۰ نفر

موج‌سواری ورزش پول‌دارها نیست

۶ شهریور ۱۳۹۸، ۶:۱۸
کد خبر: 376700
موج‌سواری ورزش پول‌دارها نیست

بدون شک یکی از جذاب‌ترین ورزش‌های آبی در جهان موج‌سواری است. معمولا بریده‌هایی از مسابقات این رشته با حضور افراد حرفه‌ای در کلیپ‌های تصویری به چشم می‌خورد.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، در کشور ایران نیز با وجود سواحلی که با اقیانوس در ارتباط هستند، این ورزش توسط برخی ورزشکاران به صورت حرفه‌ای دنبال می‌شود. یکی از این ورزشکاران سالار قیصری است که در هر دو دوره مسابقات کشوری که تاکنون برگزار شده مقام نخست را به دست آورده است. قیصری همچنین عضو تیم ملی موج‌سواری ایران نیز هست و در مسابقات جهانی ژاپن حضور پیدا کرده است. تابستان بهترین فصل موج‌سواری به حساب می‌آید. هم‌اکنون در بسیاری از نقاط دنیا مسابقات کوچک و بزرگی در حال برگزاری است. به مناسبت همین فصل و برای آشنایی بیشتر با این رشته جذاب، چند دقیقه‌ای با قهرمان ایران در این رشته به گفت‌وگو نشستیم.

چه شد که به رشته موج‌سواری علاقه‌مند شدید و چند سال است در این رشته فعال هستید؟

در واقع باید بگویم من علاقه‌ای به این رشته نداشتم منتها زمانی که به خارج از کشور رفتم یکی از دوستانم مرا به داخل آب برد و هل داد توی موج. من داخل موج شناور بودم و به تخته موج‌سواری چسبیده بودم و در آن لحظه احساس کردم چقدر به این وضعیت علاقه دارم. همان‌جا انتخاب کردم که این رشته را به صورت حرفه‌ای ادامه دهم.

الان نزدیک ده سال است که در موج‌سواری فعالم. در طول فعالیتم مدتی هم مصدوم و از ورزش به دور بودم.

موج‌سواری در ایران سابقه چندانی ندارد. آیا قبلا رشته‌ای مشابه رشته موج‌سواری داشتیم؟ چه شد که این رشته ورزشی در ایران رسمیتی پیدا کرد؟

از رشته‌های شبیه به موج‌سواری می‌توانم به اسکیت و اسنوبرد اشاره کنم. در ورزش‌های آبی ورزشی که زیاد شبیه به موج‌سواری باشد نداریم. در ایران هم این رشته توسط یکسری از دوستان و در راس آنها آقای رستمی که در حال حاضر رییس انجمن موج‌سواری هستند رسمیت پیدا کرد. بعد از آن برخی بچه‌ها که در چابهار موج‌سواری می‌کردند مثل شمس فولادی و عبدالرزاق و سایرین وارد انجمن شدند.

موج‌سواران ایرانی اکثرا اهالی مناطق بندری و ساحلی‌اند یا اینکه از این حیث تفاوتی بین جوانان مناطق گوناگون کشور وجود ندارد؟

بچه‌هایی که کنار آب هستند بالطبع وقتی دریا و اقیانوس را می‌بینند آشنایی خاصی با آب پیدا می‌کنند. اما به نظرم برای موج‌سواری هر کسی می‌تواند از هر جایی بیاید و به این رشته بپردازد؛ حتی از مرکز کشور و شهرهای کویری. فقط کافی است هر کس علاقه دارد یک بار راهی اقیانوس شده و آنجا با موج و دریانوردی آشنا شود، اصول را یاد بگیرد و اگر استعداد داشت و علاقه پیدا کرد به این حرفه بپردازد.

شما یک بار هم به عنوان قهرمان ایران در مسابقات جهانی در ژاپن شرکت کرده‌اید. تفاوت سطح موج‌سواری داخل و خارج ایران در چه حد است؟

بله، تفاوت مشخص است. کشورهایی هستند که سال‌هاست در موج‌سواری فعالیت می‌کنند. در این کشورها افراد زیادی چه در رده انفرادی و چه در تیم‌های ملی مشغول به فعالیت هستند. در مورد سطح موج‌سواری در ایران باید بگویم که ما تازه در حال یادگیری هستیم. ما می‌خواهیم یاد بگیریم که چطور در مسابقات شرکت کنیم، چطور تاکتیک‌ها را فرا بگیریم و الگوها را مشخص کنیم. ما در حال رشد هستیم. در حال حاضر نمی‌شود سطح موج‌سواری ایران را با کشورهای پیشرفته در این رشته مقایسه کرد. ما تازه در آغاز راه هستیم. اما باید بگویم استعدادهای زیادی در ایران هستند و سطح این رشته در دهه بعدی بسیار بالا خواهد رفت.

