۰ نفر

دلایلی تازه از جنجال‌فینال حذفی

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۳:۱۱
کد خبر: 358771
دلایلی تازه از جنجال‌فینال حذفی

حیدر بهاروند می‌گوید سعید فتاحی مقصر نبوده و نباید قربانی شود او می‌گوید پلیس نباید تماشاگران بدون بلیت را راه می‌داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، حیدر بهاروند، نایب‌رئیس دوم فدراسیون فوتبال و رئیس سازمان لیگ با قدرت تأکید دارد در اتفاقات تلخ فینال جام حذفی هیچ تقصیری متوجه مدیران فوتبالی ازجمله سعید فتاحی نیست.شاید این تنها باری باشد که در جریان یک فاجعه واقعا هیچ تقصیری بر گردن مدیران فوتبالی ایران نباشد.
صحبت درباره فجایع رخ‌داده در فینال جام حذفی هنوز هم داغ است.
مردم صاحب واقعی این فوتبال هستند و طبیعی است که همه ما باید تلاش کنیم شرایط را به شکلی پیش ببریم که مردم از وضع فوتبال با تمام مشکلاتی که وجود دارد، راضی باشند. اتفاقاتی که در فینال جام حذفی رخ داد، به هیچ عنوان در شأن مردم عزیز ایران نبود و باز هم از تمام جامعه فوتبال و مردم عذرخواهی می‌کنیم. این تضمین را هم می‌دهیم که بی‌نظمی‌های این‌چنینی را به حداقل برسانیم.
درباره مقصر اتفاقات اهواز صحبت‌های زیادی در روز‌های گذشته انجام شد. قبول دارید که انتقاداتی‌ هم به سازمان لیگ وارد است و مجموعه شما مقصر است؟
هیچ‌وقت ادعا نداشته‌ایم که هیچ انتقادی به کار ما وارد نیست و اشتباه نداشته‌ایم. ما باید خیلی‌ زودتر از اینها شهر میزبان حذفی را معرفی می‌کردیم. به خاطر اعتراض داماش برگزاری فینال در مشهد منتفی شد و درنهایت به خاطر درخواست مسئولان خوزستان برای این‌که میزبانی فینال در اختیار این استان باشد، این‌بار تصمیم گرفته شد که اهواز و ورزشگاه تازه تأسیس فولاد خوزستان میزبان باشد. خرمشهر ٣‌سال میزبان فینال بود و متاسفانه امکانات این شهر و شرایط زمین چمن برای میزبانی مناسب نبود. درنهایت هم اهواز انتخاب شد. به‌ هرحال ورزشگاه فولاد یکی از سه ورزشگاه استاندارد و زیبای فوتبال ایران به حساب می‌آید.
اما ورزشگاه استاندارد هم باعث نشد که شاهد فاجعه نباشیم...
درباره اتفافات رخ‌داده حقیقت این است که در جلسه شورای تأمین تقسیم وظایف به شکلی شفاف انجام شد. وظیفه سازمان لیگ تعیین ناظر،‌ تعیین داور،‌ برنامه‌ریزی برگزاری مسابقه و اجرای قوانین مختلف ازجمله تقسیم و تعیین سکوها برای تماشاگران دوتیم است، منتهی کنترل ورود و خروج جمعیت، برقراری نظم و امنیت ورزشگاه دیگر برعهده مسئولان سازمان لیگ نیست و برعهده نیروی محترم انتظامی است که در طول ‌سال کمک‌های زیادی به ما می‌کند تا بیش از ٤‌هزار مسابقه در سطوح مختلف برگزار شود.
پس مقصر نیروی انتظامی است؟
ما شرایط را برای شما توضیح می‌دهیم. برای این مسابقه نزدیک به ٢٠‌هزار قطعه بلیت فروخته شد؛ یعنی کمتر از گنجایش اصلی ورزشگاه. برای جایگاه وی‌ای‌پی به جای ١٤٠٠ قطعه بلیت ١٠٠ قلعه بلیت چاپ کردیم. جایگاه تماشاگران داماش و پرسپولیس را هم تعیین کردیم. همه چیز به شکلی شفاف مشخص شد، اما ازدحام جمعیت باعث شد که قوانین و دستورالعمل‌ها به درستی اجرا نشوند و ورزشگاه و جایگاه خبرنگاران و نقاط مختلف در اختیار هواداران پرسپولیس قرار بگیرد؛ این‌که جمعیت بیشتر از گنجایش در ورزشگاه حضور داشت و خیلی‌ها روی میله و نرده نشستند و حتی راهروها پر شده بود و بیرون استادیوم هم پر از جمعیت بود، تقصیر سازمان لیگ نیست. طبیعتا ما ٢٠‌هزار بلیت چاپ کردیم که همین تعداد جمعیت به ورزشگاه بیاید؛ یعنی مسئولان برقراری امر باید تنها کسانی را که بلیت در اختیار داشتند، به استادیوم راه می‌دادند. کنترل برای عبور و مرور تماشاگر باید توسط پلیس انجام می‌شد. کجای دنیا دیدید که مسئولان فدراسیون و کمیته‌های مسابقات برقراری امنیت را برعهده داشته باشند؟ این‌که آن تعداد تماشاگر به راحت‌ترین شکل ممکن به زمین آمد و کسی جلوی آنها را نگرفت، مقصر سازمان لیگ نیست.
