اروپایی را هم تأمین می‌کند. شروع همکاری دربی استار با لیگ ایران در فصل گذشته، آغازی بر گام رو به جلوتر در دنیای حرفه‌ای بود؛ چون دیگر کسی درباره کیفیت توپ‌ها اعتراضی نداشت و همه‌چیز خوب پیش رفت.

اما با شروع لیگ جدید دربی استار، یکی از نمونه‌های جدیدی را که در فصل 2019-2020 تولید کرده، به لیگ ایران فرستاد؛ توپی از خط تولید «Brillant APS White». این توپ همه فاکتورهای لازم را که یک توپ حرفه‌ای نیاز دارد، داراست و همه استانداردهای موجود از‌جمله تأییدیه فیفا را هم دارد. تکنولوژی به‌کار‌رفته در این توپ، طبق ادعای کمپانی تولید‌کننده به‌روزتر از نمونه توپ‌هایی است که فصل پیش به لیگ ایران داده شد؛ با‌این‌حال چرا بازیکنان لیگ‌برتری از کیفیت این توپ‌ها شاکی هستند؟

تلاش 8‌ساله

قبل از اینکه به سؤالات بالا پاسخی داده شود، بهتر است به سال 1392 گریزی زده شود. در آن سال، سازمان لیگ که هنوز عزیز محمدی را در مجموعه خودش داشت، با کمپانی آل اشپرت قراردادی امضا کرد تا توپ‌های لیگ برتر را تأمین کند؛ قراردادی که البته حرف‌و‌حدیث داشت. می‌گفتند سازمان لیگ بدون اینکه مناقصه‌ای برگزار کند، با این کمپانی قرارداد منعقد کرده است؛ اما همان سال یکی از اعضای کمپانی «سِلکت» در صحبت با یکی از روزنامه‌های ایرانی خبر داد که پیشنهاد این کمپانی نه‌فقط بهتر از آل اشپرت بوده؛ بلکه کیفیت به‌کار‌رفته در توپ‌های این کمپانی کاملا به‌روز بوده؛ به‌طوری‌که لیگ‌های هلند، بلژیک، سوئد، ایسلند، فنلاند و چند لیگ اروپایی دیگر از این توپ‌ها استفاده می‌کنند. آن خبر در حالی منتشر شد که اعتراض‌ها درباره کیفیت توپ‌های آل اشپرت در لیگ برتر ایران به اوج خود رسیده بود. کمپانی سلکت که خط تولیدش در دانمارک بنا شده بود، در آن برهه به سازمان لیگ پیشنهاد داده بود 405 توپ سفید، 32 توپ قرمز برای شرایط برفی و 35 توپ برای جام حذفی به سازمان لیگ بدهد. در‌واقع به صورت میانگین برای هر باشگاه لیگ‌برتری 30 توپ با کیفیت عالی تحویل داده می‌شد و باشگاه‌ها باید مازاد مورد نیاز خود را با قیمت عمده‌فروشی و معادل 30 دلار (در آن برهه) خریداری می‌کردند؛ اما در همان فصل آل‌اشپرت تعداد 20 توپ برای هر فصل در اختیار باشگاه‌ها قرار داده بود و باشگاه‌ها، توپ‌های بیشتر را با قیمت 52 دلار (به قیمت وقت) باید خریداری می‌کردند. اینکه چه شد که سازمان لیگ ترجیح داد پیشنهاد خوب کمپانی سلکت در آن برهه را بی‌جواب بگذارد (مثلا!) چندان مشخص نیست؛ هرچند که یکی از مدیران آن کمپانی آن روزها به روزنامه «تماشا» گفته بود: «برای خود ما هم جای سؤال بود؛ چون عزیز محمدی از پیشنهاد ما بسیار استقبال کردند؛ ولی ناگهان با آل اشپرت ادامه دادند».

حالا شاید سؤال این باشد که کمپانی سلکت چه ارتباطی با دربی استار و توپ‌های جدید لیگ برتر دارد؟ ماجرا از این قرار است که دربی استار یکی از زیرمجموعه‌های همان کمپانی سلکت است که در واقع با نام تجاری جدیدی فعالیت می‌کند. به عبارت ساده‌تر، دربی استار همان کمپانی سلکت است که نزدیک به هشت سال پیش تلاش کرده بود با سازمان لیگ قرارداد ببندد و جای آل اشپرت را بگیرد.

زمانی برای انتقام‌گیری؟

توپ‌های جدید دربی استار که به لیگ برتر ایران رسیده، طبق ادعای صادق درودگر، رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال، همگی با هواپیما از آلمان وارد می‌شود و کیفیت اصلی را دارد. پس تا همین‌جا شایعه درجه‌چندم‌بودن این توپ‌ها از بین می‌رود. از طرف دیگر با سر‌زدن به سایت اصلی دربی استار توپ‌هایی که در لیگ برتر ایران استفاده می‌شود، کاملا معرفی شده و هریک به قیمت 160 دلار برای فروش گذاشته شده. همه نوشته‌ها و کدهای موجود روی توپ‌های لیگ برتر با چیزی که در سایت رسمی این کمپانی معرفی شده، برابری می‌کند و هم‌خوانی دارد. با در‌نظر‌گرفتن این موضوع، می‌توان دوباره طرح تقلبی‌بودن این توپ‌ها را هم بی‌اساس دانست. پس دلیل اصلی چیست؟ ماجرا از این قرار است که به نظر می‌رسد کمپانی‌ای که قافیه را در تولید توپ‌های لیگ‌برتری به دربی استار باخته، با راه‌انداختن جوّ دلخواه، سعی در تأمین مجدد توپ‌های لیگ برتر دارد. واضح است که این کمپانی برخلاف چند سال اخیر دوباره تولید پوشاک بسیاری از تیم‌های لیگ‌برتری را به دست گرفته و ظاهرا با راه‌انداختن جوّی بین بازیکنان همین تیم‌ها که لباس‌های‌شان را تولید کرده، شرایط را علیه دربی استار می‌کند. پیش‌از‌این «ایران ورزشی» هم خبر داده بود «همین کمپانی نزدیک به 700 توپ در انبار ذخیره کرده و به سازمان لیگ خبر داده آماده است جای دربی استار را بگیرد»؛ با‌این‌حال بیش از آنکه کیفیت توپ‌های لیگ‌برتری ضعیف باشد، به نظر می‌رسد فضایی مافیاگونه شکل گرفته تا این توپ‌ها از دور خارج و برند جدیدی وارد عرصه فوتبال ایران شود؛ موردی که البته خود درودگر هم به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «باندی مافیایی پشت جوّ رسانه‌ای ایجاد شده که علیه توپ‌های لیگ برتر است».