۰ نفر

بهار سرنوشت ساز برای شفر و استقلال

۲۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۵۳
کد خبر: 341875
بهار سرنوشت ساز برای شفر و استقلال

سرمربی آلمانی استقلال برای ادامه حضور خود روی نیمکت آبی‌ها باید چشم به امتیازات دیدارهای سرنوشت ساز خود در بهار برابر پرسپولیس و الهلال عربستان داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، ۲ امتیاز دیگر در لیگ قهرمانان آسیا پرید تا استقلال به همراه العین امارات در گروه c رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از حداقل شانس برای صعود به مرحله بعد برخوردار باشد. گرچه استقلال روی کاغذ همچنان اقبال صعود دارد و چنانچه در دو بازی پی‌درپی الهلال عربستان را مغلوب کند، بدون شک از گروه خود بالا خواهد رفت اما رسیدن به این هدف چندان از استقلالی که وینفرد شفر برای‌مان ساخته عملی به نظر نمی‌رسد.

شفر از ابتدای لیگ هجدهم رویه‌ای داشته که به رغم جذب بازیکنان جدید هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است. در حالی که انتظار می‌رفت پیرمرد بعد از خریدهای گرانقیمت نیم فصل و به اصطلاح تقویت کردن تیمش بتواند در بازی‌های بزرگ به برتری برسد و آن نتایجی که انتظار می‌رود را به دست آورد تا راهش برای قهرمانی در لیگ و موفقیت در لیگ قهرمانان آسیا هموار شود اما در عمل می‌بینیم که استقلال او راهی را می‌رود که منتهی به موفقیت و کامیابی نیست.

حال شاید پیروزی‌ها و صعود نسبی در جدول لیگ تا حدودی استقلال را به کورس بازگردانده باشد اما آنچه منتج به نتیجه خواهد شد، برد در بازی‌های بزرگ است که وینفرد شفر در رسیدن به آن ناکام بوده است.

استقلال به رغم نتایج پرگلی که در هفته‌های اخیر در لیگ داشته اما بازی را به تراکتورسازی واگذار کرد تا در نخستین تقابل خود با تیم‌های مدعی در نیم فصل دوم باز هم ناکام باشد و بیم تکرار آن و احتمالاً سقوط و ناکامی دوباره را در دل‌ها زنده نگه دارد.

شفر البته شانس بازی دوباره با مدعیان لیگ را خواهد داشت و اگر به برنامه آبی‌ها در حدفاصل دهم فروردین ماه تا ششم اردیبهشت ماه بنگریم، به این نتیجه می‌رسیم که در این فاصله زمانی مجالی بزرگ پدید خواهد آمد تا آقای سرمربی تمام تردیدهایی که درباره نتایجش در بازی‌های بزرگ شکل گرفته را از ذهن‌ها پاک کند، روزهایی مهم و سرنوشت‌ساز که بی‌تعارف تکلیف آینده سرمربیگری او با استقلال هم مشخص خواهد شد.

استقلال در این هفته‌ها با پرسپولیس، الهلال (دو بار)، سپاهان و پدیده بازی دارد که این تقابل‌ها تعیین‌کننده سرنوشت آقای سرمربی در دو جبهه لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر است.

سرمربی استقلال که در آستانه حذف از لیگ قهرمانان آسیا قرار گرفته بدون شک اگر می‌‌خواهد فصل آینده هم روی نیمکت آبی‌ها باشد و سکان هدایت یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران را در دست داشته باشد و همچنان از دستمزدهای چشمگیری که برایش تعریف شده، بهره ببرد بدون شک باید در یکی از این دو جبهه به موفقیت برسد.

گرچه ارزیابی عملکرد پیرمرد در لیگ قهرمانان آسیا- اگر او را صعود کرده بدانیم- به ماه‌های آتی موکول خواهد شد اما تا پیش از آن دوران تکلیف سرمربی استقلال در لیگ روشن خواهد شد، هرچند که با توجه به شروع نگران‌کننده شفر با تیمش در لیگ قهرمانان آسیا به نظر می‌رسد خیلی زود تکلیفش در رقابت‌های آسیایی هم مشخص شود اما برای اینکه پیش‌دستی منفی‌نگرانه‌ای درباره استقلال نداشته باشیم به بازی‌های لیگ بسنده می‌کنیم.

به نقطه‌ای که شفر قطعاً باید در آن به کامیابی و موفقیت برسد و با تیمش قهرمانی فوتبال ایران را به چنگ آورد وگرنه سناریوی حذف او در استقلال خیلی زود نوشته خواهد شد.

بهار سرنوشت‌سازی که پیش روی پیرمرد قرار گرفته، روشن‌کننده وضعیت کاری آقای ژرمن در استقلال خواهد بود.

شفر فصل پیش قهرمان جامی شد که بی‌تعارف ارزش و منزلت آنچنانی نداشت، بخصوص اینکه آبی‌ها در قالب بازی‌های جام حذفی فصل پیش با تیم‌های لیگ یکی مصاف دادند و حتی در فینال نیز از این مزیت بی‌بهره نبودند.

برچسب موفقیت را زمانی می‌توان بر پیشانی شفر و مردانش چسباند که در لیگ به توفیق بزرگی برسند و جام قهرمانی را به دست آورند و همزمان در لیگ قهرمانان آسیا هم موفق به پیروزی در بازی‌های بزرگ شوند. تیم شفر در لیگ نسبتاً خوب نتیجه گرفته- منهای بازی با تراکتور- و در لیگ قهرمانان آسیا هم شروع نگران‌کننده‌ای داشته است.

استقلال در فصل جاری مافوق آنچه تصور می‌شد هزینه و بیش از ۵۰ میلیارد تومان برای ساختن این مجموعه بودجه تعریف کرده است.

این عدد در قیاس با سال‌های گذشته بسیار چشمگیر است و برآیند چنین تیم پرهزینه‌ای باید نتایجی مطابق با هزینه‌ها باشد. شکست استقلال در به دست آوردن جام قهرمانی یا ناکامی در صعود به مرحله بعد لیگ قهرمانان که سایه‌اش اکنون بر پیکر این تیم سنگینی می‌کند، شفر را به سمت درهای خروجی استقلال سوق خواهد داد و بسیار بعید است که برای او یک فصل دیگر زمان تعلق بگیرد و مدیران فعلی یا مدیران بعدی شفر را بعد از دو فصل مربیگری در استقلال و تنها به دست آوردن یک جام حذفی مربی مناسبی برای استقلال فصل نوزدهم بدانند.