۰ نفر

آتش در محل تلاقی اقتصاد و هنر؛ بازار تبریز آتش گرفت

بنای معماری بزرگ در حریق

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۰:۱۷
کد خبر: 352207
بنای معماری بزرگ در حریق

بزرگترین بازار سرپوشیده جهان آتش گرفت و خسارات مهمی به این اثر هنری و تاریخ وارد آمد. این بازار یکی از بناهای ارزشمند معماری جهان است که به تازگی ثبت جهانی شده است.

به گزارش اقتصادهنرآنلاین، بازار بزرگ تبریز محل ورود بسیاری از جهانگردان قدیمی به ایران و دروازه ای برای عبور به سوی شرق بوده است. از این رو این بازار به مرور ساخته و رونق پیدا کرده و بنای کلی بازار ارزش معماری مهم دارد.

ابن بطوطه، سیاح قرن ششم درباره این بازار گفته است:

«از دروازه بغداد به شهر تبریز درآمدیم و به بازار بزرگی ... رسیدیم و آن از بهترین بازارهایی بود که در همه شهرهای دنیا دیده بودم. هر یک از پیشه‌وران در این بازار جایی جداگانه دارند که با دیگری مخلوط و آمیخته نیست. سپس به بازار گوهر فروشان رفتم و از انواع جواهری که در آنجا دیدم چشمم خیره گشت. غلامان را با جامه‌هایی فاخر که دستارهای حریر بر کمر بسته و نزد بازرگانان ایستاده بودند و جواهرات را به زنان عرضه می‌کردند و ایشان بسیار می‌خریدند و بر یکدیگر سبقت می‌جستند.»

دیگر سیاحان نیز، از مارکوپولو گرفته تا شاردن و تاورنیه نیز این بازار را وصف کرده اند.

بازار تبریز با رواق های آجری و سقف های گنبدی بلند و متعدد جزوی از میراث بشری ست و سوختن بخشی از این بازار ضایعه ای دردناک برای کشور است. این بازار از بازارچه‌ها، دالان‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته. این بازار به جهت قرار گرفتن در راه ابریشم رونق زیادی داشته است.

اهمیت اقتصادی و هنری این بازار آنجا مشخص می شود که بدانیم این بازار با داشتن حدود ۵٬۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه یکی از گذرگاه های مهم داد و ستد اقتصادی و در عین حال محل ذوق و هنرنمایی معماران و هنرمندان بسیاری بوده است.

بازار تبریز به تازگی بازسازی شده است.

در اخبار تکمیلی آمده است که حریق مهار شده و آتش به تمام بازار سرایت نکرده است.