پس چرا سعید فتاحی برکنار شد و شما و رئیس هیأت فوتبال خوزستان به کمیته اخلاق احضار شدید؟
درباره بیانیه کمیته اخلاق آقای تاج در کنفرانس خبری توضیحات لازم را ارایه خواهند داد، اما در اتفاقات فینال حذفی که باعث شد دو ساعت بازی با تأخیر برگزار شود، سعید فتاحی و سازمان لیگ و هیأت فوتبال خوزستان مقصر نبودند. سعید فتاحی از ٦ ساعت مانده به شروع مسابقه درباره شرایط اضطراری ورزشگاه به من گزارش داد و ما به مسئولان امنیتی و انتظامی گزارش دادیم و خواستیم که شرایط ورزشگاه را درست کنند، منتهی ازدحام جمعیت به قدری بود که کنترل شرایط از دست نیروی انتظامی هم خارج شد. در این ارتباط داماشی‌ها هم کاملا حق داشتند و باید جایگاه مخصوصی به تماشاگران آنها اختصاص داده می‌شد، پس سعید فتاحی در چنین شرایطی هم کار خود را به درستی انجام داد و درباره مشکلات به وجود آمده گزارش‌های لازم را ارایه داد و از مسئولان خواست شرایط برگزاری مسابقه را فراهم کنند. متاسفانه انجام این کار با تأخیر بسیار زیادی روبه‌رو شد و اتفاقاتی که شاهد آن بودیم، رخ داد. ما اگر بیشتر از گنجایش ورزشگاه بلیت می‌فروختیم یا جایگاه تماشاگران داماش را تعیین نمی‌کردیم، قطعا مقصر بودیم، منتهی تمام وظایف خود را انجام داده بودیم، پس تقصیری متوجه ما نیست.
سعید فتاحی به کار خودش ادامه می‌‌دهد؟
وقتی او و سایر مدیران سازمان لیگ و فدراسیون تقصیری نداشته‌اند، چرا باید قربانی شوند؟ من اجازه نمی‌دهم که هیچ مدیری از مجموعه ما قربانی این اتفاقات شود. وقتی اشتباهی نکرده‌اند، چرا باید حذف شوند؟
درباره نتایج جلسه رسیدگی به اتفاقات فینال جام حذفی در اهواز هم توضیحاتی ارایه می‌دهید؟ نتیجه این جلسه چه شد؟
در این جلسه اضطراری هم ما تمام این مسائل را توضیح دادیم. فیلم ازدحام جمعیت و حضور تماشاگران در راهروهایی که محل تردد تیم‌ها و مسئولان برگزاری مسابقه بود، بررسی شد. حتی آقای یوسفی نماینده مجلس هم به صراحت گفتند به راحتی به زمین چمن آمدند و کسی جلوی آنها را نگرفت. ما کمتر از ظرفیت ورزشگاه بلیت فروختیم که نیروهای انتظامی در استادیوم به تعداد کافی مستقر شوند و با توجه به نزدیکی زمین چمن به سکوها مدیریت لازم را انجام بدهند تا شاهد هرج‌ومرج و بی‌نظمی نباشیم، ضمن این‌که تصمیم‌گیری درباره میزبانی ورزشگاه فولاد هم در شورای تأمین انجام شد و در این مورد هم ما تصمیم‌گیرنده اول و آخر نبودیم. کل صحبت ما این است که تمام قوانین و دستورالعمل‌های قانونی برای برگزاری مسابقه را انجام دادیم. مشکلاتی هم که به وجود آمد، باز هم تأکید می‌کنم ربطی به عملکرد مدیران فوتبالی نداشت و نیروی انتظامی باید نظم و امنیت را برقرار می‌کرد. وظیفه ما نبود که جلوی ورود مردم از نرده‌های محوطه بیرونی به داخل استادیوم را بگیریم. وظیفه ما نبود که جلوی ورود تماشاگر به زمین را بگیریم. وظیفه سازمان لیگ نبود که تماشاگران پرسپولیس را از جایگاه تماشاگران داماش بیرون کند.