از حیث آموزش موج‌سواری در چه وضعی قرار دارد و کلا برای پیشرفت موج‌سواری در کشورمان چه اقداماتی ضروری است؟

وضعیت رو به پیشرفت است. چندین کمپ و باشگاه موج‌سواری در هماهنگی با انجمن موج‌سواری در حال فعالیت هستند و این باعث رونق موج‌سواری در مناطق مختلف کشور می‌شود. اما اقداماتی که باید انجام شود شامل کار روی سنین پایه، استعدادیابی، برگزاری مسابقات و اردوها و شرکت در مسابقات جهانی است که در حال انجام است و ان‌شاءالله بهتر هم خواهد شد.

مردم در تصاویر تلویزیونی فقط زیبایی کار موج‌سواری را می‌بینند. کمی هم درباره مشکلات و به ویژه خطرات ورزش موج‌سواری توضیح دهید.

موج‌سواری ورزش آسانی نیست. آنچه در تصویر می‌بینید زیبایی محض است اما در پشت تصویر خطرات زیادی وجود دارد. مثلا اگر جایی مرجان زیاد باشد و ارتفاع آب کم، بدن شما ممکن است دچار پارگی و خونریزی شود. یا مثلا برخورد برد موج‌سواری با سر و جاهای حساس بدن مشکلاتی ایجاد می‌کند. خطرات زیاد است. حتی وجود کوسه و جانوران آبی خطرناک یا حتی آلودگی آب خطرناک است. در مورد مشکلات انجام این ورزش هم می‌توانم به مساله رسیدن تا ساحل اشاره کنم. تامین مالی یکی دیگر از دغدغه‌های موج‌سواران است. سفر و داشتن برد برای شرکت در مسابقه واقعا خرج دارد.

آیا بین کشورهای جهان می‌توان گفت برخی کشورها موج‌سواری پیشرفته‌تر و موج‌سواران بهتری دارند؟ کدام کشورها؟

بله، کشورهایی هستند که دهه‌ها مشغول فعالیت در این رشته هستند و طبیعتا پیشرفته‌تر. بهترین موج‌سواران دنیا معمولا از استرالیا، امریکا (به دلیل داشتن سواحل هاوایی)، کشورهای امریکای جنوبی مخصوصا برزیل که چند موج‌سوار خیلی خوب دارد، هستند. در مورد برزیل جا دارد به این نکته جالب اشاره کنم که اکثر مردم دنیا برزیل را با فوتبال می‌شناسند اما موج‌سواری شاید به نوعی ورزش اول برزیلی‌ها محسوب شود. در جهان به برزیلی‌ها می‌گویند Brazilian storm چون این کشور تعداد خیلی زیادی موج‌سوار در سطح اول جهان دارد که جوایز مسابقات را درو می‌کنند. اروپا هم چند موج‌سوار خوب دارد. در آسیایی‌ها ژاپن چند ورزشکار حرفه‌ای دارد. در قاره آفریقا هم کشور آفریقای جنوبی در این رشته پیشتاز است.

شما این روزها در خارج از کشور مشغول تمرین هستید. چه کشوری را برای تمرین انتخاب کرده‌اید؟ آیا این انتخاب دلایل فنی داشته است؟

من در کشور امریکا هستم. برای حضور در این کشور، انتخابی به آن صورت نداشتم و در واقع دست سرنوشت مرا راهی این کشور کرده است. حضور من در امریکا دلیل فنی خاصی نداشته و موقعیتی‌ است که نصیب من شده و من در حال استفاده از آن هستم.

آیا موج‌سواری ورزش پولدار‌هاست؟ یا هر فردی با هر سطح درآمدی می‌تواند در این رشته فعالیت کند؟

نه، موج‌سواری ورزش پولدارها نیست. این یک ورزش مردمی است که اقشار مختلف مردم می‌توانند در آن شرکت کنند. شما این را به راحتی می‌توانید در سواحل کشور خودمان مثل قشم و چابهار ببینید. در کشورهای دیگر هم وضع به همین منوال است. مثلا در کشورهای آفریقایی که مردمش از لحاظ مالی ضعیف هستند بسیاری از جوانان به موج‌سواری مشغولند. اگر از من می‌پرسید باید بگویم موج‌سواری ربطی به پول ندارد.

به عنوان قهرمان ایران چه انتقاداتی از سازماندهی مسابقات، اردوها و امکانات موج‌سواری در ایران دارید؟ وضعیت درآمدی شاغلین این رشته چگونه است؟

واقعا انتقاد خاصی ندارم. کسانی که در انجمن فعالند تمام زحمت‌شان را می‌کشند. در این وضعیت اقتصادی و تحریم خدا را شکر مسابقات را به صورت منظم داریم و اعزام‌ها هم انجام می‌شود. باشگاه‌ها هم کارشان را انجام می‌دهند و استعدادها را شناسایی می‌کنند. بچه‌ها در حال تمرین هستند و خدا را شکر کار پیش می‌رود. موج‌سواری چون ورزش نوپایی است طول می‌کشد تا جا بیفتد. از نظر وضعیت درآمدی هم واقعا خبری ندارم چون من محل درآمدم از جای دیگر است.