۰ نفر

مربی هلندی به‌جای کی‌‌روش

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۳:۲۹
کد خبر: 334600
مربی هلندی به‌جای کی‌‌روش

طی روزهای اخیر رسانه‌های عربستانی از مذاکرات فدراسیون فوتبال ایران با این مربی هلندی خبر داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، سرمربی 66 ساله هلندی حالا به عنوان گزینه هدایت تیم ملی ایران و جانشینی کارلوس کی روش نامش مطرح شده است.

سرمربی 66 ساله هلندی حالا به عنوان گزینه هدایت تیم ملی ایران و جانشینی کارلوس کی روش نامش مطرح شده است. برت فن مارویک متولد می‌1952 و یک سال بزرگ‌تر از کارلوس کی‌روش است. او قبل از این هدایت دو تیم آسیایی یعنی استرالیا و عربستان را به عهده داشته است و طی روزهای اخیر رسانه‌های عربستانی از مذاکرات فدراسیون فوتبال ایران با این مربی هلندی خبر داده‌اند.

کارنامه

او فوتبال را به عنوان یک مدافع و در تیم گو اهد ایگلز هلند آغاز و شش سال در فاصله سال‌های 1969 تا 1975 در این تیم توپ زد. او تنها بازی ملی‌اش را هم در همان سال 1975 و اوج دوران طلایی فوتبال این کشور انجام داد. در رده باشگاهی به تیم ای زد آلکمار که علیرضا جهانبخش نیز در سال‌های اخیر در آن بازی می‌کرد پیوست و سپس در فورتنا سیتارد بازی کرد. مارویک در سال 1988 از دنیای بازی در زمین سبز خداحافظی کرد تا ده سال بعد و در سال 1998 مربیگری را از همان تیم فورتناسیتارد آغاز کند.

این مربی در سال2000 هدایت تیم فاینورد روتردام را به عهده گرفت، چهار سال بعد مربی بروسیا دورتموند شد و بعد از دو فصل مجددا به فاینورد بازگشت. او در سال 2008 به عنوان سرمربی تیم ملی هلند انتخاب و در سال 2012 بعد از چهار سال از هدایت این تیم کنار رفت. او فصل 2013 -2014 را به عنوان مربی هامبورگ در بوندسلیگا فعالیت کرد اما بعد از یک سال دوری از مربیگری ماجراجویی‌اش در قاره آسیا را آغاز کرد. مارویک ابتدا هدایت تیم ملی عربستان را به عهده گرفت و بعد از آن روی نیمکت تیم ملی استرالیا نشست.

افتخارات

برت فن مارویک به عنوان مربی بهترین افتخاراتش را با تیم ملی هلند و تیم فاینورد به دست آورده است. او با فاینورد در سال 2001-2002 قهرمان جام یوفا شد و در فصل 2007-2008 با این تیم جام حذفی فوتبال هلند را کسب کرد. فن مارویک در سال 2010 همراه تیم ملی هلند به فینال رقابت‌های جام جهانی رسید اما برابر اسپانیا شکست خورد و برای سومین بار به مقام نایب قهرمانی رسید.

امتیازات

فن مارویک بیشترین حضورش روی نیمکت تیم فاینورد و در دو مقطع زمانی متفاوت بوده است. او در سال 2000 تا 2004 در 182 بازی هدایت فاینورد را به عهده داشت و 110 برد 32 مساوی و 40 باخت کسب کرد. او در 2007 بازهم هدایت فاینورد را به مدت یک فصل به عهده گرفت و در 38 بازی 24 برد 6 مساوی و 8 باخت به دست آورد. او در مجموع دو بار حضورش در فاینورد در 220 بازی هدایت این تیم را به عهده داشت که 134 برد ، 38 مساوی و 48 باخت نتیجه کارش بود.

او در دورتموند هم 95 بازی را به عنوان سرمربی تجربه کرد و 35 برد 32 مساوی و 30 باخت را همراه این تیم به دست آورد. اما نتایج مارویک در تیم ملی هلند بود که از او یک مربی مطرح جهانی ساخت. او در 52 بازی 34 برد 10 مساوی و 8 باخت کسب کرد که حاصل آن رسیدن به فینال جام جهانی بود. عملکرد او بعد از جام جهانی 2010 و در هامبورگ اما خوب نبود به طوری که در 17 بازی تنها 4 برد به دست آورد و 3 بازی را مساوی کرد و 10 بازی را هم باخت. او سپس به آسیا آمد و در 20 بازی و دوسال مربی این تیم بود و توانست به 13 برد 4 مساوی و 3 باخت دست پیداکند. او در استرالیا نیز تنها 7 بازی سرمربی بود که نتیجه‌اش دو برد، 2 مساوی و سه شکست بود.

آمار و ارقام

بهترین امتیازگیری برت فن مارویک در زمان حضورش در تیم ملی هلند بوده است. او توانست با این تیم میانگین 15/2 امتیاز در هر بازی را ثبت کند. بدترین آمار مارویک هم مربوط به دوران حضورش در هامبورگ است که او میانگین 88/0 امتیاز را کسب کرد. اما بهترین عملکرد مارویک بعد از تیم ملی هلند در تیم ملی عربستان بود که توانست به میانگین 12/2 امتیاز در هر مسابقه برسد.

فن مارویک در قاره کهن

برت فن مارویک در سال2015 هدایت تیم ملی عربستان را به عهده گرفت و توانست عربستان را به عنوان تیم دوم گروه مستقیم به جام جهانی رسانده و استرالیا را به مرحله پلی‌آف بفرستد. او در آخرین مسابقه مرحله گروهی با نتیجه یک بر صفر ژاپن را شکست داد و به جام جهانی صعود کرد.

اما عربستانی‌ها برای جام جهانی خوان آنتونیو پیتزی را جانشین او کردند و فن مارویک هدایت تیم ملی استرالیا را در جام جهانی 2018 به عهده گرفت. او ابتدا در 4 بازی دوستانه برابر جمهوری چک 4 بر صفر و مجارستان 2 بر یک به پیروزی رسید، با کلمبیا صفر- صفر مساوی کرد و برابرنروژ در اولین حضورش روی نیمکت استرالیا با نتیجه 4 بر یک مغلوب شد. در جام جهانی اما عملکرد استرالیا دور از انتظار بود و این تیم در گروهی که دانمارک، پرو و فرانسه حضور داشتند 2 بر یک به فرانسه و 2 بر صفر به پرو باخت و یک- یک برابر دانمارک به تساوی رسید. مارویک بعد از حذف استرالیا از مرحله گروهی جام جهانی از هدایت استرالیا کنار رفت.