۰ نفر

افت چشمگیر ستاره‌های تیم ملی در اروپا

سقوط ستاره‌های تیم ملی ایران!

۹ شهریور ۱۳۹۸، ۷:۳۰
کد خبر: 377332
سقوط ستاره‌های تیم ملی ایران!

با حضور کارلوس کی‌روش، یکی از اتفاقات مثبتی که برای فوتبال ایران رخ داد، افزایش چشمگیر فوتبالیست‌های ایرانی در اروپا بود؛ هرچند بسیاری عقیده داشتند کیفیت تیم‌هایی که بازیکنان ایرانی در آن باشگاه بازی می‌کنند آن‌طور بالا نیست، اما با توجه به اینکه علاقه کی‌روش به دعوت از بازیکنانی که خارج از ایران بازی می‌کنند باعث شده بود تا تعداد لژیونرهای ایرانی در چندسال اخیر افزایش داشته باشد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، کیفیت حضور این بازیکنان نیز به طور متناوب بهتر از قبل شده بود و علیرضا جهانبخش و سامان قدوس و این اواخر سردار آزمون از بازیکنان محبوب و اصلی تیمشان محسوب می‌شدند. اخیرا اما لژیونرهای ایرانی به شکل عجیبی سیر نزولی پیدا کرده‌اند، به‌طوری‌که حالا فقط سردار آزمون را می‌توان بازیکن ایرانی شاغل در اروپا نامید که در تیمش درخشش قابل‌قبولی دارد.

عزت‌اللهی؛ مصدومیت ترمز موفقیت او را کشید

سعید عزت‌اللهی با وجود اینکه فقط 22 سال دارد، اما در چهار فصل اخیر در چهار تیم مختلف اروپایی به میدان رفته است که از این حیث می‌تواند رکورد قابل‌توجهی در دنیا باشد. عزت‌اللهی اولین حضورش در اروپا را با اتلتیکو مادرید C شروع کرد، اما به دلیل سقوط این تیم به دسته سوم لیگ اسپانیا ترجیح داد با عقد قراردادی چهارساله و تا پایان سال 2019 راهی روستوف روسیه شود. حضور در روستوف مصادف شد با آغاز انتقال‌های قرضی هافبک دفاعی تیم ملی ایران. عزت‌اللهی در روستوف در 11 مسابقه به میدان رفت و یک‌بار نیز موفق به گلزنی شد، اما مدیران روستوف ترجیح دادند تا او را با انتقال قرضی یک‌ساله به آنژی ماخاچ کالا، دیگر تیم روسیه‌ای منتقل کنند تا این بازیکن جوان بتواند با حضور در دیدارهای بیشتر، باتجربه‌تر شود. عزت‌اللهی در این تیم نیز در 10 مسابقه به میدان رفت و به تیم امکار به مدت شش ماه منتقل شد! در این تیم نیز 15 بار به‌عنوان یار جانشین و فیکس وارد زمین شد و یک‌بار موفق به گلزنی شد. اما بزرگ‌ترین انتقال برای عزت‌اللهی حضور در تیم ردینگ، تیمی در چمپیون‌شیپ انگلیس بود. این انتقال برای عزت‌اللهی اما چندان هم خوش‌یمن نبود و به دلیل مصدومیت‌های پیاپی فقط چهار بار برای این تیم بازی کرد. سعید حالا با انتقالی تا پایان سال 2019 به تیم یوپن بلژیک پیوست. کاهش تعداد بازی‌های عزت‌اللهی همراه با پایین‌آمدن سطح تیم‌های او باعث شده تا مدتی پیراهن تیم ملی را هم از دست دهد.

انصاری‌فرد؛ گلزنی در جام‌جهانی سودی نداشت

انصاری‌فرد که سابقه آقای‌گلی در لیگ برتر ایران را دارد، از لژیونرهایی است که درمجموع عملکرد قابل‌قبولی از خود به ثبت رسانده؛ کریم در اوساسونا نتوانست درخششی داشته باشد، اما با حضور در لیگ یونان درخشش خوبی در پانیونیوس و المپیاکوس داشت و در 79 بازی درمجموع 32 بار موفق به گلزنی شد تا در آستانه جام جهانی کی‌روش را مجاب به دعوت از او کند. انتقال او به تیم مطرح ناتینگهام‌فارست انگلیس می‌توانست پلی برای حضور دوباره کریم در تیم‌های مطرح باشد، اما نتوانست به‌عنوان مهاجم آن‌طور که باید موفقیتی را کسب کند و با انتقالی غیرمنتظره به السیسیلیه قطر، تیم قعرنشین ستاره‌های این کشور پیوست. افت محسوس مهاجم شماره 10 تیم ملی ایران در انتقال به تیم متوسط قطری، سقوطی دیگر از ستاره‌های بازمانده ایران را نشان می‌دهد.

جهانبخش؛ از آقای‌گلی تا سکونشینی!

علیرضا تنها بازیکن آسیایی است که توانسته در لیگ معتبر اروپایی به ‌عنوان باارزش آقای‌گلی برسد. جهانبخش فصل 2018 موفق شد با هت‌تریک در مسابقه آخر آلکمار با 21 گل زده بهترین گلزن لیگ هلند شود و با انتقالی 18 میلیون‌یورویی راهی برایتون انگلیس حاضر در لیگ برتر شد. درخشش جهانبخش اما در برایتون ادامه نیافت و در فصل اول حضورش نتوانست حتی یک گل وارد دروازه حریفان کند. در فصل دوم نیز سرمربی این تیم جهانبخش را سکونشین کرده تا فصل ناموفقش در لیگ برتر انگلیس ادامه داشته باشد. نزول ستاره‌های تیم ملی در اروپا در حالی رقم خورده که ویلموتس، سرمربی ایران، امید زیادی به درخشش این بازیکنان در مسابقات انتخابی جام جهانی دارد.