۰ نفر

نیاز به VAR برای داوران VAR!

۲۸ مرداد ۱۳۹۸، ۷:۴۰
کد خبر: 374636
نیاز به VAR برای داوران VAR!

استفاده از تکنولوژی در فوتبال همواره یکی از مباحث پرحاشیه بوده که موافقان و مخالفان زیادی داشته است. پس از استفاده از تکنولوژی خط دروازه که کمک زیادی به داوران درباره گل شدن یا نشدن توپ می‌کند حالا VAR به یاری آنها آمده تا با بازبینی صحنه‌های مشکوک و به‌خصوص آفسایدها صحت تصمیم‌های خود را بسنجند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرهیختگان، داوران و مسئولان قانون‌گذاری فوتبال معتقدند که این تکنولوژی تقریبا در صددرصد مواقع به تشخیص صحیح آفساید منجر می‌شود، به‌خصوص صحنه‌هایی که مهاجمان فاصله کمی با مدافعان دارند و ممکن است کمک‌داوران را به اشتباه بیندازد. با این حال بررسی تصمیم‌هایی که داوران پس از بازبینی صحنه‌ها داشته‌اند نشان می‌دهد که حتی داوران VAR نیز در برخی موارد دچار اشتباه می‌شوند و همین موضوع باعث شده تا عده‌ای از کارشناسان خواستار بازنگری جدی در استفاده از این سیستم شوند.

کاهش جذابیت

براساس دستورالعمل استفاده از VAR، در صحنه‌های آفساید نیازی به بازبینی داور مسابقه نیست و داورانی که در اتاق مخصوص حضور دارند و تصاویر ویدئویی را بازبینی می‌کنند در این زمینه نظر می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد هنوز مشکلاتی به‌خصوص در این‌باره که پاس چه زمانی ارسال شده و مهاجم چه زمانی شروع به حرکت کرده وجود دارد. حتی در مواردی دیده شده که مهاجم نزدیک به 40 سانتی‌متر در آفساید قرار داشته اما داوران VAR آن را اعلام نکرده‌اند. همین اتفاقات اعتراض‌هایی را از سوی بازیکنان و مربیان به دنبال داشته و آنها معتقدند اگر قرار به استفاده از تکنولوژی در فوتبال باشد باید به کمک این رشته بیاید، نه اینکه دعواهای جدیدی ایجاد کند. از همان ابتدای ورود تکنولوژی به فوتبال نیز عده‌ای به‌شدت مخالف آن بودند و استدلال‌شان این بود که چنین کارهایی باعث کاهش جذابیت فوتبال می‌شود و لذت تماشای آن را به‌شدت کم می‌کند.

آلن شیرر، ستاره سابق فوتبال انگلیس با اشاره به این اتفاقات و آفسایدهایی که اعلام نمی‌شود، می‌گوید: «مهم نیست که در یک صحنه مهاجم و مدافع خیلی به هم نزدیک باشند. به هر حال آفساید، آفساید است و مهم نیست چقدر فاصله کم باشد.»

یکی از تصمیمات پرحاشیه VAR شنبه شب و در جریان دیدار حساس دو تیم تاتنهام و منچسترسیتی گرفته شد. در حالی که بازی با تساوی 2 – 2 دنبال می‌شد و ثانیه‌هایی به پایان مسابقه مانده بود، آبی‌ها توسط گابریل ژسوس به گل برتری رسیدند اما شادی آنها تنها دقایقی دوام داشت و داور مسابقه با بازبینی صحنه گل، خطای هند امریک لاپورته را گرفت و گل مردود اعلام شد. جالب اینکه مشابه این اتفاق فصل گذشته و در دیدار دو تیم در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان رخ داد. زمانی که گل برتری سیتی با اعلام VAR آفساید گرفته شد و درنهایت این تاتنهام بود که جواز حضور در نیمه‌نهایی را گرفت.

 انتقادهای گواردیولا

پپ گواردیولا که به نوعی تاریخ برای تیمش تکرار شده در واکنش به استفاده از VAR در لیگ جزیره می‌گوید: «فصل پیش آفساید گرفته شد و این بار خطای هند، تصمیمات باید همیشه طبق یک روال باشد. اگر این هند است همه جا باید هند گرفته شود. تصمیمی که در بازی قبلی و در لندن گرفته شد کاملا با اتفاق این بازی متفاوت بود.

 اگر برخورد توپ به دست لاپورته هند بود چرا در آن بازی وقتی تاتنهام در موقعیتی مشابه به گل رسید خطای هند فرناندو یورنته گرفته نشد؟»

 او که از تصمیم‌گیری‌های دوگانه در مسابقات مختلف و همچنین تفسیرهای مختلفی که از قانون می‌شود به‌شدت شاکی است، ادامه می‌دهد: «در دیدار چلسی و لیورپول در سوپرجام اروپا توپ به دست کریستنسن برخورد کرد، پنالتی نبود. در بازی ما با سیتی هم لاملا در محوطه جریمه روی رودریگو مرتکب خطا شداما خبری از پنالتی نبود. شاید داوران VAR در آن لحظه مشغول نوشیدن قهوه بوده‌اند!»

 یک ایراد بزرگ

شاید یکی از مهم‌ترین ایراداتی که این سیستم به‌خصوص درباره آفساید دارد این است که یک اپراتور خط فرضی که برای آفساید بودن یا نبودن مهاجم رسم می‌شود را می‌کشد و همین موضوع در مواردی سبب می‌شود که اشتباهات انسانی باعث کاهش دقت در تصمیمات شود. شاید اگر همانند تکنولوژی خط دروازه از یک دستگاه کالیبره شده و دقیق برای این موضوع استفاده شود اشتباهات نیز کاهش زیادی ‌یابد.

دوربین‌های VAR معمولا 50 فریم در ثانیه ثبت می‌کنند و به همین دلیل کاربر انسانی وقتی می‌خواهد لحظه دقیق ارسال پاس را فریز کرده و آفساید را تشخیص دهد ممکن است دچار اشتباه شود. همین  جزئیات کوچک می‌تواند در نتیجه یک مسابقه و حتی تعیین سرنوشت یک لیگ موثر باشد و به همین دلیل باید بازنگری جدی در زمینه استفاده از آن انجام شود.