۰ نفر

انتقاد از سردیس‌های یادمانی؛

مجسمه‌های یادمانی، زشت یا زیبا؟

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۶:۴۱
کد خبر: 351255
مجسمه‌های یادمانی، زشت یا زیبا؟

به تازگی مجسمه‌ یادمانِ "جمشید مشایخی" با حضورِ شهردار تهران رونمایی شد. شبیه سازی این مجسمه مورد انتقاداتِ فراوانی قرارگرفته است. بسیاری از کاربرانِ شبکه های مجازی و بعضی کارشناسان این سردیس را شبیه مرحوم مشایخی نمی دانند.

به گزارش اقتصاد هنر آنلاین، پیش تر نیز از همین مجسمه ساز سردیسِ مرحوم کیارستمی نیز رونمایی شده بود که انتقادی بر انگیخت. به نظر می رسد شهرداری و نهاد هایِ دیگر، در سفارشِ سردیسِ اشخاص مشهور یا یادمان ها دقت کافی به خرج نمی دهند و این کم کاری باعثِ افتِ زیبایی شناسی شهری در سطح کشور شده است. همچنین منتقدان بر این باورند که این مجسمه ها شانیت و جایگاهِ مشاهیر ایران را در نظر نمی گیرد و باعثِ بی احترامی به جایگاه بزرگانِ تاریخ این سرزمین خواهد بود.

این در حالی ست که مجسمه سازی انسان گرا( فیگوراتیو) در ایران تاریخِ رو به رشدی داشته است  که ابولحسن صدیقی و یا علی اکبر صنعتی زاده آن جریان را نمایندگی می کرده اند. ناراحت کننده تر از همه چیز این نکته است که بسیاری از این مجسمه ها آثارِ اساتید و پیشکسوتانِ مجسمه سازی ایران است.

اکنون پرسش این است که مسئولان زیبایی شناسی شهری، از مدیران تا اساتید هنر تصمیم دارند به همین روند ادامه دهند یا یک کارگروه لازم است تا برای این مشکل چاره ای اندیشیده شود؟ آیا از نظرگاهِ اقتصادیِ هنر، اعتبارِ مشخص شده برای مجسمه هایِ شهری، با یک کارشناسیِ دقیق تخصیص داده می شود یا بر اساسِ روابط و پیشسکوت زدگی بودجه بندی می شود؟ و با این اوصاف سهمِ جوان های مستعد و دقیق ترِ هنرهای تجسمی برای ساختِ سردیس های یادمانی کجاست؟

1

مجسمه‌ عباس کیارستمی

2

مجسمه‌ غول آسای آتش نشان، نصب شده در ورودی غربی تهران. این مجسمه از نظر رنگ و تناسبات دارای اشکالات جدی ست. تازگی این مجسمه را از نظر رنگ به البسه‌ی واقعی آتش نشانی تغییر رنگ آمیزی داده اند.

3

مجسمه‎‌ پروین اعتصامی، دچار عدم ظرافت های مرسوم است

 4

مجسمه‌ خیام نیشابوری که توسط یکی از اساتید بنام کار شده و با سر و صدای زیاد به نیویورک فرستاده شد نیز دچارِ کم ظرافتی های متعدد است

 5

مجسمه‌ یادمانیِ حسین فهمیده علاوه بر عدم شباهت دچار ی نوع سوررئالیسم بی کیفیت است

6

مجسمه ای بی شباهت از پروین اعتصامی

7

مجسمه‌ شهید دکتر چمران با اشکال در تناسبات و فرمِ عینک

8

مجسمه ای قرمز رنگ و غول آسا با مفهومِ "انتظار" که کارکردِ شهری اش برای شهری مثل تهران مشخص نیست 9

مجسمه‌ زینب پاشا در تبریز که نخست با پروین اعتصمای اشتباه گرفته شد  بعد هم از نظر ساختِ کیفی مورد انتقاداتی قرار گرفت

01

مجسمه ای عجیب که سفارش دهندگان و سازندگانش مدعی هستند این یادمانِ استاد شهریار، شاعر شهیر است

 10

مجسمه‌ سردیس دکتر علی شریعتی در محوطه‌ی دانشگاه سازی که کراوات آن بعدتر حذف شد. بعضی ها معتقدند این مجسمه حالتِ ناخوشایندی از نویسنده‌ی شهیر به دست می دهد.

11

مجسمه‌ شهید حججی، شباهت چندانی با سوژه‌ی اصلی ندارد